Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatering av Macbook Pro mid 2010


Albinc

Rekommendera Poster

Hej,

 

Ganska begränsad erfarenhet av att uppdatera hårdvara. Men min pro börjar bli seg och det börjar bli läge att uppdatera hårddisk (i första hand) och RAM (i andra hand).

 

Hårddisk

Jag har fått reda på ett denna bör vara kompatibel:

Samsung 850 EVO Series MZ-75E500B 500GB

- Stämmer det?

- Finns det något generellt sett att tänka på när man köper hårddiskar för att den skall vara kompatibel med datorn i övrigt? Eller är det alltid bara plug and play så länge den rent fysiskt kan kopplas in?

- Vad behöver jag för att tömma min gamla?

- Krävs installation?

 

RAM

Jag har ingen uppfattning alls om vad som finns på marknaden och kan vara kompatibelt. Nu har jag detta: 4 GB 1067 MHz DDR3

- Någon här som har något som nu finns på marknaden att rekommendera?

- Är det bara plug and play?

 

Tack på förhand,

Albin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Kör på den hårddisken, den gör dig inte besviken.

 

Så länge du kör 2,5" SATA och max 9,5 MM hög.

 

Ang RAM, så håll dig till samma hastighet som original-minnena.

Annars kan du få problem med att starta.

Gissningsvis max 8 Gb Ram (2x4 Gb).

 

Lycka till med uppgraderingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ganska begränsad erfarenhet av att uppdatera hårdvara. Men min pro börjar bli seg och det börjar bli läge att uppdatera hårddisk (i första hand) och RAM (i andra hand).

 

Hårddisk

Jag har fått reda på ett denna bör vara kompatibel:

Samsung 850 EVO Series MZ-75E500B 500GB

- Stämmer det?

- Finns det något generellt sett att tänka på när man köper hårddiskar för att den skall vara kompatibel med datorn i övrigt? Eller är det alltid bara plug and play så länge den rent fysiskt kan kopplas in?

- Vad behöver jag för att tömma min gamla?

- Krävs installation?

 

RAM

Jag har ingen uppfattning alls om vad som finns på marknaden och kan vara kompatibelt. Nu har jag detta: 4 GB 1067 MHz DDR3

- Någon här som har något som nu finns på marknaden att rekommendera?

- Är det bara plug and play?

 

Tack på förhand,

Albin

Vad gäller RAM klarar en MacBook Pro 13" Mid 2010 (som du anger i din profil) enligt test maximalt 2 x 8 GB = 16 GB. Länk till minnen finns i artikeln. Klarar du dig med 2 x 4 GB = 8 GB, finns de här. Vad du behöver beror på vad du använder din dator till. Många program, många dokument, många webbflikar, allt samtidigt, då behöver du mycket RAM. Guide för byte av RAM hittar du här (också guide för byte av HDD till SSD). Vad gäller SSD, tänk på att du efter installation av operativsystemet behöver aktivera TRIM för SSD (så att den inte skrivs sönder med tiden). Det gör du med programmet Trim Enabler eller följande kommando i Terminalen:

sudo trimforce enable
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sök på forumet angående seg dator. Följ Axelmans upprepade råd.

Samsungdisken är bra.

Att öka RAM underlättar en del program. Enligt Mactracker kan du ha 2x8Gb RAM. Köp om du har råd, välkänt märke, kompabilitetstestat med Mac.

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack allesammans!

 

Skulle ni rekommendera att köra på ett nytt RAM-minne på 8 Gb och låta ett av de gamla på 2 Gb sitta kvar?

 

Modellen jag köpt heter 8 Gb DDR3L 1600 sodimm 1.35v cl11

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack allesammans!

 

Skulle ni rekommendera att köra på ett nytt RAM-minne på 8 Gb och låta ett av de gamla på 2 Gb sitta kvar?

 

Modellen jag köpt heter 8 Gb DDR3L 1600 sodimm 1.35v cl11

Tveksamt att det minnet alls funkar i din dator, men har du tur så... Mer RAM är alltid bättre än mindre RAM, matchade eller ej. = Ja, bättre med 8 + 2 GB.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår, men att byta går fint. Men vad ska jag isf leta efter? Minnet är Mac-kompatibelt i alla fall. Utbudet på 4 Gb är väldigt begränsat i butik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår, men att byta går fint. Men vad ska jag isf leta efter? Minnet är Mac-kompatibelt i alla fall. Utbudet på 4 Gb är väldigt begränsat i butik.

Jag gav länkar ovan. Du får leta på nätet, datorn är gammal.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Jag tror inte heller du kan använda det minnet.

 

15" från 2011 kan bete sig konstigt när man matar dem med CL11.

 

Äldre datorer trivs bättre med CL 9.

 

Försök hitta samma hastighet på minnet som du har idag och CL 9, då sitter du säkert i båten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack allesammans!

 

Skulle ni rekommendera att köra på ett nytt RAM-minne på 8 Gb och låta ett av de gamla på 2 Gb sitta kvar?

 

Modellen jag köpt heter 8 Gb DDR3L 1600 sodimm 1.35v cl11

 

Det går utmärkt att låta 2 GB sitta och komplettera med en 8 GB. 10 GB RAM är hyfsat bra till det mesta. Men använd bara RAM som har samma hastighet som datorn är specad för. Ofta fungerar det med minnen som är ett knäpp snabbare då datorn växlar ner den till rätt hastighet, men inte alltid. Två knäpp snabbare är mest tur om det går. Rekommenderas inte.

 

Jag förstår, men att byta går fint. Men vad ska jag isf leta efter? Minnet är Mac-kompatibelt i alla fall. Utbudet på 4 Gb är väldigt begränsat i butik.

Det finns bara RAM-minnen, inga Mac eller Pc-minnen. Det är samma "skrot" i allihopa. Men att köpa RAM-minnen som är testade på Mac har en fördel i fall det strular. Då kan ingen lokal PC-nisse påstå att du får skylla dig själv och babbla nåt om att hans minnen bara är för PC och vägra att ta dem i retur. Erfarenheten av RAM över tio år säger att det oftast fungerar men inte till 100% överallt hela tiden. Vissa modeller är lite kinkiga på RAM-minnen och varför vet ingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen borde du köpa en nyare Mac. Det är faktiskt så att Apple gjorde ett stort teknikskifte 2011 där de flesta Macar blev typ 100% mer kraftfulla. Det är större skillnad i prestanda mellan 2010 och 2011 än 2011 och 2016! Så känner du att din burk är trög kan det också bero på att den saknar pulver jämfört med nyare Macar. Viss ger mer RAM och en SSD en del, men grundproblemet blir inte åtgärdat. Bifogar bild på ren prestandajämförelse.

post-363-0-70243100-1468577289.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...