Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa extern hårddisk


iPontus

Rekommendera Poster

Jag (vi) funderar på att köpa en extern hårddisk till vår PowerMac G5. Just nu har Macoteket en kampanj och jag undrar vad som är viktigt(viktigast) att tänka på. Är det överföringshastighet, strömförsörjning, storlek, varvhastighet etc.

 

Kampanjen gäller till imorrn så svara snabbt, tack! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
Jag (vi) funderar på att köpa en extern hårddisk till vår PowerMac G5. Just nu har Macoteket en kampanj och jag undrar vad som är viktigt(viktigast) att tänka på. Är det överföringshastighet, strömförsörjning, storlek, varvhastighet etc.

145216[/snapback]

Överföringshastighet = Firewire

Strömförsörjning = 220 Volt?

Storlek = Beror på skrivbordet ;)

Varvhastighet = 7200

 

Sen är det väl upp till tycke o smak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack! det var ungefär vad jag trodde :D

 

men är det viktigt att ha firewire 800? eller är det bara för videoredigeringsproffsen?

och med strömförsörjning menar jag också om man kan försörja genom firewire?

 

nån som har egna erfarenheter och kan rekommendera nån modell eller nåt märke

 

tacksam för svar :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anton Österberg
Kör absolut med FireWire. Betydligt snabbare än USB 2.0.

145233[/snapback]

Det är en sak som jag inte riktigt fattar... Firewire 400 är ju "bara" 400 mbit/s mot USB 2.0 som är 480. Visst, det finns Firewire 800, men det är ju bara PowerMacarna som har sådana portar, eller har jag fel? Finns det någon mer variant av Firewire?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en sak som jag inte riktigt fattar... Firewire 400 är ju "bara" 400 mbit/s mot USB 2.0 som är 480. Visst, det finns Firewire 800, men det är ju bara PowerMacarna som har sådana portar, eller har jag fel? Finns det någon mer variant av Firewire?

145296[/snapback]

 

Så vitt jag har förstått det så har ingen ännu lyckats utnyttja USB 2.0:s kapacitet. Och sen är den ju inte tänkt till överföring av tiotal GB i första hand. Eller? :blink:

 

Jag skulle också uppskatta om någon vänlig själ kunde svara på min ovanstående fråga. Det är lite bråttom :ermm:

 

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Praktiska tester visar att man får ut mer verklig överföringshastighet med Firewire 400 än USB, trots att USB2 har högre teoretisk hastighet.

 

LaCie d2 250 GB triple interface är ett bra köp.

Då får du en fin disk som passar oavsett datorer.

 

Den kräver dock egen strömförsörjning, men det gör i princip alla 3,5" externa diskar.

 

LACie BigDisk 500 GB (2 st RAIDade 250 GB-diskar) är ett sämre köp, lagra inget som du inte har kopia någon annanstans på en sån disk. (Det gäller iofs oavsett disk, men jag tycker 500GB-modellen har en förmåga att pajja oftare än andra diskar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teoretiskt har USB 2.0 en överföringshastighet på 480 Mbit/s.

Teoretiskt har FireWire 400 en överföringshastighet på 400 Mbit/s.

 

Men i praktiken så är ingen av dem så snabb.

FireWire 400 är dock i praktiken drygt dubbelt så snabb som USB 2.0.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat tips är att titta på tomma så kallade kabinett, dvs man köper lådan och hårddisken för sig. Kan bli lite billigare ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LaCie d2 250 GB triple interface är ett bra köp.

Då får du en fin disk som passar oavsett datorer.

 

Den kräver dock egen strömförsörjning, men det gör i princip alla 3,5" externa diskar.

 

LACie BigDisk 500 GB (2 st RAIDade 250 GB-diskar) är ett sämre köp, lagra inget som du inte har kopia någon annanstans på en sån disk. (Det gäller iofs oavsett disk, men jag tycker 500GB-modellen har en förmåga att pajja oftare än andra diskar)

145345[/snapback]

 

Jag har tittat på de med triple interface och de verkar av någon anledning ha lägre överföringshastighet en samma med bara Firewire 400/800. Nån som vet varför?

 

Vad innebär RAID och varför skulle 500GB modellen vara sämre?

Den är nämligen 10% rabatt på B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...