Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

ATA eller SATA i min G4


bluetaurus

Rekommendera Poster

bluetaurus

Har fått smak för er kunskap....så jag frågar lte mer :)

 

Jag förstår resonemanget med att köpa SATA kontollerkort och disk(ar) då jag kan använda diskarna i min förhoppningsvis nya G5 som jag ska köpa nån gång i framtiden...Men just nu funkar min G4, QS, 933 mhz 1.25 GB RAM till det jag sysslar med nu...

 

Alternativet är ju att köpa ett ATA-kontrollerkort för 2 enheter till.

 

Jag fick en länk till Macoteket av den allför vänlige Jarting här på forumet... Men det är en sak jag inte riktigt fattar.....

 

Det finns 2 st kort som jag kollade på...

 

Acard ATA133 RAID PCI (2 st IDE-bussar, inbyggd RAID 0) ATA133x2 266MB/sek...

 

...dessa skyfflar RAIDAT 266MB/sek medans en SATA disk skyfflar 150 MB/S...Det borde ju vara billigare för mig att RAIDA 2 st IDE diskar....eller? Måste jag tänka på något speciellt när jag

köper IDE diskar, eller kan jag typ köpa två vanliga IBM deskstar 120 GB?

 

Låt mig sätta upp en hypotetisk konfiguration:

 

Jag vill köra med OS9 och OSX, för att kunna ha musikprogram med OS9 och annat med OSX.

Min tanke är att ha OS9 på en egen hårddisk, därifrån ska jag köra Logic och sampligar.

(Mina andra inspelade audiofiler skyfflas från och till min Lacie FW-disk)

Alla samplingar finns redan på DVD så RAID 1 känns onödigt. Kan jag köra RAID 0 med 2

diskar och lägga in OS9, logic och mina samplingar på dessa 2? Hur funkar det?

Ser dessa 2 diskar ut som en enhet på skrivbordet, installerar man OS9 på samma sätt

som om man bara hade en disk?

 

Jag har ju redan en vanlig hårddisk IBM Deskstar i datorn som jag såfall tänkte lägga OSX på

samt köpa ett "Acard ATA133 RAID PCI (2 st IDE-bussar, inbyggd RAID 0) ATA133x2 266MB/sek" -kort och 2 diskar.

 

Då får jag 3 diskar i datorn...och en extern FW disk.

Har ju plats för ytterligare en då jag i nuläget bara har en intern disk,

kan vara bra för backup eller nåt.

 

Det var många frågor men jag hoppas på svar, reflektioner eller bättre lösningar.

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kunskap att besvara det tekniska men som en reflektion så kan jag ge att jag undrar varfrö du skall raida? Vad jag lärt mig av andra här så är inte raid optimalt om man vill uppnå säkerhet som vanlig användare, med raid kan man nämligen blixtsnabbt skriva över alla hårdiskkopior man har med ett fel, dvs ett fel kan snabbt sprida sig och man har ingen sista version att gå tillbaka till, och det var ju kanske inte meningen, då är det bättre att backupa manuellt el med program till andra hårddiskar. Ungefär så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...