Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vägrar ansluta till Airport


Anders Wallén

Rekommendera Poster

Anders Wallén

Min Macbook Air har fått problem att ansluta till Airporten hemma.

 

Den hittar nätverket och loggar in, men får aldrig något IP-nummer.

 

Problemet började igår, och löste sig efter omstart av såväl Airport som Macbook. Idag fungerar det dock inte alls. Inget jag försökt har haft någon effekt.

 

Mina övriga enheter (både Apple och Android) har inga problem med nätverket, och jag har haft Macbooken i ett halvår utan problem.

 

Förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök med att ta bort alla eller aktuellt nätverk i mb. Systeminställngar-nätverk-avancerat och ta bort (minustecken). Försök sedan att ansluta igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Wallén

Raderingen gav intet resultar.

 

Däremot skiftade jag Airporten från bryggläge till DHCP & Nat och nu kommer Macbooken åt den, men istället bröts kontakten mellan Airporten och internet.

 

Hmmm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bryggläge? Om AE är uppsatt i bryggläge är det isp (internetleverantören) dhcpservers som lämnar ut ipadresser till dina enheter. Vissa isp'er lämnar bara ut en ipadress, andra fler.

 

AE skall sättas upp som en router (dhcp och nat) om inga andra routrar finns mellan AE och isp.

 

Om du har en router mellan isp och AE ska en av dessa vara bryggad. Endast en ska dela ut adresser (agera dhcp). Bägge ska inte ha nat/dhcp på utan endast en.

 

Om man tittar i Airportverktyg så står under 'Internet' den ipadress du fått från isp och vilka dns som används.

 

Tala gärna om hur det är konfigurerat så får du rätt tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Wallén

DHCP och Nat på.

 

Macbooken kommer åt Airporten, men kan inte ansluta, vare sig till andra datorer här hemma eller till internet. Övriga enheter har inga problem.

 

I Airport-verktyg lyser Airporten grönt men internet orange.

När jag klickar på Airporten har den både IP-adress och LAN-IP-adress.

När jag klickar på Internet finns router- och DNS-adresser, men anslutningen står som Nedkopplad.

 

 

Om jag istället använder Airport-verktyg från iphonen är allting grönt och Internets anslutning anges som Anslutning. Alla andra uppgifter är identiska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Wallén

Två Kuriositeter:

 

1. När jag slår på en wifi extender ansluter Macbooken till denna och indikeringarna är som om den hade internettillgång, men ingenting laddar.

 

2. Jag kan använda iphonens internetdelning och ansluta den till Macbooken via Usb, men då är bara vissa servrar tillgängliga. Andra, som Icloud, svarar inte alls.

 

Hmmm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig varit med om ett en enhet tycker internet är uppe och en annan att internet är nere. Har provat säker start på MB? Hålla nere shift vid påslag och när datorn startat, starta om?

 

Du har bara en router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Wallén

Under säker omstart hittar Macbooken nätverket och loggar in på det. Däremot kommer den inte ut på nätet. Internetförbindelsen anges som Nedkopplad i Airport-verktyg.

 

När jag nu öppnar Airport-verktyg på iphonen, hävdar den att Airporten inte kan hittas (gul varningstriangel), men internet är grönt och uppkopplat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar dina andra enheter, utom MB, att komma ut på internet via det trådlösa nätet/routern?

Du kan ansluta till det trådlösa nätet/routern med MB men kommer inte ut på internet?

 

Internet/wan/ipadressen fås av din isp och har väl fått den så skall alla enheter fungera om routern är uppsatt korrekt.

 

Dina anslutna enhet ska få adresser enl 192.168.x.y eller 10.x.y.z. Får de det?

 

Ett försök om du fortfarande har trassel med din AE är en reset/fabriksåterställning. Tryck in ändan på ett gem i resethålet när AE är strömsatt och håll det intryckt i ca 8 sek. Ta bort gemet och anslut till nätet, jag tror det heter Airport Express och definiera din router. Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är inte speciellt meddelsam med konfigureringen..Svara inte på frågor..Antar att detta inte är ett stort problem för dig eftersom det går länge mellan inläggen.

Nåväl..mellan AE och isp finns ett modem eller fiberbox om du inte ansluter AE med en rj45 (nätverkskabel). Har du slagit av och på denna? Det är antagligen denna som fallerar om inte AE är trasig. Ta kontakt med din isp för att få hjälp med felsökningen. Antar att din konfig ser ut nånting sådant:

post-48757-0-17793900-1512216728_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...