Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad händer med Iphoto vid uppgradering Lion till Yosemite?


EMP

Rekommendera Poster

Min Mac-dealare påstår att det inte är någon idé att uppgradera min Pro från 2011 (Mac OS X Lion 10.7.5 (11G63) från gamla Lion till Yosemite som jag tänkte, det kommer att gå för långsamt. (Ja jag vet att jag inte har skött uppgraderingen...!) Stämmer det eller vill de bara sälja nytt?

 

Hur flyttar jag ut bilder från Iphoto (? Vill organisera om i eget mappsystem eller ev Bridge. Är det bara att markera alla och exportera via extern hårddisk? Hänger filmerna med också? Kan jag flytta med Timemachine?

Tacksam för hjälp!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bry dig inte om Yosemite, gå direkt till El Capitan.

 

Till att börja med rekommenderar jag backup, gärna dubbla,

varav en är en klonad backup, ifall du vill gå tillbaka till Lion

 

Hur mycket RAM-minne har du i datorn, du bör minst ha 8GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bry dig inte om Yosemite, gå direkt till El Capitan.

 

Till att börja med rekommenderar jag backup, gärna dubbla,

varav en är en klonad backup, ifall du vill gå tillbaka till Lion

 

Hur mycket RAM-minne har du i datorn, du bör minst ha 8GB

 

Här att läsa vad som sker med iPhoto

 

https://support.apple.com/sv-se/HT204655

 

Yosemite är en "beta" till El Capitan

Tack för svar! Står så här: Minne 4 GB 1333 MHz DDR3 så då är det väl för lite? Vad gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för svar! Står så här: Minne 4 GB 1333 MHz DDR3 så då är det väl för lite? Vad gör man?

 

Min gamla MacBook Air 2011 har 4 GB minne. Den fungerar lika bra med El Capitan som med Lion.

 

Naturligtvis är 4 GB RAM minne snålt. Diverse program man vill köra fungerar bättre med mera RAM minne, speciellt om man har flera program öppna samtidigt. Men 8 GB RAM är inget krav för att kunna köra El Capitan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad du använder datorn till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att använda Iphoto även i El Capitan, jag gör det. Jag har version 9.6.1.

Men då måste du redan ha köpt den versionen, för den går inte längre att köpa. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då måste du redan ha köpt den versionen, för den går inte längre att köpa. :superirriterad:

Nej, jag har uppgraderat Iphoto via programuppdatering i App store sedan jag köpte min mini i juni 2013, det följde med den. Det listas under köp i App store men jag har inte betalat något. Jag minns att det var rätt bökigt att uppgradera Iphoto, man fick byta till engelska och en massa annat strul. Eller om det var Iwork-sviten, jag minns inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har uppgraderat Iphoto via programuppdatering i App store sedan jag köpte min mini i juni 2013, det följde med den. Det listas under köp i App store men jag har inte betalat något. Jag minns att det var rätt bökigt att uppgradera Iphoto, man fick byta till engelska och en massa annat strul. Eller om det var Iwork-sviten, jag minns inte.

Det kallas alltid för "köpt" i App Store, även om du inte betalat något.

 

Du kan i vilket fall inte köpa/hämta iPhoto nu längre, ifall du inte redan gjort det en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kallas alltid för "köpt" i App Store, även om du inte betalat något. ...

Ja, vilket är outsägligt korkat.

 

... Du kan i vilket fall inte köpa/hämta iPhoto nu längre, ifall du inte redan gjort det en gång.

Nja, det finns alltid listat där, så om jag loggar in på nytt konto i ny dator kan jag ladda ned det igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nja, det finns alltid listat där, så om jag loggar in på nytt konto i ny dator kan jag ladda ned det igen.

För tredje gången: Det förutsätter att du med ditt Apple-ID "köpt" den versionen en gång i tiden. Har du inte gjort det kan du inte "köpa" den nu, för den finns inte tillgänglig. Och DET är outsägligt korkat. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För tredje gången: Det förutsätter att du med ditt Apple-ID "köpt" den versionen en gång i tiden. Har du inte gjort det kan du inte "köpa" den nu, för den finns inte tillgänglig. Och DET är outsägligt korkat. ;)

Apple vill att folk ska använda Bilder i stället. Inte en chans, i mitt fall. Förhoppningsvis gör de om programmet i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple vill att folk ska använda Bilder i stället. Inte en chans, i mitt fall. Förhoppningsvis gör de om programmet i framtiden.

Inte i mitt fall heller. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...