Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte "Spara som" efter en tids användning...


Mathias.Uhlan

Rekommendera Poster

Mathias.Uhlan

Hej! Jag har sedan ett par månader tillbaka ett problem med min iMac som besvärar mig.

Det är en iMac från 2011 med senaste versionen av El Capitan 10.11.3.

Efter några timmars användning så kan jag inte välja "spara som" eller utföra kommandon som har med att skriva till hårddisken eller öppna en dialogruta som har med bläddrande på disken att göra. Jag kan inte minnas att något särskilt hänt innan detta började?

Problemet uppkommer i flera olika program, som Airmail, Lightroom eller Office-programmen. Ett exempel kan vara att jag vill lägga till mapp i Biblioteket i Lightroom, och då låser sig programmet och får tvångsavslutas. Samma sak inträffar i de övriga programmen.

För att kunna utföra dessa kommandon måste jag starta om datorn, eller logga ut och in igen. Efter en tids användning så börjar problemen igen, vilket är mycket enerverande.

Jag har kollat hårddisken med Skivverktyg, och den mår bra.

Tacksam för all hjälp som ni om möjligt kan ge mig.

Jag vill helst inte ominstallera hela datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket RAM minne har du installerat?

Hur mycket ledigt utrymme är det på hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att utrymmet är fullt på hårddisken. Då låser sig datorn när den inte får åtkomst och kan jobba mot disken. Man kan börja att kolla där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mathias.Uhlan

Tack för snabba svar! Jag har dryga 300 GB ledigt på 1 TB-disken, och 16 GB i RAM. Det känns inte som att det är minnesbrist som är anledningen till mina problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något program som kan kolla att hela disken är läsbar ("Surface scan")?

Exempelvis Techtool. eller möjligen Drive Genius.

 

Kollat S.M.A.R.T.-statusen på disken i Skivverktyg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mathias.Uhlan

Tack för era synpunkter.

Jag har inte kört något externt program för att kolla disken, utan endast kört Skivverktyg, och där verkar allt vara i sin ordning.

När datorn varit igång några timmar, och problemet med "spara som" är ett faktum, så kan jag fortfarande skriva till disken (exempelvis importera bilder från kameran), eller kopiera/flytta filer i Finder.

Det som inte fungerar är att "spara som", att få upp dialogrutan för att välja mapp att spara filer till, eller att välja mapp att hämta en indatafil ifrån.

Jag har testat att starta om Finder, men det går inte heller, när problemen börjat.

Det enda som hjälper är att starta om eller att logga ut/in.

 

Jag funderar på om det är så att de kommandon som inte fungerar, ropar på platser på hårddisken som inte finns kvar, som en användarprofil, eller något annat?

 

Fortfarande tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivverktyg kollar bara diskens innehållsförteckning, så den verkar OK. Den kollar inte så att resten av disken verkligen kan läsas (och skrivas).

 

Jämför med en bok. Att innehållsförteckningen ser OK ut innebär inte att kapitlen senare i boken kan läsas, eller att sidorna längst bak för egna anteckningar går att skriva på.

 

Om du har en trasig sektor på disken så får du dessa symptom. Dvs allt som du gör som går ner på disken och läser går helt i stå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du de senaste versionerna av de program du använder? Det kan vara kompatibilitetsproblem med El Capitan. Just Adobe och Microsoft är de som haft mest problem... men senaste versioner löser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mathias.Uhlan

Hej igen!

Jag har nu testat TechTool Pro 8 utan anmärkning.

Jag kör senaste versionerna av Officepaketet (365 Home), Adobe Lightroom och Airmail 2.

Verkligen besvärande att inte veta vad som orsakar problemen.

Förmodligen är det någon form av diskbekymmer som jag har, och att den bästa lösningen vore att ominstallera hela systemet. Tar dock tid och kraft.

 

Inga ytterligare konstruktiva tips från någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...