Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta mammas PC till Mac Mini?


niklasforshell

Rekommendera Poster

niklasforshell

Jag är så trött på att min mamma använder en trög och ful PC. Nu tänkte jag och min syster överraska henne på födelsedagen med en Mac Mini. Det kändes rimligt i mängden pengar. Men... Kan man använda hennes gamla tangentbord och skärm? Om inte blir det kanske dyrare an vi hade tänkt.

Tacksam för tydliga svar för jag kan nästan inget om PC och mitt mål är att veta ännu mindre om PC.

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skärmen kan du använda oavsett om det är en TFT (platt) eller CRT (vanlig stor), tangentbord och mus däremot måste vara USB, PC standard är oftast PS/2 (runda kontakter) och det fungerar inte.

 

Se till att skaffa minst 512 mb i ram till minin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är så trött på att min mamma använder en trög och ful PC. Nu tänkte jag och min syster överraska henne på födelsedagen med en Mac Mini. Det kändes rimligt i mängden pengar. Men... Kan man använda hennes gamla tangentbord och skärm? Om inte blir det kanske dyrare an vi hade tänkt.

Tacksam för tydliga svar för jag kan nästan inget om PC och mitt mål är att veta ännu mindre om PC.

:D

145696[/snapback]

 

saxat från Apples Webbplats...

"Anslut. Plug and Play.

Mac mini fungerar med både Mac- och PC-tillbehör och därför kan du lätt byta upp dig från en äldre Mac eller PC. Anslut bara din USB-mus och ditt USB-tangentbord, och koppla in din DVI- eller VGA-bildskärm (adapter ingår). Anslut nätsladden, slå på datorn och möt Mac OS X, världens mest avancerade operativsystem. "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skärmen kan du använda oavsett om det är en TFT (platt) eller CRT (vanlig stor), tangentbord och mus däremot måste vara USB, PC standard är oftast PS/2 (runda kontakter) och det fungerar inte.

 

Se till att skaffa minst 512 mb i ram till minin.

145697[/snapback]

 

en USB mus går på mellan 300 och 500 kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var smart och investera i ett Apple-tangentbord och en USB-mus. Hon blir bara förvirrad genom att köra Windows-tangentbord på en Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Host, host...

 

Som man kan läsa i Mappen i Maj-nummer 4-2005 finns det ps/2-till-usb-adaptrar för cirka 150 pix som fungerar för att ansluta möss och tangentbord till Macen. :)

 

Tyvärr är det inte 100 procents funktion, bland annat tolkas tangentbordet som amerikansk tangentlayout (inte samma sak som teckenlayout) vilket kastar om en del tangenter. Plus att ps/2-musen blir så där pc-ryckig.

 

Men 150 spänn är billigare än 275 kronor för Apples tangentbord och 400 kronor för en usb-tvåknappsmus av erkänt märke.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vinner nog i längden på att köpa ett Apple tangent och mus, de är inte så dyra nuförtiden. En Apple mus och tangentbord kostar totalt 550kr, det är inte så dyrt men tänk på att Apple tangentbordet och musen är mycket snyggare än ett gammalt pc tangentbord/mus :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

broderskap
en USB mus går på mellan 300 och 500 kr

145699[/snapback]

Eller en hundralapp på Biltema. :P

För övrigt tycker jag att det är en poäng att ha ett Apple-tangentbord (med äpplet på rätta stället). Men absolut ingen Applemus (med en - EN!!!- knapp)! :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Host, host...

 

Som man kan läsa i Mappen i Maj-nummer 4-2005 finns det ps/2-till-usb-adaptrar för cirka 150 pix som fungerar för att ansluta möss och tangentbord till Macen. :)

 

Tyvärr är det inte 100 procents funktion, bland annat tolkas tangentbordet som amerikansk tangentlayout (inte samma sak som teckenlayout) vilket kastar om en del tangenter. Plus att ps/2-musen blir så där pc-ryckig.

 

Men 150 spänn är billigare än 275 kronor för Apples tangentbord och 400 kronor för en usb-tvåknappsmus av erkänt märke.

 

//Thomas

146025[/snapback]

 

 

Man kan också fråga sig vad det är värt att inte driva sin mor till mörka tankar......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anton Österberg
Eller en hundralapp på Biltema.  :P

För övrigt tycker jag att det är en poäng att ha ett Apple-tangentbord (med äpplet på rätta stället). Men absolut ingen Applemus (med en - EN!!!- knapp)! :angry:

146510[/snapback]

Du har en poäng där, Apples mus är utav rätt dålig kvalite, min dog efter bara någon månad och de i skolan håller på att dö också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skulle inte rekommendera apples originaltangentbord till någon. lägg 500 kr på ett MacAlly icekey istället, och använd pc-musen (som jag hoppas är USB).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

niklasforshell

Ja, tack för goda råd. Diskuterar nu med syrran om nästa drag. Jag har ett par möss sen tidigare och kanske även ett tangentbord. Verkar bättre än det vår mamma har nu, till sin PC, om jag förstått rätt. Skärmen säger ni ska funka, så det får vi väl tro på... ;-)

Lite grejer kan vi spara till julklappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...