Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rippa dvd film till iPad via Mac


riofyris

Rekommendera Poster

Skulle vilja ta med några filmer på resa. Har för flera år sen använt Handbrake, men det funkar inte nu. Tacksam för förslag på program. Ripit tror jag vill ha 260 kr för programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden...

 

Provade adapter och tog en .MOV film och konverterade den till MP4. Vet inte om det är någon inställning jag missade men filmen blev lite slow motion i MP4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.MOV är en behållare för (bland annat) video. Det säger INGENTING om vilken typ av videofilm som döljer sig inuti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men varför spelades den upp långsammare än originalet? Jag använde quicktime när jag tittade på filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men varför spelades den upp långsammare än originalet? Jag använde quicktime när jag tittade på filmen.

Det beror förmodligen på att Adapter inte är så bra på att hantera just det videoformat* som din originalfilm har.

 

*)

Detta inkluderar förutom Codec även storlek i pixlar, bilder per sekund och dataströmhastighet. Bara för att ta några exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med andra ord är adapter värdelöst om man har tänkt att konvertera filmer filmade med iPhone.

 

Annars var ju programmet adapter väldigt smidigt o enkelt, men obrukbart som det verkar i mitt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med andra ord är adapter värdelöst om man har tänkt att konvertera filmer filmade med iPhone.

 

Annars var ju programmet adapter väldigt smidigt o enkelt, men obrukbart som det verkar i mitt fall.

Varför ska du konvertera filmer filmade med iPhone?

Alltså, var ska du spela upp dem (som inte fungerar utan konvertering)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingenting egentligen men tycker det är kul att experimentera. Det enda i mitt hushåll som inte fixar .mov är min ps3:a.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhone filmar ju med 30 bilder i sekunden.

Vad ställde du in Adapter på? 25 bilder i sekunden? Det kanske är det som den inte fixar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Får kolla det. Ställde inte in något angående det i adapter men default kanske är "fel" för iPhonefilmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda i mitt hushåll som inte fixar .mov är min ps3:a.

post-11001-0-06167300-1469951804_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte öppna Handbrake ("går inte att öppna då det kommer från en oidentifierad utvecklare") när den väl är nedladdad. Adapter låter inte riktigt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte öppna Handbrake ("går inte att öppna då det kommer från en oidentifierad utvecklare") när den väl är nedladdad. ...

Jaha, ctrl- eller högerklicka på Handbrake och välj öppna den vägen. Du får då en dialogruta om du verkligen vill öppna, plus säkerhetstjosantext, men du väljer att öppna ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu lyckats ladda ner den till MacBookPron. Tror jag. Kunde inte kolla utan måste rusa iväg. Fortsätter imorgon. Nästa bekymmer blir nog hur jag ska få in den på iPaden;-) . Tusen tack så länge Alix! Hoppas du har förbarmande ifall det trasslar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå Alix: Har idag åstadkommit följande:

 

Handbrake: Laddat ned på iPaden en remsa på ett par mm med skränande ljud. Lyckades aldrig lägga till svensk text (gick för ca 2 år sen).

 

Ripit: Har lyckats ladda in den på iPaden, dock utan svenska subtitles. Framkommer inte hur man ska göra det. Försökte börja uppspelningen av filmen med svensk text, stoppade den, och försökte sen ladda ned den. Blir på engelska.

 

Nu står allt mitt hopp till dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det du försöker rippa? En dvd? En fil? Svaren blir lite olika beroende på det, bland annat eftersom du har undertext också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker rippa en filmdvd, The Bourne Identity. Med svensk text.

Okej, följ skärmdumparna nedan. Hur du väljer skiva och så verkar du kunna.

 

1. Klicka på "Toggle Presets" uppe till höger och välj "Ipad".

 

post-28798-0-84341000-1470087165_thumb.png

 

2. Klicka på fliken "Subtitles" i mitten.

 

post-28798-0-56779500-1470087164_thumb.png

 

3. Välj svenska ur rullgardinsmenyn, och se till att rutan "Burned In" är iklickad.

 

post-28798-0-46264100-1470087163_thumb.png

 

4. Välj destination via "Browse" i mitten till höger och klicka därpå på "Start".

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alix: Har nu följt dina anvisningar. Startat rippandet. Verkar lovade. Återkommer imorgon med resultat. Gonatt så länge!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alix: Resultatet blev inte alldeles lyckat. Det ligger en ikon på skrivbordet. Har försökt dra in den i iTunes (gjorde så förr). Då öppnas PhotoSync på datorn och i iPaden. Jättebra tänkte jag men det funkade inte alls. Bifogar skärmdump.post-59630-0-11266200-1470127506_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alix: Resultatet blev inte alldeles lyckat. Det ligger en ikon på skrivbordet. Har försökt dra in den i iTunes (gjorde så förr). Då öppnas PhotoSync på datorn och i iPaden. Jättebra tänkte jag men det funkade inte alls. Bifogar skärmdump. Skärmavbild 2016-08-02 kl. 10.39.01.png

Öppna den i VLC. Av någon för mig okänd anledning känns filen inte igen av systemen. Du har gjort rätt, så vitt jag kan se.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklickar på ikonen och väljer "öppna med VLC". Det händer absolut ingenting.

Om jag stoppar in dvdn och öppnar den med VLC spelas den upp fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklickar på ikonen och väljer "öppna med VLC". Det händer absolut ingenting.

Om jag stoppar in dvdn och öppnar den med VLC spelas den upp fint.

Om du markerar filen på skrivbordet och trycker cmd + I, vad får du för information då? Kan du posta skärmdump?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...