Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Windows 10 på USB


kungen12321

Rekommendera Poster

kungen12321

Hej!

 

 

Köpte mig nyligen en extern USB 3.0 sdd disk. Tanken var att använda den dels som extern disk och dels som windows 10 disk.

 

 

Har testat program som wintousb, rufus m.m och ladda upp isofilen på den externa disken. I rufus valde jag filformat fat32 (läsa/skriva pc och mac) och macen hittade startskivan men när windows 10 sedan skulle installeras så fick jag meddelande om att endast filformat NTFS fungerar till windows 10.

 

 

Ändrade sedan filformatet till NTFS med rufus men då hittar inte macen skivan när jag bootar (håll nere alt knappen vid uppstart). Testade även exfat format utan framgång.

 

 

Har suttit och testat olika program hela eftermiddagen men nu ger jag upp!!!

 

Visst man kanske inte kan ha 2 partioner på en disk med olika filsystem?. Det kan jag köpa om så är fallet.

 

 

Men vilket filsystem ska isåfall hela disken ha för att kunna installera windows och dessutom kunna bootas på både mac och pc:n.

 

 

Finns det någon bra program som jag missat eller guide eller vad gör jag för fel!!!!

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanns en tråd nyligen om hur man gjorde för att boota Windows från extern disk. Kontentan var att det var för mycket bök, så frågeställaren la det på hyllan.

Du får söka upp tråden själv. :)

 

Vad gäller filsystem så kan du inte ha ett enda filsystem som det går att boota Windows och Mac OS X ifrån. Du kan ha exFAT för att lagra dokument från båda plattformar.

 

Med andra ord, du måste ha en bootbar Mac-partition och en annan bootbar Windows-partition. Då på din interna disk.

 

Men du kanske kan köra Windows virtuellt och då kan du lägga den virtuella disken på din externa disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kungen12321

Precis, har läst en massa men blir inte klok på det hela. Verkar vara riktigt invecklat.

 

Grejen var den att jag ville ha windows 10 på en extern disk då jag jag en 128gb disk som typ alltid är full på macbooken.

 

Har testat virtualbox men gillar inte upplägget.

 

 

För att göra det lite smidigare så är mina grundkrav enligt följande:

 

 

Windows ligger och körs från en usb disk.

 

Behöver egentligen inte fungera att boota på en pc utan på enbart på en mac.

 

 

Så frågan är hur stor usb disk jag behöver? Samt vilket filformat jag ska partionera disken med.

 

 

Kan jag ha två partioner med olika filformat?

Typ exfat och sedan lämpligt format för macen.

 

 

Men sedan kommer ju nästa svårighet att om det är rätt mac format så måste man tydligen ha NTFS format för att kunna installera windows 10 ifrån disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med "virtuellt" menade jag en "riktig" virtualiseringsmotor som VMWare Fusion eller Paralells Desktop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kungen12321

Går i valet och kvalet ifall jag ska köpa traditionell USB sticka eller USB ssd disk som ska vara typ 4 gånger snabbare.

 

Frågan är hur mycket begränsar USB 3.0 i hastighet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB sticka brukar vara segt. Kolla faktisk överföringshastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

“Läshastighet: 415 Mbit/s,

Skrivhastighet: 340 Mbit/s”

 

Blir...(N / 8)

Läs: 51.9MB/s.

Skriv: 42.5MB/s

 

Det motsvarar ungf en gammal IDE-disk - monterad internt. Begränsningen ligger förmodligen i den externa diskens USB-interface. Disken är säkert snabbare - och blir snabbare då om man sätter den direkt på en SATA port i datorn.

 

Alternativt... har de skrivit fel på sidan och angett Mbit/s när de menar MB/s (Megabit vs MegaByte).

 

post-64246-0-60122900-1445849206_thumb.jpg

 

I sånt fall - byt butik till en som har koll på vad de säljer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kungen12321

Blev en Sandisk Extreme 120gb.

 

Som sagt jag nöjer mig att jag kan köra windows 10 på en extern hårddisk på min macbook pro.

 

Har som sagt formaterat en partion på hårddisken till filformat NTFS som är ett krav för att windows ska kunna installeras.

 

 

Som jag förstått ska macen änåd kunna läsa NTFS men när jag bootar på macen för att starta windows installationen på den externa hårddisken så hittar macen inte startskivan.

 

 

Installerade Paragon NTFS men hittade ändå inte startskivan.

 

Däremot hittar macen disken vid uppstartat läge.

 

 

 

Har några frågor:

 

Ska inte macen kunna starta upp en disk med filformat NTFS?

 

Om inte vilka filformat ska gå?

 

 

När det gäller windows är det bara NTFS filformat som gäller för att kunna installera och köra windows på en disk.?

 

 

Känns som det är där det krockar. Windows kräver NTFS medan macen inte stöder detta filformat vid "bootning"

 

 

Har lagt ner så mycket kraft och energi på olika guider m.m utan framgång så nu står hoppet till er.

 

Tack på förhand!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade precis denna guide. Tänkte testa alt. 2 i guiden.

 

http://www.makeuseof.com/tag/4-ways-get-windows-mac/

 

Vad tror ni om detta?

Du har ju själv sagt att du ska använda alt 2 i ovanstående guide. Följ den. Där står att du behöver en pc för att skapa den externa disken med w.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kungen12321

Ansluter hårddisken och startar upp windows. Följer guiden och uppmannas där att högerklicka på disken och välja konvent to GPT. Det alternativet finns inte och krympa disken går heller inte att trycka på (alternativet är gråmarkerat). Så därför kan jag inte heller skapa en fat32 partion på 100mb och en NTFS partion som guiden uppmanar mig att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ansluter hårddisken och startar upp windows. Följer guiden och uppmannas där att högerklicka på disken och välja konvent to GPT. Det alternativet finns inte och krympa disken går heller inte att trycka på (alternativet är gråmarkerat). Så därför kan jag inte heller skapa en fat32 partion på 100mb och en NTFS partion som guiden uppmanar mig att göra.

Jag skrev ju att det var väldigt krångligt.

 

Du ansluter hårddisken till vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kungen12321

Ja, men någon mac användare måste väl ha löst detta problem innan mig?

 

Räcker gott och väl för mig att Windows kan köras från USB hårddisken på macen. Inte på en PC:n.

 

 

Ansluter hårddisken till PC:n vid partion och formatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men någon mac användare måste väl ha löst detta problem innan mig?

 

Räcker gott och väl för mig att Windows kan köras från USB hårddisken på macen. Inte på en PC:n.

 

 

Ansluter hårddisken till PC:n vid partion och formatering.

 

'I’ve found a method that works, but it requires access to a PC running Windows.' Ur instruktionen som nämns ovan.

​Jag får intryck av att du använder windows under mac?

​Nu är det inte jag som försöker skapa en bootbar usbsticka/disk. Jag skulle följa instruktionen slaviskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kungen12321

Får tacka för den hjälp som ni alla har gett men nu ger jag upp!!!

 

Blir att köpa Parallel desktop 11.

 

Hur lagras datan när man väljer denna typ av virtuellt program för att köra windows 10 på mac. På min macdisk eller "molndisk"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lagras datan när man väljer denna typ av virtuellt program för att köra windows 10 på mac. På min macdisk eller "molndisk"?

Du väljer själv var den virtuella disken ska skapas. Den fysiska disken kan (bör) vara Mac-formaterad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...