Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro 2016 eller 2015?


emiil-h

Rekommendera Poster

 

Förståsigpåaren påpekar förståsigpåigt att det är viss skillnad mellan hårddiskprestanda och processorprestanda. Vad hjälper det att ha en vrålsnabb hårddisk om man har en seg processor?

 

 

Beroende på tillämpning kan man också vända på det: Och vad hjälper det att ha en vrålsnabb processor om man har en seg hårddisk?

 

Över huvud taget kan man nog inte säga att en viss dator är Pro, utan att definiera i vilken tillämpning man menar att den är Pro. Vad jag kan förstå så står Pro för professionell, d.v.s. avsedd för yrkesmässig användning. I vilket yrke då? Professionell musiker som skapar musik? Professionell fotograf som redigerar bilder? Professionell filmredigerare? Professionell journalist som skriver text? Professionell programmerare som skriver kod och kompilerar? Professionell användare av bokföringsprogram? Det finns nog ingen enskild dator som är rätt för att alla dessa professionella användare. De har alla olika krav på datorn.

 

Varje enskild dator är en kompromiss – man förbättrar en egenskap på bekostnad av en annan.

 

I MBP 13" har man prioriterat portabilitet (och i viss mån pris) och får då acceptera att man inte har samma processorkraft, grafikkort m.m. som i MBP 15". Den prioriteringen är rätt för vissa användare men inte för alla.

 

I min användning så upplever jag att det oftare är hårddiskprestandan (om man kan säga så om flashlagring) än processorkraften som är begränsande. Någon annan som använder datorn till något annat har säker något annat som är begränsande för datorns upplevda hastighet.

 

Sedan utvecklas prestandan i datorerna. Ta fallet att man tycker att 13" skulle vara smidigare än 15", men man tycker att 2011 års 13" var litet för långsam. Ska man köpa ny dator tycker jag att man då ska testa den tillämpningen på en modern 15" och på en modern 13". Även om den moderna 15" MBPr är snabbare än den moderna 13" MBPr, så kanske båda i den tillämpningen är så mycket snabbare än 2011 års modeller att man tycker att båda är tillräckligt snabba. Då är det kanske andra egenskaper som får fälla avgörandet. Jag tror inte att man ska säga att en storlek absolut alltid är bäst för alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar

Så det jag mäter (467 MB/s) är normalt för min dator då?

Samma hastighet som jag får på min early 2011 13" med samsung evo 250gb.

På min 2014 15" landar jag på runt 700.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt OK för en early 2013. SATA-bussen klarar lite till ca 500 MB/s så det kan bero på vilken SSD-disk du har. Att Write är klart lägre kan bero på att disken är en mindre modell eller äldre än två år. Oftast måste man ha minst 512 GB för att få samma Read/Write.

Jag har den som sitter i original.

post-76941-0-07663600-1482219633_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma hastighet som jag får på min early 2011 13" med samsung evo 250gb.

På min 2014 15" landar jag på runt 700.

Ah, men det förstår jag med tanke på Axelmans kommentar ovan. Det är samma buss i 2011 som i tidig 2013. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Beroende på tillämpning kan man också vända på det: Och vad hjälper det att ha en vrålsnabb processor om man har en seg hårddisk?

 

Men nu är det faktiska fallet sådant att det är en snabb hårddisk och en mera normal processor. Jag säger inte att den är dålig. Men den är inte "Pro" i den bemärkelsen att den har topprestanda som ordet Pro faktiskt ger sken av. Vilket är ett återkommande missförstånd av köpare av de bärbara som ofta tror att det är samma burk men med olika skärmstorlek. Vi har ju också MacPro som är en väldigt kraftfull dator. Sammantaget är Pro ett ord som pekar på mycket höga prestanda.

...

Det kan ju då vara på sin plats att veta att billigaste Minin, Airen och iMacen har ungefär samma prestanda som 13".

...

Sen om jag är proffessionell författare så klarar jag ju mig med vilken dator som helst bara den startar. Men det är ju inte det problemet som är problemet så vi behöver ju inte dividera på den nivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma hastighet som jag får på min early 2011 13" med samsung evo 250gb.

På min 2014 15" landar jag på runt 700.

Stämmer bra. Sen 2015 byter Apple till den bus-snabba PCIe 8 GT/s x 4 bussen som läser och skriver typ 1,500-2,000 MB/s även på 13"!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

jag köpte den "gamla" modellen av 13" (early 2015) förra veckan o ångrar mig inte,den nya känns inte alls intressant vare sig designmässigt eller att den har touch bar,dessutom fick jag min för 11 loppor vilket är 5000 mindre än vad den billigaste nya macbook pro:n kostar (den utan touch bar) 2015-modellen har tillräckligt med fart o kraft enligt mitt tycke,dessutom slipper man använda massa adaptrar mm,finns alla anslutningar man behöver

 

Du har gjort ett bra val.

Har du jobbat med stora filer i ex Photoshop med den? Eller använt CAD-program, ex Rhino eller Solidworks via Fusion eller renderat? Upplevelse?

 

Hittills har jag alltid haft bärbar med extra grafikkort från Nvidia eller ATI, men misstänker att det inte behövs lika ofta idag med moderna Intel kretsar. Och jag är även tveksam om hur ofta systemet ber om extra kraft vid min användning. Troligen mest CPU.

 

Tidigare fnös man åt Intels integrerade grafikkort, men idag är det något helt annat. Riktigt imponerade utveckling. MBP 13” 2015 med Intel Iris 6100 får faktiskt mer än det dubbla fps i Cinebench än min gamla Nvidia GPU. Tänk även på alla nya fläktlösa paddor med integrerat grafikkort, men som ändå presterar bra i spel osv.

 

Jag väntade länge på MBP 2016 och är rejät besviken på vad som släpptes. Blir fortfarande förbannad när jag tänker på vad de gjort. Kanske blir detta min sista MBP. Trodde inte att jag skulle skriva det på länge. Avskyr Windows, men har börjat förbereda mig känslomässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tidigare fnös man åt Intels integrerade grafikkort, men idag är det något helt annat. Riktigt imponerade utveckling.

 

Intels integrerade grafik är bra till det den är till för. Det var mest gamers och nördar som gnällde. Helt enkelt för att de behövde ( eller trodde att de behövde ) bättre grejjor. Men det är ju Apple som ska ha pisk för att man levererade Macar med Intel HD 4000 ända till och med 2013. Det är ju inte Intels fel. HD 4000 år 2013 blir ju som att stoppa i en moppemotor i en ny Volvo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...