Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Thunderbolt/köpa SSD...?


gabbe170

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en iMac 2011 (-någongång) och börjar tröttna på dessa SEGA uppstarter och sega överföringar mellan mappar... Har en MacBook PRO 2013/2014 och med SSD:n i den är det verkligen gudomligt hur skönt allt bara flyter på!

 

Har funderat på vad jag bör göra med iMac:en... Ska jag lämna in den hos Apple och få en SSD (istället för dvd-spelaren), eller ska man köpa någon dyr Thunderbolt (extern) HD och installera OSX på den? Vad är billigast? Smartast? Etc? Egna erfarenheter?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp dig en USB 3.0 disk SSD finns även 500 GB

 

post-113-0-29660700-1456050723_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha bakåtkompatibel med USB 2.0 stod det, men får man ut samma hastighet även med 2.0?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast i iMac:en finns det bara USB 2.0... :(

 

Det är sant, men jag köpte en sådan, och jag upplever det inte trögare än den interna, har en iMac (mid 2010)

 

Men visst kan du lämna in den, MacForum i Kungsbacka tar 1200 för jobbet, sen tillkommer nån kabel och en SSD disk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge det inte är lika segt som det är nu, så blir jag nöjd! Tror jag knappt kommer upp i 100 MB/s nu med den interna hårddisken i nuläget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta såg mycket bra ut! Känner att den med 120 GB räcker för min del, då de "viktigaste sakerna" sparar jag alltid på en extern 2.0-hårddisk; så får ta och beställa denna!

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står inget om att anslutningskabel Thunderbolt ingår..kostar runt 400 kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också en iMac från 2011. Kör från en extern Thundebolt-SSD. Funkar alldeles utmärkt och blir betydligt snabbare. Men det är som sagt dyrt. Jag är skeptisk till att köra via USB 2, tror inte att man vinner så mycket på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar ett test från amerikanska MW gjord 2013. Testet är gjort med en väldigt liten SSD som ger klena siffror men skillnaderna är relativt lika. USB 2 är inte snabbt och heller inte avsett egentligen för hårddiskar och bör undvikas. USB 3 är att föredra framför Thunderbolt just för att utbudet och priserna är överlägsna. Men vill du ha ut max är det Thunderbolt som gäller. Annars är det FireWire 800 som gäller. FW är stabilt och presterar mycket bättre på en Mac än USB 2. Men en FW 800 disk är inte snabbare än en intern hårddisk....

 

usb3_table_mercury-100038865-large.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har en iMac 2011 (-någongång) och börjar tröttna på dessa SEGA uppstarter och sega överföringar mellan mappar... Har en MacBook PRO 2013/2014 och med SSD:n i den är det verkligen gudomligt hur skönt allt bara flyter på!

 

Har funderat på vad jag bör göra med iMac:en... Ska jag lämna in den hos Apple och få en SSD (istället för dvd-spelaren), eller ska man köpa någon dyr Thunderbolt (extern) HD och installera OSX på den? Vad är billigast? Smartast? Etc? Egna erfarenheter?

 

Tack på förhand!

På iMac 2011 är det halva farten på DVD-spelarens buss gentemot hårddiskens buss. Så det är en halvbra lösning. Du får högre fart på en extern SSD med Thunderbolt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Black Magic Disk Speed Test ger en bra bild av hur snabbt en hårddisk går. På äldre Macar med vanlig hårddisk klarar man 60-70 Mbs. På den äldre SATA 3 kommer man upp i ca 260 Mbs med en SSD sen slår man i prestandataket. På Macar med SATA 6 kan man nå 500 Mbs om man byter ut den mekaniska mot en SSD. De nyare bärbara har en snabbare buss som når 700 Mbs och den nyaste PCIe-baserade fyrkanaliga 1500-2000 Mbs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en undran - Apple säljer externa lagringsmedia

för mycket stora pengar - inte för jag har den minsta

tanke köpa något av dem, men bara av intresse: hur

presterar dessa mycket dyra grejer jämfört olika SSD

alternativ?

 

PROMISE Pegasus2 R4 12 TB (4 x 3 TB) Thunderbolt

2 RAID-system + 17 490,00 kr

PROMISE Pegasus2 R6 24 TB (6 x 4 TB) Thunderbolt

2 RAID-system + 33 900,00 kr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar att köpa en ssd och notera in i imagen endera istället för den gamla hårdisken (kräver en speciell sladd för att hantera signalerna till fläktarna) eller en som man gömmer under dvd-spelaren. Denna kräver också en separat anslutning som det finns en speciell sate-koppling till på moderkortet.

 

jag har hastigheter 490 mb/s skriv och 515 mb/s läs och det var gjort på en timme när jag hade alla grejorna.

 

Skillnaden blev sp stor att det är som att köpa en sprillans ny maskin. kostade mig 2500Kr med allt och vilken rulle det är nu.

 

Jag var länge inne på att köra via thunderbolt och ansluta en ssd men det här är mycket smidigare nu när det är gjort. Annars kan man endera köpa en extern 2.5 tum hårddisk chassi att stoppa in en ssd i eller en färit produkt, fast dom kan vara riktigt dyra.

 

Vill man satsa lite grann så skulle jag köpa ett chassi med plats för flera ssd. Akitio thunder2 Quad Mini går att få tag för cirka 3500Kr o sedan fyller man den med ssd diskar... :-) lite Dyrt men jäkligt bra lösning om man har råd.

 

Men mest rekommenderar jag en ssd i macen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...