Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern HD USB 2.0


Ulf_Lundh

Rekommendera Poster

Min extrerna 200GB Aludisc gick sönder för ett tag sedan och jag fick en ny på garantin, nu funderar jag på om det är något man bör tänka på;

Kan/bör man använda en extern hårddisk som en "vanlig" hårddisk, dvs alltid på/arbetandes eller är det tungt för systemet/disken? Den är enbart tänkt att användas som film och dv-redigering, "scratch-disk". Hur använder ni era externa diskar? Vore intressant att höra. tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Du kan ha Mac OS X på en extern disk om du så vill och starta från den.

Ska inte vara någon skillnad att jobba mot extern disk, bara den får kylning nog.

Finns externa diskar med inbyggda fläktar. Speedmania sålde sådana vet jag.

USB 2.0 är väl lite långsammare än Firewire om jag inte har helt fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Min extrerna 200GB Aludisc gick sönder för ett tag sedan och jag fick en ny på garantin, nu funderar jag på om det är något man bör tänka på;

Kan/bör man använda en extern hårddisk som en "vanlig" hårddisk, dvs alltid på/arbetandes eller är det tungt för systemet/disken? Den är enbart tänkt att användas som film och dv-redigering, "scratch-disk". Hur använder ni era externa diskar? Vore intressant att höra. tack på förhand.

146650[/snapback]

 

Jag har en 200 gb Maxtor OneTouch som jag är supernöjd med. Eftersom jag har ganska fläskigt med utrymme på tre interna diskar i min PM, använder jag den externa som backupdisk, slaskbackup och för transporter till andra burkar. Backupen kör jag med Retrospect någon gång varje vecka, slaskbackup går till så att jag drar över filer som jag jobbar med typ varje gång jag gör en paus.Jag har aldrig den externa disken på för jämnan, utan knäpper på den när jag ska använda den. Eftersom den är ansluten med FireWire, drar jag ut FW-kontakten innan jag slår på den, för att undvika ev problem.

Visst tror jag att den skulle palla att stå och snurra dygnet runt, men eftersom jag bara har den för backup, känns det bättre att ha den avslagen. Det tar ju ändå bara tre sekunder att slå på den.

Varje gång jag åker bort gömmer jag disken så att den inte ska åka med i det fall jag råkar ut för inbrott och datorn blir stulen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...