Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bil-tråden


Marooned

Rekommendera Poster

12 timmar sedan, lappen71 säger:

Supercharger är mycket snabbare än så.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Supercharger

Dubbelt så snabb alltså. Sedan verkar alla sådana maskiner ha svårt all leverera full effekt. Jag gissar att det handlar om att det helt enkelt inte finns tillräckligt feta inkommande sladdar för att alla som kan koppla in sig ska kunna ladda för fullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar
6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Dubbelt så snabb alltså. Sedan verkar alla sådana maskiner ha svårt all leverera full effekt. Jag gissar att det handlar om att det helt enkelt inte finns tillräckligt feta inkommande sladdar för att alla som kan koppla in sig ska kunna ladda för fullt.

 

Njae vad jag sett så beror det på ifall batteriet är kallt,fullt eller helt tomt.

Är det helt tomt så ger inte laddaren full effekt för att inte skada det.

Samma sak när det börjar bli fullt sänks effekten.

Han som figurerar i Youtube klippet har tydligen räknat när det är bäst att ladda batteriet,när man får högts effekt.

Många har trott att det bästa är att ladda fullt och sedan köra så långt som möjligt.

När det bästa,och kortar ner restiden,är att bara ladda bara så mycket att man kommer till nästa SC eller snabbladdare.

Ganska så intressant för det går emot hur man gör med en vanlig bil. Man tankar fullt och kör så långt man kan och sen tankar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Alix säger:

Det är rätt lätt att svara på. Nedan ser du ett diagram från Naturvårdsverket angående utsläpp. Tänk dig motsvarande siffror i ett fullt ut motoriserat Indien.

Långdistansflyg är inte inräknat, men det blir som Lappen71 svårt att inkludera i sammanhanget. Det kräver en särlösning. 

 

dump.png.82fc889ee8942521d179d7138e2b9665.png

 

Jag böjer mig för fakta, trodde inte vägtrafiken stod för så jättestor del faktiskt och gentemot flyget, tack för fakta. Dock är det ju lite uppmuntrande att utsläppen från bilarna ändå tycks börja minska inte helt obetydligt. Men som sagt spelar inte så stor roll för jordklotet när Indierna börjar köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Semmelman säger:

Jag böjer mig för fakta, trodde inte vägtrafiken stod för så jättestor del faktiskt och gentemot flyget, tack för fakta. Dock är det ju lite uppmuntrande att utsläppen från bilarna ändå tycks börja minska inte helt obetydligt. Men som sagt spelar inte så stor roll för jordklotet när Indierna börjar köra.

Nej, alltså behövs internationellt bindande beslut att förbjuda fossilbränsledrivna fordon bortom en viss gräns. Alternativt förbud att sälja sådana bränslen, det löser i praktiken samma problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Njae vad jag sett så beror det på ifall batteriet är kallt,fullt eller helt tomt.

Är det helt tomt så ger inte laddaren full effekt för att inte skada det.

Samma sak när det börjar bli fullt sänks effekten.

Han som figurerar i Youtube klippet har tydligen räknat när det är bäst att ladda batteriet,när man får högts effekt.

Många har trott att det bästa är att ladda fullt och sedan köra så långt som möjligt.

När det bästa,och kortar ner restiden,är att bara ladda bara så mycket att man kommer till nästa SC eller snabbladdare.

Ganska så intressant för det går emot hur man gör med en vanlig bil. Man tankar fullt och kör så långt man kan och sen tankar.

 

Fast din Wiki-länk antyder att det finns annat som begränsar laddningen.

Den levererar upp till* 120 kW per bil, men upp till 145 kW fördelat på två bilar. Det skulle kunna vara så att elektroniken i laddstationen inte klarar mer än 145 kW, men om man kan skicka 120 kW till ena sladden så känns det inte som raketvetenskap att skicka lika mycket till den andra.

 

* Jag antar att "upp till" är beroende på saker som batteriets aktuella tillstånd, inkommande elkabels kapacitet och nyttjandet av intilliggande laddare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Fast din Wiki-länk antyder att det finns annat som begränsar laddningen.

Den levererar upp till* 120 kW per bil, men upp till 145 kW fördelat på två bilar. Det skulle kunna vara så att elektroniken i laddstationen inte klarar mer än 145 kW, men om man kan skicka 120 kW till ena sladden så känns det inte som raketvetenskap att skicka lika mycket till den andra.

 

* Jag antar att "upp till" är beroende på saker som batteriets aktuella tillstånd, inkommande elkabels kapacitet och nyttjandet av intilliggande laddare.

 

Vad jag förstår så står SC parvis (tex 1A,1B) och är du ensam på ett par så får du full effekt.

Ställer sig någon annan på "ditt" par sänks effekten,hur mycket vet jag inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Vad jag förstår så står SC parvis (tex 1A,1B) och är du ensam på ett par så får du full effekt.

Ställer sig någon annan på "ditt" par sänks effekten,hur mycket vet jag inte.

 

Enligt länken kan en bil utnyttja nästan full effekt (120 av 145 kW) och två bilar kan tillsammans utnyttja full effekt.

 

Borde det inte komma startkablar till elbilar snart? Så att elbil 1 (med fullt batteri) snabbt kan skicka över lite el (2 mil = ca 4 kWh = 12 minuter om ett batteri kan leverera 20 kW) till elbil 2 (med tomt batteri)? Som bonus kan man även ge starthjälp till bilar med traditionella förbränningsmotorer ( :) ca 480 V istället för 12 V :) )!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har en Volvo XC60 som vardagsbil och en "leksaksbil" Volvo C70 cab samt en  Skoda Octavia som används av hustrun när hon ska ut i skogen och plocka svamp. Ps Cabben är en bil som har tyg tak  som sådan bil ska ha och ej PLÅT. Den rullar 2-300 mil varje sommar när solen skiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2017-11-21 på 18:28, Pocahontas säger:

Vete fan om jag gillar att bilarna blir allt mer "robotar", trots att jag varit ingenjör och gillar TEKNIK!

 

Lämnade in min relativt nya Opel Mokka på en smärre garantireparation.

Säkerhetsbältets lås i en bakre sätet var kass. Viktiga saker att få fixat!

 

Sen var det dags för 1 service trots att den hämtades ut i april..den var påställd i november 2016, så den ska "servas" oavsett om den inte gått alls.

Knepiga regler, men men, det är bara att samtycka.

 

I vilket fall, fick låna en nästan sprillans ny Opel Astra 2017, det var en fin gest.

Det var mycket att göra på verkstan så här års, så det kunde ta några timmar.

 

Nåväl, frugan och jag satte oss i bilen och for och handla, tankade lite, gör jag alltid när jag får lånebil. Nåt får man bjuda till..

 

När vi kom kom upp i fart, 60 km c.a, tändes en grön bil på ena instrumentpanelen, bilen hade en vägren på var sida om sig. ??

Nån sekund senare tändes en andra blinkande grön bil på instrumentpanelen intill ( de två stora runda instrumenten på bilden)

 

Fatta ingenting, låg ingen handbok i bilen, så jag får fråga sedan tänkte jag.. Sen började den högra gröna bilen bilen blinka i gult.

Så nu var det en fast grön bil på det vänstra instrumentet, och en gulblinkande på högra.. ????

Nåt som är fel? Har det med halkan att göra, för det var ju lite isigt ute.. saktade ner lite, slocknade båda bilarna.. Bra..

 

Handlade, for hem, verkstan skulle ringa när vår bil var klar. Drog på på landsvägen hem, då tändes den vänstra bilen, sen den högra som nu var gul..

Fatta nada.

 

När vår bil var klar for vi in till stan, och när vi kom in där lyste båda bilarna med fast grönt sken. ???

Då fick jag veta av servicekillen, att det är ett system som håller reda på var bilen är på vägbanan, så jag kunde ha släppt ratten, för bilen är "självstyrande" .

Den kände av de vita vägmarkeringarna på var sida om bilen..

 

Inte fan hade jag vågat testa det, det funkade bara när man var uppe i en viss hastighet.

Hur ska man kunna lita på sånt?

 

En annan finess jag ställde in härom veckan, är "helljusassistenten" !

Den ska blända av mitt helljus automatiskt.

 

 

När alla såna här finesser börjar krångla..blir man kanske ruinerad..

 

Det är för mycket nu :whistling:

 

Var bättre förr, då kunde man meka med sin bil, går inte idag.

 

post-113-0-18737200-1511285369_thumb.jpg

Har lika funktioner på min V40, sitter kameror på ovansidan framrutan som känner av bilarna framför och väglinjerna. Efter jag vant mig med detta så kommer jag verkligen inte att välja bort det i nästa bil. Pilot assist som det heter kan jag känna är säkrare än att jag håller foten på bromsen/gasen, speciellt i stadstrafik då den har full koll på trafiken framför och om det skulle komma ut någon mitt i vägen. Detta testade jag och brorsan hemma på gatan (city saftey), jag körde kanske i 10km/h och han gick ut mitt i vägen framför bilen, bilen tvärnitade :D. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...