Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Variationer i Time Machine-intervallen


KMN

Rekommendera Poster

Ibland får jag intrycket av att Time Machine säkerhetskopierar mer än en gång i timmen. Å andra sidan, tycks det mig, sker säkerhetskopierandet emellanåt mer lågfrekvent.

 

Vad beror detta på? (Senaste versionen av macOS, TM på auto, iMac 27" mitten 2011)

 

Kollade i Inställningar och fick min känsla bekräftad:

post-13709-0-95300300-1497531647.png

post-13709-0-87551700-1497531743.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din dator gått ner i viloläge eller haft låst skärm så sker ingen säkerhetskopiering. Din vill säkerhetskopiera ung kvart i timslaget och om det inte är möjligt av olika anledningar så väntar den tills den kan men den förskjuter inte kommande kopieringar bara för att en blev senare än den skulle och då kan det bli så att första efter den som blev sen kommer innan en timme gått, sen har den hakat på schemat igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, schemat är mer stokastiskt än så.

post-13709-0-07014600-1497548079.png

(Och det tidigare tvåtimmarsintervallet var när datorn var igång.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du har suttit vid datorn hela tiden och jobbat utan att den slagit på skärmsläckaren eller låst skärm (inloggningsrutan pga inaktivitet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har i perioder satt datorn i vila (som tur är!), men vid tvåtimmarskopieringen var datorn igång och skärmen likaså.

 

Inom parentes: (Varför säkerhetskopierar inte Time Machine när skärmen är i vila?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ska kopiera en gång i timmen, det gör den för mig när den är inkopplad och jag är vid datorn. Om den inte gör det för dig när du suttit vid datorn så kan det bero på...

1. Det finns inget att kopiera. Den går efter informationen i systemet "system events" som loggar filer som ändrats. Om inget har ändrats sedan förra kopieringen så finns inget att kopiera. Den kopierar ju inte bara för att kopiera, den kopierar ju bara ändrade filer. Så om inget finns att kopiera så hoppar den över tills nästa kopieringstillfälle.

2. Du har något program igång som stör kopieringen, kan vara något med hårddisken som gör att den inte är tillgänglig.

3. Glappkontakt hos den externa hårddisken som gör att den ibland är tillgänglig och ibland inte. Eventuellt orsakat av programvara, behöver inte vara fysiskt i kontakten. En del hårddiskar är ju NTFS i grunden men kör ett program emellan (oftast Paragon NTFS) som installeras automatiskt när man kopplar in en sådan hårddisk och sedan kör i bakgrunden så man kan använda från Mac utan att behöva formatera om hårddisken. Seagate och WD har sådana lösningar bl a, kan finnas fler hårddisktillverkare som kör med det det vet jag inte. Finns en del rapporter om inkompatibilitet och olika strul i kontakten med hårddisken med nyare versioner av Mac OS... Finns en uppdatering till Paragon att installera.

Det är de jag kommer på...






Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar alltid finnas saker att kopiera. Även om jag sitter en längre tid och (bara) arbetar med samma textdokument, så blir datamängden som kopieras betydligt större än vad som kan motiveras av ett tiotal sidor text.

 

Hårddisken är formaterad i Mac OS Extended (journalförd) och den är kopplad till min AirPort Extreme via USB 2.

Och där verkar finnas ett eller flera problem. Dels tar kopieringen emellanåt sanslöst lång tid – ibland räknas kopieringen i kB – dels kan Time Machines säkerhetskopiering någon gång slå ut wifi-kontakten med AirPorten, eller jag misstänker i alla fall att det är Time Machine.

 

För det mesta fungerar det dock, så jag har inte orkat felsöka.

Utgår ifrån att det är USB-kopplingen mellan AirPort och hårddisk som är flaskhalsen, men långsamt borde det ändå inte gå.

Det skulle naturligtvis vara bättre att koppla hårddisken direkt till datorn, den har dessutom FW 800, men jag har velat behålla disken, som också används som en nätverkshårddisk, där den är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar alltid finnas saker att kopiera. Även om jag sitter en längre tid och (bara) arbetar med samma textdokument, så blir datamängden som kopieras betydligt större än vad som kan motiveras av ett tiotal sidor text.

 

Hårddisken är formaterad i Mac OS Extended (journalförd) och den är kopplad till min AirPort Extreme via USB 2.

Och där verkar finnas ett eller flera problem. Dels tar kopieringen emellanåt sanslöst lång tid ibland räknas kopieringen i kB dels kan Time Machines säkerhetskopiering någon gång slå ut wifi-kontakten med AirPorten, eller jag misstänker i alla fall att det är Time Machine.

 

För det mesta fungerar det dock, så jag har inte orkat felsöka.

Utgår ifrån att det är USB-kopplingen mellan AirPort och hårddisk som är flaskhalsen, men långsamt borde det ändå inte gå.

Det skulle naturligtvis vara bättre att koppla hårddisken direkt till datorn, den har dessutom FW 800, men jag har velat behålla disken, som också används som en nätverkshårddisk, där den är.

Jag tror att det händer en massa med olika systemfiler, om du inte exkluderat dessa från TM så ska dessa filers ändringar skrivas.

Jag har exkluderat flera systemfiler o mina säkerhetskopieringar går oftast snabbt.

Vidare går TM igenom befintliga kopior och rensar bort sån't som inte ska sparas. (Nya dokument spara varje timme äldre en gång per dag.. eller vecka. Har jag för mig)

 

Tidsangivelsen för äldre kopior är väl när kopieringen slutfördes. Nästa kopiering sker (väl) 1 timme efter att föregående kopiering påbörjades. Eller om kopieringen blivit fördröjd, 2 timmar efter.

 

... det blev många "tror jag" och "väl". Jag är inte speciellt säker på min sak. ;).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tydligen fungerar Time Machine annorlunda numera, med Sierra, och texten som anges angående intervall stämmer inte alltid. Artikel här. Jag har läst på då jag har börjat använda TM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen fungerar Time Machine annorlunda numera, med Sierra, och texten som anges angående intervall stämmer inte alltid. Artikel här. Jag har läst på då jag har börjat använda TM.

 

Intressant läsning.

Konstigt att Apple inte kommit med mer dokumentation om saken – eller ändrat användargränssnittet i Time Machine, där det fortfarande talas om ”timvisa säkerhetskopior”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...