Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Backup / klon i Windows


Ollie Williams

Rekommendera Poster

Ollie Williams

Jag skulle behöva ett program för backup (allra helst klon) i Windows. Det är inget jag har bruk för i stor omfattning så jag lägger gärna inte hundratals kronor på licens.

 

Några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har 0 kolla på Windowsprogram, men det finns säkert en uppsjö med kloningsprogram. Men CloneZilla (BSD, Linux) kanske - och att du kör den från CD (el sticka).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Har 0 kolla på Windowsprogram, men det finns säkert en uppsjö med kloningsprogram. Men CloneZilla (BSD, Linux) kanske - och att du kör den från CD (el sticka).

Det är nog precis vad jag behöver. :ThumbsUp:

 

Läste på lite och det verkar som att systemdiskar i Windows inte kan klonas medan de körs varpå det enklaste verkar vara att starta någon Linux dist från en USB sticka och köra programvara för kloning därifrån.

 

Något tips om lämplig Linux dist att köra på sticka för detta ändamål?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog precis vad jag behöver. :ThumbsUp:

 

Läste på lite och det verkar som att systemdiskar i Windows inte kan klonas medan de körs varpå det enklaste verkar vara att starta någon Linux dist från en USB sticka och köra programvara för kloning därifrån.

 

Något tips om lämplig Linux dist att köra på sticka för detta ändamål?

Ja... CloneZilla. :) Dvs - kika på LiveCD-alternativet.

 

...från CD (el sticka).

“Clonezilla Live is a small bootable GNU/Linux distribution for x86/amd64 (x86-64) based computers.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken Windows? När jag skulle klona Windows 7 använde jag detta verktyg. Också det Linux i grunden. Fungerade utmärkt. Disken man klonar till måste vara minst lika stor som den man klonar från, vill jag minnas. Vet inte om det funkar för nyare Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Vilken Windows? När jag skulle klona Windows 7 använde jag detta verktyg. Också det Linux i grunden. Fungerade utmärkt. Disken man klonar till måste vara minst lika stor som den man klonar från, vill jag minnas. Vet inte om det funkar för nyare Windows.

Tackar!

 

Windows 7 är det och det skulle jag såklart skrivit från början. Har redan tackat hem Clonezilla men bra att ha något i bakfickan om det strular.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Inte direkt vad du frågar efter, men med WinClone så kan du klona Bootcamp från en Mac till en annan.

https://twocanoes.com/products/mac/winclone-2/

Jag var ju inte specifik kring vad jag skulle använda det till så ditt svar är ju egentligen inte fel. Men det handlar om en fristående Windows dator, inte bootcamp, så svaret hjälper mig tyvärr inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...