Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone, iCloud, Mac... bara krångel


iMarc

Rekommendera Poster

När det gäller bildström och iCloud bildbibliotek.
​Bildström är endast till för mellanlagring, tillfällig lagring, av bilder. Den ligger "under ytan" och bilderna lagrade i bildström finns inte på iCloud. Vill man ha dem på iCloud får man manuellt flytta dem från bildström dit.

​Om man vill att Bilder ska lägga upp bilder på iCloud får man ha iCloud bildbibliotek på i Bilder, så kan du ha. Du kan ha bildström på i telefonen och sen iCloud bildbibliotek på i Bilder i Macen. Då får du även ha bildström på i Bilder för annars ser du inte bilderna i Bildström. Om du har den här inställningen så kan du manuellt flytta från bildström till Bilder och Bilder synkar sedan automatiskt med iCloud bildbibliotek.

​Men du får inte bort bilderna lokalt på Bilder för det, du får kopior på iCloud det innebär inte att du sparar något utrymme i datorn av sig själv. Som nämnts av andra ovan behöver du då slå på optimera lagring då får du original på iCloud bildbibliotek och optimerad / krympt version sparad lokalt.

​Men observera med bildström, det gör ju att du också kan flytta bilder från datorn till bildström och till telefonen. Det går åt två håll. Vill man inte detta kan det vara en fördel att köra med vanlig sladd och Bildinsamling istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Snälla krångla inte till det för iMarc.

 

Nej det går inte att ändra ett befintligt Apple-ID till en som slutar med iCloud.com.

Det går att skapa en ny men då tappar han alla sina appar.

 

Men det var inte vad du skrev från början. Du skrev att man inte kunde ha iCloud.com som Apple ID, men det kan man faktiskt - om man ställer in det från början. Viktigt är att vara tydlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Du kan inte ha en iCloud-adress som Apple-ID. Det går bara inte och något som du har redan fått svar på.

 

Det är helt upp till dig om du vill använda din iCloud adress som primär mail adress eller inte. Jag har så att den gmail adress som är mitt Apple-ID använder jag inte som mail. Dvs den är inte inställd i min mailklient.

Utan jag använder min iCloud adress som primär mailadress.

Ja jag håller med om att Apple har krånglat till det och förstår inte varför man inte kan ha iCloud.com som Apple-ID

 

Jodå, det går utmärkt att ha en iCloud-adress som AppleID och som enda angiven e-postadress.

 

post-30337-0-22432100-1484908623_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men det var inte vad du skrev från början. Du skrev att man inte kunde ha iCloud.com som Apple ID, men det kan man faktiskt - om man ställer in det från början. Viktigt är att vara tydlig.

 

 

Jag vet vad jag skrev men TS har redan ett befintligt Apple-ID och då går det inte att ändra.

Skapa ett nytt är inte ett alternativ för då tappar han alla sina appar och det är något som vi redan har diskuterat.

Sen så är jag rädd för att TS blandar ihop saker fasat man ger korrekt info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jodå, det går utmärkt att ha en iCloud-adress som AppleID och som enda angiven e-postadress.

 

 

 

Sluta att tjata nu det går INTE att ändra ett befintligt Apple-ID.

 

post-45175-0-52969700-1484908743_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kan ni lämna detta nu. TS har redan ett befintligt Apple-ID och att skapa ett nytt så kommer det bara skapa mer bekymmer för honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt Apple ID är en Gmail-adress med ett lösenord. I appen mail som inte fungerar som den ska, pga tvåstegsveeifieringar av diverse hotmailkonton kopplade till Gmail osv så hamnar e-post hur som helst. Vissa saker synkas inte tex mappen skickat och Arkiv. Väljer jag att ha min iCloud som primär mail i appen Mail så minskar problemen av någon anledning. Pga all säkerhet av alla mail som hackern lyckats ta sig in på så vågar jag inte göra något heller då jag misstänker att något kan hända via iCloud vad gäller säkerheten då allt sparas där. Kan nämna att min far har drabbats nu av samma hacker och har ett rent h-e nu. Så bara en sån sak som att logga in på Google för mig är en procedur med massa olika koder osv. Så vad vågar jag ändra utan att riskera något vad gäller säkerheten och med tanke på alla bekymmer jag har för övrigt, så måste jag kunna ha en väl fungerande telefon och mini, och vad händer med säkerheten om jag kopplar bort mina Microsoft-konton från Mail? Vad gäller minin så måste jag ofta hålla inne Shift vid omstart för att få det att se normalt ut, dvs att ett Gästkonto finns vid inloggningsskärmen som när jag köpte minin. Det med iCloud är fortfarande alltför komplicerat att förstå, och nu finns bara 3GB lagrat där av 1TB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt Apple ID är en Gmail-adress med ett lösenord. I appen mail som inte fungerar som den ska, pga tvåstegsveeifieringar av diverse hotmailkonton kopplade till Gmail osv så hamnar e-post hur som helst. Vissa saker synkas inte tex mappen skickat och Arkiv. Väljer jag att ha min iCloud som primär mail i appen Mail så minskar problemen av någon anledning. Pga all säkerhet av alla mail som hackern lyckats ta sig in på så vågar jag inte göra något heller då jag misstänker att något kan hända via iCloud vad gäller säkerheten då allt sparas där. Kan nämna att min far har drabbats nu av samma hacker och har ett rent h-e nu. Så bara en sån sak som att logga in på Google för mig är en procedur med massa olika koder osv. Så vad vågar jag ändra utan att riskera något vad gäller säkerheten och med tanke på alla bekymmer jag har för övrigt, så måste jag kunna ha en väl fungerande telefon och mini, och vad händer med säkerheten om jag kopplar bort mina Microsoft-konton från Mail? Vad gäller minin så måste jag ofta hålla inne Shift vid omstart för att få det att se normalt ut, dvs att ett Gästkonto finns vid inloggningsskärmen som när jag köpte minin. Det med iCloud är fortfarande alltför komplicerat att förstå, och nu finns bara 3GB lagrat där av 1TB.

 

 

Jag ser ingen faktiskt fråga detta inlägg utan det är lite för rörigt för mig att bena ut problemet och hjälpa dig.

 

En sak som jag inte förstår är varför du startar datorn i felsäkert läge (du håller in shift vid omstart)?

Varför gör du det egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För annars försvinner det ursprungliga gästkontot, och datorn går ej i vila tex. Vid detta förfarande försvinner dessutom flera installerade program, antar att jag kört de programmen från iCloud, därav segheten i systemet. Funderar på att göra en ren installation av Sierra, frågan är om man ska ladda ned Sierra först och lägga på USB eller ej. Sen problemet med iCloud, där finns ju säkerhetskopior på hela min iPhone, dessutom de tusentals bilder och videos som ligger i programmet Bilder, är de på iCloud eller ej? Google foto var bra på det viset att man kunde radera redan säkerhetskopierade bilder, videos på iPhone utan att det påverkade Google Drive. Ska sopa rent hela Google Drive Online, hårddiskar på PCn har formaterats och filerna är säkra från drive. Sen kan man ju skaffa diverse gratiskonton på MEGA där det erbjuds 50GB gratis/konto. Så vad ska jag göra, iCloud fixar ju inte att hålla filerna enbart på molnet. Hur gör jag för att stänga av iCloud? Det är en fråga, en annan fråga är att säkerhetskopior av minin och iPhone är väl beroende av iCloud?

Många frågor som sagt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För annars försvinner det ursprungliga gästkontot, och datorn går ej i vila tex. Vid detta förfarande försvinner dessutom flera installerade program, antar att jag kört de programmen från iCloud, därav segheten i systemet.

 

 

Du ska absolut inte använda datorn i Felsäkert läge utan det är enbart ett sätt att "reparera" OS X från oförklarliga fel. Dvs man ska bara start upp i Felsäkert läger och sen starta om som vanligt. Inget annat.

 

Kan du inte se Gäskontot beror det med största säkerhet att det inte är aktiverat. Det gör du under Inställningar - Användare - Grupper och ser till att bocken är aktiverad.

 

post-45175-0-46283900-1485031778_thumb.png

 

 

När du säger att du kört programmet från iCloud menar du då att du lagt ett program i iCloud Drive mappen? Det är totalt felförfarande utan program ska ligga i Program och ingen annanstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att göra en ren installation av Sierra, frågan är om man ska ladda ned Sierra först och lägga på USB eller ej.

 

 

Tycker verkligen att du inte ska göra det utan det är inget fel på ditt system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen problemet med iCloud, där finns ju säkerhetskopior på hela min iPhone, dessutom de tusentals bilder och videos som ligger i programmet Bilder, är de på iCloud eller ej?

 

 

Säkerhetskopiorna av din iPhone ligger säkert i iCloud eftersom dom kan du inte radera med Finder på något sätt. Utan det gör man genom inställningarna på din telefon eller dator.

 

Som jag redan skrivit har du slagit på iCloud Bildbibliotek på din dator så ligger dom i molnet. Titta i inställningarna för programmet Bilder om denna checkruta är på så ligger dom i molnet.

 

post-45175-0-47468400-1485032381_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan man ju skaffa diverse gratiskonton på MEGA där det erbjuds 50GB gratis/konto. Så vad ska jag göra, iCloud fixar ju inte att hålla filerna enbart på molnet. Hur gör jag för att stänga av iCloud? Det är en fråga, en annan fråga är att säkerhetskopior av minin och iPhone är väl beroende av iCloud?

Många frågor som sagt

 

 

Jag förstår inte din besatthet att måste ha filer i molnet?

Eftersom du verkar ha problem med att greppa begreppet så är det bästa för dig att du har dom lokalt. Du har ju en extern hårddisk så varför inte lägga dom där.

 

Nej datorn kan du inte säkerhetskopiera till iCloud utan det kan man bara göra till en extern hårddisk med tex Time Machine.

Nej din iPhone är inte heller beroende av att säkerhetskopiera till iCloud utan det kan du göra till din dator ändå.

 

Här står det utförligt hur man stänger av funktioner eller hela iCloud på dina enheter.

https://support.apple.com/kb/PH2613?locale=sv_SE&viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skulle det vara trevligt med någon sorts feedback på dom frågor jag har ställt och dom råd jag gett dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu har jag röjt hela PC'n och formaterat flera diskar med admin behörighet och flyttat ca 700GB som ska sorterad, varav massvis från Google Drive, lär ta flera månader, kul.

Nog om det.

 

Ja jag kan ju inte få över alla bilder från iPhone till iCloud, det gick med Google Foto, så jag får väl tömma hela Google Drive Online och fortsätta använda det.

Upptäckte ett program som heter Dr Cleaner till minin, men givetvis dyrt. Varför är programmen så ruskigt dyra? Sen är det märkligt tycker jag att om man äger en app på iPhone ja då måste man betala dyrt om man vill ha samma program på minin, vad är det för goja?

Jag köpte min iPhone SE för att kunna filma i hög upplösning, ta bilder i TIFF och även RAW- format, men det går ju inte när jag inte kan föra bort innehållet via iCloud, så det får väl bli att man kör med kabel och bildinsamling till minin och sen spara ihop till Dr Cleaner som raderar alla dubletter och då är det exakta dubletter vilket är suveränt.

Men jag ska se sen hur det ser ut i programmet Bilder vad gäller iCloud.

Jag tror aldrig jag kommer lära mig vare sig iTunes eller iCloud, i så fall behövs nog en steg för steg lättfattad punktlista för de två, är det möjligt?

Sen när det gäller min externa hårddisk, kollade den med minitool på PC'n då den inte på något sätt går att se, men det programmet ser allt, och vad ser jag, disken har tre partitioner, varav en är en EFI-partition...sedan ingen info om de övriga två. Så om det nu inte går att packa upp den Google takeout i minin (har stängt av mot iCloud) så får jag dumpa zip-filerna, formatera den i minitool som NTFS i PC'n och sen tillbaka till minin och göra en ny takeout. Begriper inte alla dessa bekymmer. Minin var snabb som en raket när jag fick den, nu är den ca 30% av den hastigheten, väldigt ledsamt allt detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det märkligt tycker jag att om man äger en app på iPhone ja då måste man betala dyrt om man vill ha samma program på minin, vad är det för goja?

 

 

 

Det är inte speciellt märkligt eftersom det är två helt olika OS som är skiljer sig i programmerings språk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min iPhone SE för att kunna filma i hög upplösning, ta bilder i TIFF och även RAW- format, men det går ju inte när jag inte kan föra bort innehållet via iCloud, så det får väl bli att man kör med kabel och bildinsamling till minin och sen spara ihop till Dr Cleaner som raderar alla dubletter och då är det exakta dubletter vilket är suveränt.

Men jag ska se sen hur det ser ut i programmet Bilder vad gäller iCloud.

Jag tror aldrig jag kommer lära mig vare sig iTunes eller iCloud, i så fall behövs nog en steg för steg lättfattad punktlista för de två, är det möjligt?

 

 

Om du har Bildström påslagen på både din telefon och dator så förs RAW-filer från din telefon upp till iCloud och sen ner till din dator.

Samma sak om du har iCloud Bildbibliotek påslaget.

 

Läs mer här. https://support.apple.com/en-la/HT201317

 

Which photo formats can I use with My Photo Stream?

 

My Photo Stream supports JPEG, TIFF, PNG, and most RAW photo formats. My Photo Stream doesn't work with video.

 

 

https://support.apple.com/en-us/HT204977

 

 

About RAW files on your Mac

 

The availability of RAW files on your Mac depends on a few conditions:

If you have the Download Originals to this Mac option turned on in Photos (Photos > Preferences > iCloud > Download Originals to this Mac), then your RAW files are always present in Photos on your Mac.

If you have the Optimize Mac Storage option turned on, then your RAW files are stored in iCloud Photo Library. Photos saves disk space on your Mac by displaying optimized JPEG versions of your RAW images. If you edit an optimized image on your Mac, Photos downloads the RAW file for that image.

When Photos downloads a RAW image from iCloud Photo Library, it creates a new full-sized JPEG for optimal viewing on your Mac. It won't replace the RAW and embedded JPEG file already stored in iCloud. iOS devices will view the embedded JPEG.

RAW files that you store outside the Photos app library (for example, in your Pictures folder) are always present on your Mac, but aren't stored in iCloud and won't stay up to date in the Photos app on your iPhone, iPad, or iPod touch.

 

 

Du behöver inget program för att ta bort dubbletter om man gör på rätt sätt att importera bilder. Importerad du bilder med programmet Bilder finns valet att radera bilderna efter import.

 

Hur det ser ut i Bilder när det gäller iCloud? Ja titta på dom bilder som jag har postat så ser du.

 

Ärligt så är jag också rädd att du inte kommer lära dig när du inte kan ta åt dig enkla instruktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså hur mycket jag än läser mig till detta virrvarr med iCloud, så kvarstår fortfarande frågan, hur får jag överfört bilderna manuellt till iCloud via telefonen? Går alltså inte det utan jag måste använda mig av kabel och bildinsamling? Google Foto har en bättre lösning, där säkerhetskopieras det, sedan kan man tryggt radera alla bilder och videos och de ligger kvar på Google Drive. Frågan är om den funktionen finns eller ej?

Hur ställer jag isåfall in telefon resp dator korrekt så det fungerar som google Foto gör? Det är ju inte meningen att telefonen ska fyllas tills den blir full, det är ju helt vansinnigt.

Finns det ingen lösning får jag skrota iCloud för bilder på både iPhone och minin och börja med Google Foto igen. Blir så otroligt irriterad och ledsen över att det ska vara så otroligt krångligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men kan jag radera alla bilder ifrån telefonen utan att de försvinner ifrån iCloud?

 

 

Ja om du har Bildström aktiverat på din telefon men absolut inte iCloud Bildbibliotek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså hur mycket jag än läser mig till detta virrvarr med iCloud, så kvarstår fortfarande frågan, hur får jag överfört bilderna manuellt till iCloud via telefonen? Går alltså inte det utan jag måste använda mig av kabel och bildinsamling? Google Foto har en bättre lösning, där säkerhetskopieras det, sedan kan man tryggt radera alla bilder och videos och de ligger kvar på Google Drive. Frågan är om den funktionen finns eller ej?

Hur ställer jag isåfall in telefon resp dator korrekt så det fungerar som google Foto gör? Det är ju inte meningen att telefonen ska fyllas tills den blir full, det är ju helt vansinnigt.

Finns det ingen lösning får jag skrota iCloud för bilder på både iPhone och minin och börja med Google Foto igen. Blir så otroligt irriterad och ledsen över att det ska vara så otroligt krångligt.

 

Jag har som sagt svarat på denna fråga flera gånger nu och detta är absolut sista gången jag skriver det.

 

Det finns två metoder för att få över bilderna från din telefon till datorn.

 

Den manuella eller automatiska metoden.

 

Den automatiska är att du har Bildström på både dator och telefon.

Med denna metod innebär det att du manuellt måste ta bort bilderna på din telefon efter att dom dykt upp på din dator.

Tänk på att du INTE kan ha iCloud Bildbibliotek påslaget på din telefon för tar du då bort en bild på telefonen försvinner den från datorn också.

iCloud Bildbibliotek betyder att ALLA enheter som är inloggade med samma Apple-ID och har iCloud Bildbibliotek aktiverat delar bildbiblioteket. Så tar man bort en bild på en enhet så försvinner den för alla andra.

 

Så än en gång Bildström PÅ, iCloud Bildbibliotek AV på telefonen.

 

Den manuella metoden är med kabel och där kan man göra på två sätt.

 

Det enklaste är att använda programmet Bilder för att importera.

Programmet känner av vilka bilder som är redan importerade för att undvika dubletter.

 

Det andra sättet är att använda programmet Bildinsamling.

Något som jag anser man bara ska använda om man inte tänkt att sen importera bilderna in i programmet Bilder.

För Bildinsamling känner inte av om man redan har fört över bilderna och risken att man får dubbletter är mycket högre.

 

Nu har jag med mycket text och många bilder förklarat hur man ska göra.

Detta är inte alls krångligt om man tar och läser vad jag har skrivit.

Dessutom har jag bifogat flera länkar till Apple supportsidor som förklarar det mycket bättre än vad jag gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja jag tycker nog du förklarar det bättre än Aplle Support gör.

Okej att importera via Bilder på minin går också fint, trodde det handlade om enbart Bildinsamling, men har väl i all hast missat det kanske.

Så om jag nu förstått dig rätt så slår jag av allt utom bildströmmen iCloud på iPhone och har resten påslaget i minin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja jag tycker nog du förklarar det bättre än Aplle Support gör.

Okej att importera via Bilder på minin går också fint, trodde det handlade om enbart Bildinsamling, men har väl i all hast missat det kanske.

Så om jag nu förstått dig rätt så slår jag av allt utom bildströmmen iCloud på iPhone och har resten påslaget i minin?

 

 

På din telefon under Inställningar - Bilder och kamera ska

 

iCloud Bildbibliotek vara avslaget

Min Bildström vara påslaget

Resten av valen är helt upp till dig hur du vill ha.

 

I programmet Bilder ska

 

iCloud Bildbibliotek vara påslaget

Min Bildström vara påslaget

Resten av valen är också helt upp till dig.

 

Om du vill välja "Hämta original till datorn"

Eller "Optimera lagring" är helt upp till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får sortera alla bilder på PC´n. Detta fungerar inte, finns ingen filstruktur, det är tusentals bilder och upp till 10 kopior som ligger överallt, på iCloud, en mapp som heter marks iPhone etc etc, eftersom hela onedrive och Google Drive låg i iCloud tidigare och det blev synkfel, finns ingen möjlighet alls, går ju inte ens att få fram flera fönster och använda klippa och klistra. Och varför är det olika ägare som kan läsa och skriva? Ibland står det System, ibland mitt namn, og under är det antingen "Wheel" eller "staff". Alltså det är omöjligt att sortera alla bilder via masen det är för stort, och oöverskådligt. På PC´n ligger allting i sina daterade mappar åtminstone. Hade aldrig köpt Mac om det inte hade varit pga säkerheten och att jag vill jobba bättre med bild och ljud. men jag kan ju inte göra någonting pga de j-a bilderna och jag har 1000 andra privata problem att handskas med samtidigt. En stor besvikelse är det, var mycket lättare att greja med mac på Tiger tex. Jag fattar inte vem det är som ställt in dessa konstiga inställningar på denna mini, Apple support var väldigt förvånade dessutom och tyckte det var konstigt att den levererades med Sierra från Netonnet. är bara så ledsen och orkar inte med detta och jag vet inte när jag ska få tid till det heller, men problemet är att det måste göras då det är mycket viktiga bilder jag måste ha tag på, helt omöjligt med dessa inställningar som INTE JAG har tillämpat på denna dator!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen men jag har inga fler råd att ge dig.

Någon annan får ta över stafettpinnen.

Kan bara säga lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...