Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gammal Mac - kan inte uppdatera operativsystemet


Sandrimac

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en gammal jobbdator. Det är Mac OS X. Version 10.6.3. Jag skulle vilja uppdatera operativsystemet, men det går inte att uppdatera till El Captain eller Sierra. Ganska självklart kanske. Hur ska jag göra? Måste jag köpa ett äldre operativsystem för att kunna installera de nyare?

Tacksam för svar! Har googlat ganska länge, utan resultat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en gammal jobbdator. Det är Mac OS X. Version 10.6.3. Jag skulle vilja uppdatera operativsystemet, men det går inte att uppdatera till El Captain eller Sierra. Ganska självklart kanske. Hur ska jag göra? Måste jag köpa ett äldre operativsystem för att kunna installera de nyare?

 

Tacksam för svar! Har googlat ganska länge, utan resultat.

 

 

om det är din dator som inte har rätt prestanda för de nyare systemen får du nog ta och acceptera läget och möjligen uppdatera till det senaste systemet din dator klarar av.

 

eller skaffa ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en gammal jobbdator. Det är Mac OS X. Version 10.6.3. Jag skulle vilja uppdatera operativsystemet, men det går inte att uppdatera till El Captain eller Sierra. Ganska självklart kanske. Hur ska jag göra? Måste jag köpa ett äldre operativsystem för att kunna installera de nyare?

 

Tacksam för svar! Har googlat ganska länge, utan resultat.

Du skriver inte vilken modell det är. App Store för Mac kom med Mac OS 10.6.6, så vad du kan eller inte kan uppdatera till anges först där, om du nu inte vet vilken modell du har. Kan du inte uppdatera till senare Mac OS kan du betrakta din Mac som vilken PC som helst. Du kan alltså installera modern Linux eller (möjligtvis) Windows på den. En äldre Mac kan köra Lubuntu, exempelvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en gammal jobbdator. Det är Mac OS X. Version 10.6.3. Jag skulle vilja uppdatera operativsystemet, men det går inte att uppdatera till El Captain eller Sierra. Ganska självklart kanske. Hur ska jag göra? Måste jag köpa ett äldre operativsystem för att kunna installera de nyare?

 

Tacksam för svar! Har googlat ganska länge, utan resultat.

 

 

OM du inte ens kan uppgradera till El Capitan är det definitivt dags för lite hårdvaruuppgradering eftersom El Cap kan installeras på Macar från 2007/2008 ( beroende på modell ) och framåt. Då har man en tio år gammal burk som gör dig bättre som dörrstopp.

...

Men det kan vara så enkelt att du måste uppgradera till sista OS X 10.6.8 för att kunna gå vidare. Det går inte annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen om du ska installera El Cap eller Sierra bör läs måste du uppgradera till max RAM-minne för att det ska rulla på. Kolla också så du har tillräckligt med utrymme på hårddisken, för nu krymper utrymmet fort. Du måste ha minst 20 GB ledigt när du är klar med uppgradering. Dvs du måste ha minst 30 GB ledigt, helst 50 så det finns utrymme för att använda datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill köpa en nyare Mac räcker det med att gå till 2011. Då genomförde Apple ett stort teknikskifte som gjorde alla äldre datorer vääldigt gamla. Från 2010 till 2011 ökade prestandan med i genomsnitt 100% på alla Macar. Det är nog större skillnad från 2009 till 2011 än från 2011 till 2016.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill köpa en nyare Mac räcker det med att gå till 2011. Då genomförde Apple ett stort teknikskifte som gjorde alla äldre datorer vääldigt gamla. Från 2010 till 2011 ökade prestandan med i genomsnitt 100% på alla Macar. Det är nog större skillnad från 2009 till 2011 än från 2011 till 2016.

Axelman, har du den här texten redo i "urklippminnet"? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppar på i tråden eftersom jag (Förmodligen) kommer att köpa en ny iMac när nya iMac:s kommer någon gång under 2017 som det ryktas om.

 

Jag har en iMac mid 2011 Sierra 10.12.3 med 32 GB ram som jag haft en hel del strul med sedan uppgraderingen till Sierran. Vissa skrivna bokstäver kommer inte med och möss som löper amok. Apple Supportern har hört fler med samma problem. Det bevisar väl att köpa ny dator är bättre än att uppgradera den jag har som har kvar problemen.

Om jag nu köper ny iMac kan jag då flytta över mina 32GB ram till den nya datorn.

 

post-78308-0-41288100-1486646715.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Om jag nu köper ny iMac kan jag då flytta över mina 32GB ram till den nya datorn.

Det kan vi inte veta än, uppenbarligen (den nya Imacen har inte kommit).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en gammal jobbdator. Det är Mac OS X. Version 10.6.3. Jag skulle vilja uppdatera operativsystemet, men det går inte att uppdatera till El Captain eller Sierra. Ganska självklart kanske. Hur ska jag göra? Måste jag köpa ett äldre operativsystem för att kunna installera de nyare?

 

Tacksam för svar! Har googlat ganska länge, utan resultat.

 

 

I din dator ska programmet App Store finnas, det ligger under äpplet uppe till vänster. Gå in där och App Store ska visa dig vilket operativsystem som du kan uppdatera till. Det visar det senaste som fungerar med din dator. Ett operativsystem som hämtas från App Store är fullständigt, du kan alltså gå direkt till det senaste som fungerar med din dator.

 

Om varken Sierra eller El Capitan syns för dig, så kan det vara så att din dator är för gammal för dem. Men du borde då kunna se ett OS som är lite äldre än dessa men ändå nyare än 10.6.

 

Vad har du får "årsmodell" av datorn så att säga?

Gå in på äpplet, klicka på "Om den här datorn"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I din dator ska programmet App Store finnas, det ligger under äpplet uppe till vänster. ...

App Store kom med 10.6.6, som jag skrev ovan, TS har 10.6.3.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman, har du den här texten redo i "urklippminnet"? ;)

 

Minns inte mycket men detta sitter som berget. Ett bra exempel på slumpvis funktion av cerebrala cortex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Minns inte mycket men detta sitter som berget. Ett bra exempel på slumpvis funktion av cerebrala cortex.

Bra fakta ska man minnas. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om jag nu köper ny iMac kan jag då flytta över mina 32GB ram till den nya datorn.

 

Nej. Ny Mac har snabbare minnen och det går inte att stoppa i ett långsammare. Det kan gå att stoppa i ett knäpp snabbare minnen som växlar ner automatiskt. Men man ska inte räkna med att det går.

...

Risken är också överhängande att nästa generation iMacar har minnena fastlödda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

App Store kom med 10.6.6, som jag skrev ovan, TS har 10.6.3.

Skrev visst något om det jag också.... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Ny Mac har snabbare minnen och det går inte att stoppa i ett långsammare. Det kan gå att stoppa i ett knäpp snabbare minnen som växlar ner automatiskt. Men man ska inte räkna med att det går.

...

Risken är också överhängande att nästa generation iMacar har minnena fastlödda.

 

Jag trodde att snabbheten hade med mängden GB att göra och att mina 32 GB borde anses som snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag trodde att snabbheten hade med mängden GB att göra och att mina 32 GB borde anses som snabbt.

Det finns olika hastigheter på minnet. Har du gamla minnen så är de långsammare än de som kommer idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag trodde att snabbheten hade med mängden GB att göra och att mina 32 GB borde anses som snabbt.

 

Nu blev det olika saker. Om datorn har för lite RAM-minne kommer den att gå saktare. Med tillräckligt med RAM kommer den att hålla korrekt hastighet.

...

RAM-minnena har en klockhastighet som måste överensstämma med processorn för att överhuvutaget fungera. Varje dator har en föreskriven klockhastighet på minnena och man ska ha minnen med den hastigheten. Dock förekommer det att man kan sätta i minnen som har lite snabbare klockhastighet och dator justerar ner det till rätt hastighet. Men det är inte alltid så att det fungerar i praktiken.

...

Som exempel har iMac 2011 har 1333 MHz medan iMac 2015 har 1867 MHz. Även om minnena passar rent fysiskt kommer det inte att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu blev det olika saker. Om datorn har för lite RAM-minne kommer den att gå saktare. Med tillräckligt med RAM kommer den att hålla korrekt hastighet.

...

RAM-minnena har en klockhastighet som måste överensstämma med processorn för att överhuvutaget fungera. Varje dator har en föreskriven klockhastighet på minnena och man ska ha minnen med den hastigheten. Dock förekommer det att man kan sätta i minnen som har lite snabbare klockhastighet och dator justerar ner det till rätt hastighet. Men det är inte alltid så att det fungerar i praktiken.

...

Som exempel har iMac 2011 har 1333 MHz medan iMac 2015 har 1867 MHz. Även om minnena passar rent fysiskt kommer det inte att fungera.

 

OK Tack. Jag vet att min iMac kom med 8 GB Ram men att de flesta köpte upp sig till 16GB. I affären berättade man att min iMac kunde man peta in 32 GB ram och därför trodde jag att jag hade ram så det räcker och blir över som jag kanske kunde använda i nästa iMac om ram inte är fastlött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

OK Tack. Jag vet att min iMac kom med 8 GB Ram men att de flesta köpte upp sig till 16GB. I affären berättade man att min iMac kunde man peta in 32 GB ram och därför trodde jag att jag hade ram så det räcker och blir över som jag kanske kunde använda i nästa iMac om ram inte är fastlött.

 

Idag är minnena fastlödda på iMac 2015 21" men möjliga att utöka till 64 GB (!) på 2015 27". Men 8 GB-stickor är eftertraktade på begagnatsidan så du kan ju spara en och sälja tre. Du lär knappast få mer för din dator med alla stickorna i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...