Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tillförlitlig extern USB3-hårddisk (för TimeMachine)


TB-000

Rekommendera Poster

Jag har använt en WD My Passport Ultra 2TB extern USB 3.0 hårddisk för TimeMachine backup av min MPBr 2015. Efter c:a 14 månaders användning håller den på att lägga av. (Skrivfel, läsfel, måste reparera filsystemet 2 ggr/dag). Jag skrotar alltså den och köper en ny disk.

 

För 2 år sedan hade jag en WD Passport som lade av efter c:a 18 månader. Jag börjar alltså tappa förtroendet för WD Passport.

 

Vad rekommenderar ni för extern disk med tanke på tillförlitligheten. Jag tycker 2 TB är lämplig storlek för mina behov. Jag vill ha en liten smidig disk som ansluts med en enda sladd till MBPr (USB 3 eller Thunderbolt). Jag vill inte behöva en extra sladd för strömförsörjning.

 

Affären runt hörnet har Toshiba Canvio ( https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/lagring/harddiskar-externa/toshiba-canvio-extern-harddisk-2-tb-p61317 ) i lager. Har någon erfarenhet av dom?

 

(Jag vet att WD officiellt har 2 år garanti, men Kjell & Co hävdade vid föra disken som lade av att affären bara sköter garantiärenden under första året. Sedan måste man själv kontakta WD för att hävda tillverkningsfel och få garanti. Det var så struligt att jag inte orkade göra det. Det hade blivit dålig timlön att sätta ett antal dagar på att tvista med WD om en disk som kostar c:a tusen spänn.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Kanske går det att bara byta disken i chassiet.

Om du nu är nöjd med den så långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske går det att bara byta disken i chassiet.

Om du nu är nöjd med den så långt.

 

Jag är inte i första hand ute efter att spara pengar. Jag vill ha tillförlitlig lagring av backup-data, med minimalt strul.

 

I frustration över WDs usla kvalitet funderar jag faktiskt på en LaCie 2 TB Rugged ( http://www.apple.com/se/shop/product/HGD32ZM/B/lacie-2-tb-rugged-bärbar-hårddisk-–-thunderbolt-och-usb-30?fnode=5f ). Men det är kanske att låta frustrationen gå ut över omdömet... Jag brukar ju inte tappa eller slänga runt hårddisken. Å andra sidan så skulle det inte vara fel med ThunderBolt, fast om ThunderBolt är värt pengarna för bara TimeMachine backup vet jag inte. Sedan vet jag ju inte vad det är för livslängd på LaCie. Att den tål stötar behöver ju inte betyda att den är bra i övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Använder en LaCie Rikiki 1TB till TM sen 2012 typ... Den har bara varit problematisk en gång då det var mitt eget fel för att den matades ut omedvetet medans den säkerhetskopierade för TM... Den hängde sig. Tog några timmar, men behövde bara formatera den efter det och sen dess har den fungerat felfritt.

 

Tror dock inte den finns längre, men för min del ger LaCie bra kvalité iaf...

 

:galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...