Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Klona recovery partitionen?


Ollie Williams

Rekommendera Poster

Ollie Williams

När man klonar en systemdisk i CCC kan man välja att ta med recovery partitionen, vilken är rätt bra att ha på en systemdisk.

 

Men den tycks inte alltid komma med på "rätt" sätt. Rätt sätt innebär att den går att starta från och att funktioner som bygger på dess existens funkar. Men det jag varit med om är att den kopieras men inte verkar kunna användas. Och det lustiga är det det blivit både rätt och fel med exakt samma version och inställningar i CCC.

 

Lösningen är att i efterhand lägga till recovery partitionen via CCC, det är inga problem - förutsatt att man inte försöker göra det på samma disk man för tillfället kör OS/CCC från.

 

Men det vore trevligt om det kunde funka direkt varje gång.

 

Någon som har några tips på vad som kan ha gått fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har noterat samma sak och skapar därför bara recoverypartition manuellt. Eftersom det fungerar har jag inte brytt mig om att gräva på djupet. Utvecklaren Mike Bombich har flera gånger skrivit i olika sammanhang att han delvis får gissa sig till hur Apples proprietära rutiner fungerar, vilket väl i grunden kan vara en orsak till diverse buggar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag har noterat samma sak och skapar därför bara recoverypartition manuellt. Eftersom det fungerar har jag inte brytt mig om att gräva på djupet. Utvecklaren Mike Bombich har flera gånger skrivit i olika sammanhang att han delvis får gissa sig till hur Apples proprietära rutiner fungerar, vilket väl i grunden kan vara en orsak till diverse buggar.

Det är nog en förklaring så god som någon. Det är sant att det inte är några större problem att lösa manuellt, men är bra att känna till på förhand. I förra veckan handlade det om att den klonade disken redan blivit monterad i en dator vid tidpunkten jag insåg att den saknade recovery partitionen.

 

När man googlar problemet med saknad recovery partition är i stort sett det enda svaret att man ska installera om OS. En klen tröst när man sitter med El Capitan och inte vill uppgradera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt min på egen disk, och sen reclaimat utrymmet på disken. :ThumbsUp:

Har för mig att om du vill klona disken manuellt, att du först får aktivera Debug i DU, eftersom det är en dold partition - precis som EFI partitionen. Sen kan du välja att mounta den el kopiera den osv.

Kan ju kolla om  Recovery Assistant funkar:
OS X: About Recovery Disk Assistant - Apple Support
OS X Recovery Disk Assistant v1.0

- - -

Hittade var jag skrev om det, hur jag gjorde: Mer utrymmer på disken. Och här var ett par sdor till om Recovery. Finns säkert fler som skrivit om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag har lagt min på egen disk, och sen reclaimat utrymmet på disken. :ThumbsUp:

 

Har för mig att om du vill klona disken manuellt, att du först får aktivera Debug i DU, eftersom det är en dold partition - precis som EFI partitionen. Sen kan du välja att mounta den el kopiera den osv.

 

Kan ju kolla om  Recovery Assistant funkar:

OS X: About Recovery Disk Assistant - Apple Support

OS X Recovery Disk Assistant v1.0

 

- - -

 

Hittade var jag skrev om det, hur jag gjorde: Mer utrymmer på disken. Och här var ett par sdor till om Recovery. Finns säkert fler som skrivit om det.

Nja, det var ganska enkelt att göra i CCC i efterhand. Bara att klicka på disken som behöver en recovery partition och sedan klicka på "Recovery HD". Två minuter senare är det klart.

 

(Och har man redan monterat disken i en dator kan man använda Target Disk Mode för att slippa öppna datorn igen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...