Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spellcheck vägrar sluta leta felstavningar...


davidredjoy

Rekommendera Poster

davidredjoy

Som överskriften säger, fast jag har stängt av spellcheck i inställningar och om och om stänger av den inne i iTunes-rutan där jag just nu skriver in spellistor på flera megamixar som jag gjort genom åren... (Nä, jag har inget liv, hurså?)

 

Fast allt detta så aktiveras dom igen så fort jag trycker "OK" och allt sparas. Nästa gång jag går in i filen igen och ska uppdatera "Lyrics" är den på igen och den understryker "fel" och alla valen på spellcheck är ibockade igen....

 

Värst är det ju självklart när den tycker jag stavar fel på namn så att den automatiskt ändrar t.ex. "Pitbull" till "Pitfall"...!

 

Här inne på MacWorld när jag skriver visar den inget, här är allt avstängt. Men det är precis som om iTunes är immunt mot valet inne i inställningar...?!

 

Någon som vet något som kan hjälpa (förutom det uppenbara jag redan gjort, startat om iTunes & startat om datorn).

 

post-74999-0-70657700-1459192064_thumb.png

 

 

post-74999-0-25963300-1459192079_thumb.png

 

 

Hrrrrmmmm.....

:huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du i iTunes tar bort bocken för autokorrektion? Kommer den ihåg det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Vad händer om du i iTunes tar bort bocken för autokorrektion? Kommer den ihåg det då?

 

Det jag har gjort, avbockat dom på bilden. Skriver jag då är allt bra, inget rättas och allting är som det ska inne i den text-rutan. Men när jag sen tryckt "OK" för att spara filen och går in i filen igen och ska uppdatera "Lyrics" så är dom aktiverade igen och alla röda linjer och fel visas igen...

 

Det jag menade med att iTunes verkar vara immunt mot ändringen...

 

:superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

PS. Nu har jag även testat stänga av autocorrect och spellcheck på min iPhone bara för att se om det hjälper, man vet ju aldrig om det är där det spökar... Jag menar, ordlistor och text-förkortningar är ju delade mellan enheter genom ens Apple ID så hade inte förvånat mig om det var boven - men nä.

 

:dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vad jag kan se har du avbockat "correct spelling" på "svenska" trots att systemprogrammet (och därmed iTunes och förmodligen också dina låttitlar) är på engelska. Hur vore det om du bytte till att stänga av det på "engelska"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt... jag har ingen rättstavning i iTunes. Den finns men man får aktivera den själv då.

Prova att köra:

defaults write NSGlobalDomain NSAutomaticSpellingCorrectionEnabled -bool false

---

Edit: Finns en till med såg jag in mina gömmor. :)

defaults write -g NSAllowContinuousSpellChecking -bool false

Och den här kanske... Kommer inte ihåg om den är för iTunes eller nåt med iTunes Store. Men namnet låter ju lovande.

defaults write com.apple.iTunes WebContinuousSpellCheckingEnabled -bool false
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se har du avbockat "correct spelling" på "svenska" trots att systemprogrammet (och därmed iTunes och förmodligen också dina låttitlar) är på engelska. Hur vore det om du bytte till att stänga av det på "engelska"?

“auto” lär nog vara bätrre.

 

post-64246-0-93683900-1459900741.png

 

- - -

 

För att inte få orden utbytta - kolla så det är avstängt med...

 

post-64246-0-28385800-1459900855_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...