Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Reparera skivrättigheter, El Capitan


Mussepitt

Rekommendera Poster

Har problem med ett program, Perfect Effects, när jag ska spara en fil som jag redigerat. Öppnar filen från en extern USB-disk och försöker spara till den samma. Får då meddelande om att filen inte kan sparas på nuvarande plats och jag uppmanas spars på annan plats. Det fungerar att göra så, men det stör mitt arbetsflöde och felet dök upp spontant efter jag använt programmet problemfritt i över ett år.
Jag vände mig till utvecklarens support och fick till svar att det troligen beror på problem med läs/skrivbehörigheter och att jag kan reparera dem genom att köra ett kommando i Terminalen.

Kommandot ser ut så här:

sudo /usr/libexec/repair_packages --repair --standard-pkgs --volume /

Men som det är skrivet så gör det kontrollen på min interna systemdisk.
Är inte alls bekant med kommandon i Terminalen och undra därför om någon kan hjälpa mig och visa hur jag ska skriva för att göra kontrollem på min externa USB-disk? Namnet på volymen innehåller dessutom ett mellanslag vilket gör mig än mer förvirrad :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har problem med ett program, Perfect Effects, när jag ska spara en fil som jag redigerat. Öppnar filen från en extern USB-disk och försöker spara till den samma. Får då meddelande om att filen inte kan sparas på nuvarande plats och jag uppmanas spars på annan plats. Det fungerar att göra så, men det stör mitt arbetsflöde och felet dök upp spontant efter jag använt programmet problemfritt i över ett år.

Jag vände mig till utvecklarens support och fick till svar att det troligen beror på problem med läs/skrivbehörigheter och att jag kan reparera dem genom att köra ett kommando i Terminalen.

Kommandot ser ut så här: sudo /usr/libexec/repair_packages --repair --standard-pkgs --volume /

Men som det är skrivet så gör det kontrollen på min interna systemdisk.

Är inte alls bekant med kommandon i Terminalen och undra därför om någon kan hjälpa mig och visa hur jag ska skriva för att göra kontrollem på min externa USB-disk? Namnet på volymen innehåller dessutom ett mellanslag vilket gör mig än mer förvirrad :)

Det är lättare att justera rättigheter via Finder. Markera hårddisken och välj Visa info via Arkiv i Finder (eller tryck kommando och I). Det ska se ut som längst ned i dialogrutan som kommer upp. Du kan ändra genom att trycka på hänglåset och skriva in inloggningskontots lösenord. Skulle det ändå krångla kan du klicka i att datorn ska bortse från ägarskap. Se urklipp nedan.

 

post-28798-0-32536200-1498323221.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstod så ska rättigheterna kontrolleras och sedan repareras . Får ditt förslag samma effekt?
När jag tittar på Info om disken så visar den redan så som för dig, Läsa och skriva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstod så ska rättigheterna kontrolleras och sedan repareras . Får ditt förslag samma effekt?

När jag tittar på Info om disken så visar den redan så som för dig, Läsa och skriva.

Ser det exakt likadant ut? I så fall: Välj att bortse från ägarskap. Man kontrollerar inte rättigheter eller reparerar dem när det gäller externa hårddiskar. Man gör det inte med interna heller, sedan El Capitan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fixade första inlägget: kod -> kodruta.
Anv gärna kodrutor när ni postar kommandon, kodblock, loggar etc. - för ökad läsbarhet.
post-64246-0-98112200-1408708712.png
/Eric

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
2017-06-24 på 19:15, Alix säger:

Ser det exakt likadant ut? I så fall: Välj att bortse från ägarskap. Man kontrollerar inte rättigheter eller reparerar dem när det gäller externa hårddiskar. Man gör det inte med interna heller, sedan El Capitan.

Jag har problem med rättigheterna på min Fusiondrive som jag köpte nyss begagnad och kan inte ändra rättigheter på den. finns inge val att bortse från ägarskap. iMac sen 2015 uppdaterad till senaste system

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, RedHead säger:

Jag har problem med rättigheterna på min Fusiondrive som jag köpte nyss begagnad och kan inte ändra rättigheter på den. finns inge val att bortse från ägarskap. iMac sen 2015 uppdaterad till senaste system

Köpte du en lös Fusiondrive bara sådär? Eller du köpte en begagnad Mac utrustad med Fusiondrive?

I det förstnämnda fallet vil jag veta hur du gjorde. :)

 

I vilket fall så bör (ska) du formatera om disken för att ta bort alla filer som finns kvar från den förra ägaren. Då får du automatiskt korrekta rättigheter.

https://support.apple.com/sv-se/HT208496

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Telly82 säger:

Köpte du en lös Fusiondrive bara sådär? Eller du köpte en begagnad Mac utrustad med Fusiondrive?

I det förstnämnda fallet vil jag veta hur du gjorde. :)

 

I vilket fall så bör (ska) du formatera om disken för att ta bort alla filer som finns kvar från den förra ägaren. Då får du automatiskt korrekta rättigheter.

https://support.apple.com/sv-se/HT208496

 

Utan att ha kolllat länken ännu. Måste man formatera? För jag har ju klonat över min gamla Imac till denna som jag köpte begagnad. Hela iMac köpte jag alltså inte bara en fusiondrive

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, RedHead säger:

Utan att ha kolllat länken ännu. Måste man formatera? För jag har ju klonat över min gamla Imac till denna som jag köpte begagnad. Hela iMac köpte jag alltså inte bara en fusiondrive

 

FC9CD023-B3BA-4370-82A8-88C0B0FA4CCD.jpeg

038553C4-4237-48D3-B07A-3386DCA8C048.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, RedHead säger:

Utan att ha kolllat länken ännu. Måste man formatera? För jag har ju klonat över min gamla Imac till denna som jag köpte begagnad. Hela iMac köpte jag alltså inte bara en fusiondrive

Och disken var nyformaterad när du klonade över din gamla iMac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, RedHead säger:

Jag vet inte om den var nyformaterad men förra ägaren hade ju kört en återställning på den

Det är inte samma sak, då lämnades en massa filer och (felaktiga?) rättigheter kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag antar att jag får formatera om då. Men jag får säkerställa att jag har en bra backup. Om jag återställer disken efter formateringen från Time Machine får jag då med felaktigheter igen då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, RedHead säger:

Om jag återställer disken efter formateringen från Time Machine får jag då med felaktigheter igen då?

"Ja", om backupen är från din nya dator med felaktigheter.

"Nej", om backupen är från din gamla dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad trött jag blir. igår raderade jag hela disken och gjorde en helt ny installation av systemet på min Fusiondrive. Kollade rättigheterna och det gick bra att ändra och lägga till mig själv. Sedan så satte jag igång att flytta över allt från min gamla iMac och det fick gå över natten. Nu satte jag mig för att börja installera uppdateringar av bland annat Adobe paket och Office 365. Under tiden jag började ta ner så kollade jag disken igen och tror du inte att fanskapet är lika dan igen. Jag kan inte genomföra någonting då jag har inte den behörighet som krävs. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att jag måste formatera på nytt och göra en helt ny installation.

Hur kan jag göra för att slippa installera alla program, användare och inställningar på nytt utan att jag får med den skiten från den gamla hårddisken som skapar låsningen på hårddisken? Måste jag göra nya installationer av allt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...