Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook startar inte efter uppdatering


jjosef

Rekommendera Poster

Jag uppdaterade min Macbook Air i natt, skulle sedan kolla datorn idag. Då visar det sig att någon riktigt konstigt har hänt.

Datorn (när jag trycker igång den) startar (utan att göra ett ljud av sig) med att ladda men det är någon sorts datatext uppe i vänstra hörnet. Den hinner ladda pyttelite för att sedan ändra bild till "Your computer restarted because of a problem..." sen börjar den om och loopar med dom här två skärmarna.

 

Har försökt starta genom att hålla ned shift (för att starta den i osäkert läge), men det funkar inte alls.

 

Är det helt kört eller finns det något annat man kan göra?20170501203059-90.229.234.144.jpg20170501203138-90.229.234.144.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Ser ut som du drabbats av Kernel Panic

 

Kan bero på defekt minnes modul.

 

Här en googleöversatt förklaring till kernel panic

 

http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.thexlab.com%2Ffaqs%2Fkernelpanics.html&sl=en&tl=sv

 

Här hittade jag Apples sida om Kernel Panic

https://support.apple.com/sv-se/HT200553

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läst igenom, men dom tipsar enbart om problemlösningar som enbart går att lösa om datorn är igång. Min Macbook kommer inte så långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

Starta från recoverypartionen genom att hålla inne cmd+r vid uppstart.

Kör en skivkontroll i skivverktyget för att reparera eventuella fel.

Stäng sen skivverktyget och välj att installera om macOS/OS X

Det installeras ovanpå det gamla operativet och ersätter på så vis korrupta systemfiler utan att påverka din användare.

 

Kernel Panics behöver inte alls vara defekt hårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta från recoverypartionen genom att hålla inne cmd+r vid uppstart.

Kör en skivkontroll i skivverktyget för att reparera eventuella fel.

Stäng sen skivverktyget och välj att installera om macOS/OS X

Det installeras ovanpå det gamla operativet och ersätter på så vis korrupta systemfiler utan att påverka din användare.

 

Kernel Panics behöver inte alls vara defekt hårdvara.

Det verkar ha funkat. Kom först in på det där med skivverktyg, gjorde en "Skivkontroll" men kändes den som inte gjorde/gör något?

Efter det så testade jag att ominstallera macOS och det tog ett tag men sen funkade allt, och allt var kvar!

 

Men det jag undrar nu är varför jag hade skivor att köra kontroll på (en som hette OS X Base system, ingen aning om vad det var). Min vän hade bara en..

 

Men slutet gott! Tusen tack för hjälpen. Hjälpte den där skivkontrollen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skiva är en teknisk term som inte måste överensstämma med hårddisken och härstammar från en svunnen tid med mekaniska hårddiskar som hade fysisk skiva.

...

En hårddisk kan delas in i delar och varje del behandlas som en hårddisk/skiva. Så i skivkontroll kan du se den fysiska hårddisken längst upp och sedan den del/partition som du använder och den del som är recovery-del/partition. Den är i stället för en lös CD/DVD som man hade förr om något strulade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...