Minkowski Posted August 28, 2017 Share Posted August 28, 2017 Trots att min mapp är "locked" och man ser att det är en lock på den, så kan jag ändå ändra filnamnen . det borde inte kunna göras ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted August 28, 2017 Share Posted August 28, 2017 Ny mening inleds med står bokstav! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minkowski Posted August 28, 2017 Author Share Posted August 28, 2017 ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minkowski Posted August 28, 2017 Author Share Posted August 28, 2017 Problem solved Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted August 28, 2017 Share Posted August 28, 2017 Problem solved Hur då? Och vad var problemet egentligen? Vilken mapp? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minkowski Posted August 28, 2017 Author Share Posted August 28, 2017 Låsa en mapp (vilken som helst) gör du för att inte någon (inklusive du) ska gå in där och skriva, den ska bara kunna läsas men ej ändras som t ex filnamn och innehåll i filen. Hur gör du det ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted August 28, 2017 Share Posted August 28, 2017 ? Du letar fel på din dator, jag letar efter folk som inte kan skrivregler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minkowski Posted August 29, 2017 Author Share Posted August 29, 2017 Pocahonta är moderator. Då ska hen hålla sig till ämnet, vara objektiv, inte komma med mystiska kommentarer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted August 29, 2017 Share Posted August 29, 2017 Pocahonta är moderator. Då ska hen hålla sig till ämnet, vara objektiv, inte komma med mystiska kommentarer. Varför skulle det vara begränsat till moderatorer, menar du? Jag tycker att du ska föregå med gott exempel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minkowski Posted August 29, 2017 Author Share Posted August 29, 2017 Moderatorns uppgift är att moderera, och se till att tråden håller sig till ämnet annars stängs den. Moderatorn ska inte komma med spydigheter. Vad är moderatorns uppgift annars, tro ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sevensleeper Posted August 29, 2017 Share Posted August 29, 2017 Då har vi det här med nivån igen. // sevensleeper Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maddog63 Posted August 29, 2017 Share Posted August 29, 2017 Trots att min mapp är "locked" och man ser att det är en lock på den, så kan jag ändå ändra filnamnen . det borde inte kunna göras ?? Är din mapp öppen när du använder din egen datorn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minkowski Posted August 29, 2017 Author Share Posted August 29, 2017 Är din mapp öppen när du använder din egen datorn? Frågan obegriplig. En mapp som är locked står på skrivbordet. Vad är det som är oklart med det ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
xeric Posted August 29, 2017 Share Posted August 29, 2017 Frågan obegriplig. En mapp som är locked står på skrivbordet. Vad är det som är oklart med det ? Nejdå, inte så obegriplig. En folder som är låst, eller en som är märkt låst är det skillnad på. T ex ibland när man kopierar ner en fil från en Win***sburk kan det stå låst på den - man kommer åt den ändå. Låsa en mapp (vilken som helst) gör du för att inte någon (inklusive du) ska gå in där och skriva, den ska bara kunna läsas men ej ändras som t ex filnamn och innehåll i filen. Hur gör du det ? Den är nog enklare om du beskiver vad och hur du tänkt att använda den - vilket scenario det är du tänkt dig. Skall den delas? eller är det fler användare som kan använda din inloggning som gör att du vill skydda den. Normala rättigheter för en folder är 755 (dwrx-r--r-), vilket innebär att du som ägare av foldern kan skriva/läsa/köra allt i den. Medan andra i samma användargrupp bara kan läsa, och övriga kan också bara läsa den. Att bara sätta ett lås på den, t ex via enn inforuta i Finder hjälper inte mycket. du kan ändra och fixa med namn osv... och om du vill kasta den, kommer det en varning man kan godkänna. Det finns lite olika sätt hur du verkligen kan låsa en folder, men beroende på vad det är du eg vill/försöker åstadkomma, så får man se om det passar. Ett alternativ är att du gör en diskimage av din folder - om den inte skall ändras något (ie öka i innehåll), så kan du sätta den på read-only, utan lösenord. Då mountas den i Finder, ungf som en USB-sticka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.