Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nu kan du ladda ner Mac OS Sierra - här är alla nyheterna


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Även lite äldre macar kan köra Sierra med en patch tool. Gäller följande modeller:

 

"-Early-2008 or newer Mac Pro, iMac, or MacBook Pro
-Late-2008 or newer MacBook Air or Aluminum Unibody MacBook
-Early-2009 or newer Mac Mini or white MacBook"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte den, ronny. Bra att du såg det!

 

Däremot har jag Carbon Copy Cloner och där kom en ny gratisversion. Det var det enda av mina program som behövde uppgraderas.

 

post-28798-0-07298300-1474399553_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha. Då får vi se hur det fungerar. Jag, det funkar väl ok. Jag testar diktering.

 

"Ja" blev "Jag", plus lite annat fel som jag tog bort, men det gick ändå hyfsat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en sekund där hade jag glömt att min MacBook numera är "Vintage"...

Men den påminde mig snabbt...

 

post-74999-0-76156600-1474403479_thumb.png

 

:dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppet kanske inte är ute! Med Sierra Patch Tool kan du fixa det hela, om du har en alu-Macbook Late 2008 (= Macbook5,1). ^_^

 

 

Läste om den nyss! :nerd:

Men inte säker på om jag vågar mig på det ifall något går snett på vägen...

Dessutom är det lite fusk känner jag, är det inte meningen så är detta lite som en "jailbreak" ju...

 

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste om den nyss! :nerd:

Men inte säker på om jag vågar mig på det ifall något går snett på vägen...

Dessutom är det lite fusk känner jag, är det inte meningen så är detta lite som en "jailbreak" ju...

 

:P

Du gör som du vill. Det är inte värre än att Apple helt enkelt stänger ute de här datorerna av prestandaskäl. Man vill inte att Sierra ska få rykte om sig att vara segt. Många kör ju med gamla originalhårddiskar. Den här typen av Tweak har funnits ända sedan Leopard 10.5 kom, då man kunde klämma in den på burkar som inte ansågs ha snabb G4-processor nog. Jag ser det inte som jailbreak. Snarare break-in...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-28798-0-63955000-1474407264_thumb.png

 

Precis som i gamla tiders Arkivera/Installera hamnar en mapp "Previous System" under startskivan. Tanken är att man kanske hittar något där som man saknar. Vad nu det skulle vara... Hur som helst, på grund av SIP (System Integrity Protection) kan man inte slänga innehållet utan att avaktivera SIP. Jag testade nämligen. Så jag fick avaktivera och återaktivera SIP via recovery. Guide finns här. För att vara säker på att SIP är i gång efter att allt är gjort kör du följande i Terminalen efter normal boot:

csrutil status

Svaret ska bli:

System Integrity Protection status: enabled.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arstechnica har som vanligt en sinnessjukt bra och omfattande review av macOS Sierra:

 

http://arstechnica.com/apple/2016/09/macos-10-12-sierra-the-ars-technica-review/

 

Slutsatsen är att det är en bra uppdatering men att mac-användare fortfarande får åka i baksätet vad gäller en del funktioner gentemot iOS användarna och så har det tyvärr varit i ett antal år nu..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha. Då får vi se hur det fungerar. Jag, det funkar väl ok. Jag testar diktering.

 

"Ja" blev "Jag", plus lite annat fel som jag tog bort, men det gick ändå hyfsat.

 

 

Diktering fanns redan tidigare, om du inte visste det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arstechnica har som vanligt en sinnessjukt bra och omfattande review av macOS Sierra:

 

http://arstechnica.com/apple/2016/09/macos-10-12-sierra-the-ars-technica-review/

 

Slutsatsen är att det är en bra uppdatering men att mac-användare fortfarande får åka i baksätet vad gäller en del funktioner gentemot iOS användarna och så har det tyvärr varit i ett antal år nu..

 

Vad säljs mest och vad drar in stålar till Apple? iOS-prylar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

attachicon.gifprevious system.png

 

Precis som i gamla tiders Arkivera/Installera hamnar en mapp "Previous System" under startskivan. Tanken är att man kanske hittar något där som man saknar. Vad nu det skulle vara... Hur som helst, på grund av SIP (System Integrity Protection) kan man inte slänga innehållet utan att avaktivera SIP. Jag testade nämligen. Så jag fick avaktivera och återaktivera SIP via recovery. Guide finns här. För att vara säker på att SIP är i gång efter att allt är gjort kör du följande i Terminalen efter normal boot:

csrutil status

Svaret ska bli:

System Integrity Protection status: enabled.

 

Är det någon större fara att köra utan SIP? Det är ju bökigt att avaktivera och återaktivera varje gång man vill ändra en systemfil. Nu senast var det av mig tillagda systemljudfiler som försvann efter uppdatering till Sierra.

Jag kör med SIP avaktiverat. Borde jag oroa mig?

 

Edit: Jag fick ingen ”Previous System” när jag installerade…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad säljs mest och vad drar in stålar till Apple? iOS-prylar.

 

Om Apple bara kunde få ändan ur vagnen och uppdatera hårdvaran på sina datorer så tror jag försäljningen av macOS-prylar skulle gå mycket bättre än idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om Apple bara kunde få ändan ur vagnen och uppdatera hårdvaran på sina datorer så tror jag försäljningen av macOS-prylar skulle gå mycket bättre än idag.

 

Det är jag 100% övertygad om. Samtidigt är ju Apples iPhoneavdelning större än hela Microsoft, vilket är oerhört imponerande. Så att iOS-pinaler med tillhörande iOS har högre prioritet kan jag förstå rent företagsekonomiskt. Men jag blir lika sur ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför skrivs det macOS numera????

Knasbollar på Apple?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför skrivs det macOS numera????

Knasbollar på Apple?

Det är marknadsföring, grundad i kodning (nån jägarns Pascal). De skriver så med annat, som iPhone, iPad, iBooks. "Dromedarnotation", hehe, en puckel. (MacBook är kamelnotation, två pucklar). Inget att bry sig om, utan som de svenskar vi är skriver vi naturligtvis på svenska, efter svenska skrivregler. Då blir det Mac OS Sierra. Iphone. Macbook. Och så vidare. Om inte reglerna biter kan man ju fråga fansen av Apples sätt att skriva hur man ska göra i början av en mening? macOS Sierra är ett nytt operativsystem. Ser liiiite kass ut, faktiskt. Men det är säkert okej det också, enligt fansen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför skrivs det macOS numera????

Knasbollar på Apple?

För att det skall vara i samklang med de övriga operativsystemen som följer samma mönster: iOS, tvOS, watchOS, macOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det skall vara i samklang med de övriga operativsystemen som följer samma mönster: iOS, tvOS, watchOS, macOS.

 

Knasigt i vilket fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...