Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan ej återställa macbook


mailonar

Rekommendera Poster

Håller på att bli knäpp.

 

 

Jag hittade min gamla vita macbook som jag tänkte återställa och sälja. Men det går fan inte att återställa den. Varken med cmd + R eller alt+R+cmd. Jag har försökt hundra gånger. Ingenting händer, jag trycker in tangenterna vid uppstart och släpper när Apple loggan visas men ingenting händer, datorn bara startar upp och kommer till skrivbordet.

Har ingen skiva heller.

 

Mac OS X Version 10.6.8, senaste versionen uppdaterad. Den är gammal och skruttig från typ 2009.

 

Jag försökte dessutom radera mitt konto i hopp om att allt skulle återställas men det gjorde det hela bara värre, nu verkar jag inte ha behörighet till att göra ändringar...

När jag trycker på låset för att göra ändringar kommer det upp två fält där jag ska skriva in användarnamn och lösenord men vad jag än skriver in så säger den att det är fel. (Användarnamn och lösen gick utan problem innan jag började pilla bland kontoinställningarna)..

 

Hur gör jag? Så nära på att slänga ut skiten genom fönstret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snow Leopard-skiva finns att köpa här. Starta upp med den genom att hålla nere "C" vid start. Sedan kan du radera hårddisken. Gör en nollöverskrivning. Därefter ominstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snow Leopard-skiva finns att köpa här. Starta upp med den genom att hålla nere "C" vid start. Sedan kan du radera hårddisken. Gör en nollöverskrivning. Därefter ominstallation.

Tack för svar.

 

Passar snow Leopard min version? Är det säkert att det kommer funka? Vill inte köpa skivan så ska det ändå inte funka... :( Är som sagt en väldigt gammal dator..

 

Kommer mitt knasade konto ställa till det? jag verkar inte vara admin längre liksom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Passar snow Leopard min version? Är det säkert att det kommer funka? Vill inte köpa skivan så ska det ändå inte funka... :( Är som sagt en väldigt gammal dator..

 

Kommer mitt knasade konto ställa till det? jag verkar inte vara admin längre liksom...

Snow Leopard är just Mac OS 10.6.8 som du redan har. Kanske att skivan har en annan siffra på slutet, men den funkar. När man startar datorn via skivan skivan har man full kontroll över datorn, så vitt man inte har angivit ett firmwarelösenord. Men då ska inga tangentbordskommandon fungera, utan du får då ett hänglås och ett lösenord att ange. Har det hänt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snow Leopard är just Mac OS 10.6.8 som du redan har. Kanske att skivan har en annan siffra på slutet, men den funkar. När man startar datorn via skivan skivan har man full kontroll över datorn, så vitt man inte har angivit ett firmwarelösenord. Men då ska inga tangentbordskommandon fungera, utan du får då ett hänglås och ett lösenord att ange. Har det hänt?

 

 

Nej, det händer bara ingenting vid tangentbordkommando. Jag har hållt in och hållt på men ingenting händer. Kan man på något sätt kontrollera om något kommando funkar? Tips?

 

Och förrresten, hur får jag reda på när min dator är gjord, alltså om den är early 2008 osv...? Hittar ingen info om det på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alt+R+cmd

är internetåtgärd som kom från och med 10.7 Fungerar inte med 10.6 som kräver DVD-skiva. Antingen den som följde med datorn eller en köpeskiva från Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alt+R+cmd

är internetåtgärd som kom från och med 10.7 Fungerar inte med 10.6 som kräver DVD-skiva. Antingen den som följde med datorn eller en köpeskiva från Apple.

I see. Ska köpa skivan och hoppas på att det funkar..Eller om man kanske kan sälja utan att rensa den... vad tror du? har ingen aning om man kan få nått för en så gammal...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En 2009 är inte värd många kronor. Men man vill ju att ens filer ska raderas utifall det finns sådant som man inte vill ska vandra vidare. Som köpare vill man ju att datorn ska vara klar för användning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Kan man på något sätt kontrollera om något kommando funkar? Tips? ...

Håll nere alt-tangenten vid uppstart. Om det fungerar ska du få åtminstone en startskiva att välja på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En 2009 är inte värd många kronor. Men man vill ju att ens filer ska raderas utifall det finns sådant som man inte vill ska vandra vidare. Som köpare vill man ju att datorn ska vara klar för användning.

Jag har raderat alla bilder och dokument som jag kunnat... Tänker att jag hellre får någon krona för den än bara slänger den, den funkar ju faktiskt utan problem och batteriet är i bra skick.. Måste bara hitta någon som vill köpa..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll nere alt-tangenten vid uppstart. Om det fungerar ska du få åtminstone en startskiva att välja på.

Provade och som du säger så kunde jag välja skiva.Tolkar det som att tangentkommando inte är låst..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade och som du säger så kunde jag välja skiva.Tolkar det som att tangentkommando inte är låst..?

Nej, då är det inte låst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...