Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur var det nu igen med alla dubbletter i iphoto/finder?


bobber

Rekommendera Poster

Hej igen.

Nu har jag äntligen fört över alla klipp/kort till externa hårddiskar och rensat datorn. Men hur var det nu igen med allt?? Jag ville ha kvar min bild på skrivbordet och la tillbaka den igen på dator. Och sen kopierade jag in den i iphoto för att redigera den. Hux flux så hade en bild blivet 4 bilder.. hur får jag en bild att bara vara en bild?? hur funkar allt med dubbletter/icloud/bildströmmar?? Jag har lite svårt att förstå mig på sånt här.. Tog mig en evighet bara att få en extern hårddisk att funka för mac och pc.

//Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ser du dubbletterna?

Du ska inte vara i Finder och rota i iPhoto biblioteket för då ställer du till det ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte använda en så kallad smart mapp när du tittar. En smart mapp är exempelvis "Alla bilder" och/eller "Alla filer". Dessa letar upp oredigerade och redigerade bilder i iPhoto tillsammans med dess tumnaglar. Och så ser det ut som om du har dubletter eller tripletter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ser du dubbletterna?

Du ska inte vara i Finder och rota i iPhoto biblioteket för då ställer du till det ordentligt.

Japp i finder, nä det fick ja lära mig en annan gång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte använda en så kallad smart mapp när du tittar. En smart mapp är exempelvis "Alla bilder" och/eller "Alla filer". Dessa letar upp oredigerade och redigerade bilder i iPhoto tillsammans med dess tumnaglar. Och så ser det ut som om du har dubletter eller tripletter.

Ok, det är där jag tittar.. men jag förstår ändå inte riktigt varför det ska bli 3-4 om jag lägger/importerar ett kort. Visst, redigerar jag ett kort förstår jag om det blir ett extra. När jag vill ta bort ett kort sen så får man ju ta bort 3-4 för att få bort ett. När jag kollade på kusinens mac hade han ingeting i sin finder under alla mina filer, fast att han har massa kort/filmer på sin dator??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det är där jag tittar.. men jag förstår ändå inte riktigt varför det ska bli 3-4 om jag lägger/importerar ett kort. Visst, redigerar jag ett kort förstår jag om det blir ett extra. När jag vill ta bort ett kort sen så får man ju ta bort 3-4 för att få bort ett. När jag kollade på kusinens mac hade han ingeting i sin finder under alla mina filer, fast att han har massa kort/filmer på sin dator??

 

Hur har du valt i iPhoto hur den ska importera?

Har du valt att den ska flytta eller kopiera?

Det ska vara inställt på att flytta för att iPhoto ska skapa en databas med dina bilder som man ALDRIG ska vara och rota i.

 

När du säger "ta bort ett kort" tar du bort det i iPhoto eller Finder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det är där jag tittar.. men jag förstår ändå inte riktigt varför det ska bli 3-4 om jag lägger/importerar ett kort.

Kör då i Finder "Visa Info" på var och en kopia av samma bild. Infon visar sökväg och storlek på filerna. Där ser vilka som ligger i iPhoto, vilka som är original, redigerad och tumnaglar. Du ser också om du har en kopia kvar utanför iPhoto.

Posta gärna skärmdumpar på inforutorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoto är inte logiskt i sin uppbyggnad utan väldigt förvirrande, just det där att det blir en massa filer som man inte vet hur man ska hantera och/eller radera. Sen när man tror att man raderat bilder ur biblioteket så finns de där ändå osv osv. Bilder som man inte har raderat kanske ändå inte går att se i iPhoto även om de finns som förhandsvisning där. Jag använder varken iPhoto eller Bilder utan enbart Bildinsamling. Då kan man välja till vilken mapp man vill importera bilderna. Det tipset fanns för övrigt i ett nummer av MacWorld för rätt många år sen, men jag håller det fortfarande som det bästa. Jag har alla bilder från 2015 i en mapp som heter "Bilder 2015". Vill man ha undermappar är det ju bara att skapa dem. Enkelt! Och sen låter man såklart Time Machine göra regelbundna backuper.

 

Ska man av någon anledning redigera bilderna är det bättre att använda Graphic Converter eller något mer avancerat program istället. Då kan man (som sagt) göra egna mappar ordna sina bilder som det passar en själv, det blir lättare att hålla reda på. Apple lägger till många "finesser" som bara krånglar till det, man vill ha något "eget" fast det inte blir bättre utan sämre. Tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många som tycker det är krångligt gör det för att dom är i Finder och fipplar med iPhoto biblioteket något man inte ska hålla på med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoto är inte logiskt i sin uppbyggnad utan väldigt förvirrande, just det där att det blir en massa filer som man inte vet hur man ska hantera och/eller radera. Sen när man tror att man raderat bilder ur biblioteket så finns de där ändå osv osv. Bilder som man inte har raderat kanske ändå inte går att se i iPhoto även om de finns som förhandsvisning där. Jag använder varken iPhoto eller Bilder utan enbart Bildinsamling. Då kan man välja till vilken mapp man vill importera bilderna. Det tipset fanns för övrigt i ett nummer av MacWorld för rätt många år sen, men jag håller det fortfarande som det bästa. Jag har alla bilder från 2015 i en mapp som heter "Bilder 2015". Vill man ha undermappar är det ju bara att skapa dem. Enkelt! Och sen låter man såklart Time Machine göra regelbundna backuper.

 

Ska man av någon anledning redigera bilderna är det bättre att använda Graphic Converter eller något mer avancerat program istället. Då kan man (som sagt) göra egna mappar ordna sina bilder som det passar en själv, det blir lättare att hålla reda på. Apple lägger till många "finesser" som bara krånglar till det, man vill ha något "eget" fast det inte blir bättre utan sämre. Tycker jag.

iPhoto är logiskt uppbyggt.

Ditt fel är att du arbetar MOT iPhoto i stället för MED iPhoto.

 

Det är enkelt att i iPhoto ställa in en extern bildbehandlare om man så vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoto är logiskt uppbyggt.

Ditt fel är att du arbetar MOT iPhoto i stället för MED iPhoto.

 

Det är enkelt att i iPhoto ställa in en extern bildbehandlare om man så vill.

 

Bär emot men jag håller med ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur har du valt i iPhoto hur den ska importera?

Har du valt att den ska flytta eller kopiera?

Det ska vara inställt på att flytta för att iPhoto ska skapa en databas med dina bilder som man ALDRIG ska vara och rota i.

 

När du säger "ta bort ett kort" tar du bort det i iPhoto eller Finder?

Ska kolla på detta. Jag har raderat i iphoto men sett att dom ligger kvar i finder, så jag får ta bort där med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoto är inte logiskt i sin uppbyggnad utan väldigt förvirrande, just det där att det blir en massa filer som man inte vet hur man ska hantera och/eller radera. Sen när man tror att man raderat bilder ur biblioteket så finns de där ändå osv osv. Bilder som man inte har raderat kanske ändå inte går att se i iPhoto även om de finns som förhandsvisning där. Jag använder varken iPhoto eller Bilder utan enbart Bildinsamling. Då kan man välja till vilken mapp man vill importera bilderna. Det tipset fanns för övrigt i ett nummer av MacWorld för rätt många år sen, men jag håller det fortfarande som det bästa. Jag har alla bilder från 2015 i en mapp som heter "Bilder 2015". Vill man ha undermappar är det ju bara att skapa dem. Enkelt! Och sen låter man såklart Time Machine göra regelbundna backuper.

 

Ska man av någon anledning redigera bilderna är det bättre att använda Graphic Converter eller något mer avancerat program istället. Då kan man (som sagt) göra egna mappar ordna sina bilder som det passar en själv, det blir lättare att hålla reda på. Apple lägger till många "finesser" som bara krånglar till det, man vill ha något "eget" fast det inte blir bättre utan sämre. Tycker jag.

Låter intressant, ska kika mer på detta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läst era inlägg och tackar för er hjälp. Känns som jag får sätta mig ner ytterligare en gång och gå igenom alla inställningar mm. Testade att ändra en inställning på iphoto under inställningar-icloud-,att bara kryssa i Min Bildström. Tog ett kort med mobilen som förde över kortet till iphoto med iCloud, sen kolla jag i finder och där låg 2st bilder av samma bild. Är detta då originalet samt bilden på förhandstitten? Under Arkiv i iphoto finns det en flik som heter visa i finder. Där kan man göra två val:

1.Ändrad fil

2.Originalfil

Nu kan inte jag välja nått av dom (kanske för att jag har för över alla kort till en extern disk?)

Men om jag hade kunnat välja 2, kommer det då bara visa ett kort i finder och det är originalet?

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta blir bara rörigare och rörigare desto mer du skriver och försöker förklara.

 

För det första när man importerar bilder till iPhoto så kan man välja mellan två sätt.

1: Vid import kan man välja att iPhoto kopierar bilden in i iPhoto´s databas. När man har importerat bilden är det meningen att man ska ta bort bilden om den nu redan låg i Finder. Om den fanns i en kamera får man välja ifall dom ska raderas.

 

2: Vid import att iPhoto länkar till där bilden ligger. Det betyder i praktiken att bilden ligger kvar och gör du själv något med bilden så kommer iPhoto inte veta om det.

 

Därför val nr 1 det bästa och det säkraste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läst era inlägg och tackar för er hjälp. Känns som jag får sätta mig ner ytterligare en gång och gå igenom alla inställningar mm. Testade att ändra en inställning på iphoto under inställningar-icloud-,att bara kryssa i Min Bildström. Tog ett kort med mobilen som förde över kortet till iphoto med iCloud, sen kolla jag i finder och där låg 2st bilder av samma bild. Är detta då originalet samt bilden på förhandstitten? Under Arkiv i iphoto finns det en flik som heter visa i finder. Där kan man göra två val:

1.Ändrad fil

2.Originalfil

Nu kan inte jag välja nått av dom (kanske för att jag har för över alla kort till en extern disk?)

Men om jag hade kunnat välja 2, kommer det då bara visa ett kort i finder och det är originalet?

Tack för hjälpen!

 

VAR i Finder hittar du dessa bilder?

En skärmdump vore till stor hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kolla på detta. Jag har raderat i iphoto men sett att dom ligger kvar i finder, så jag får ta bort där med.

Har du tömt iPhotos egen papperskorg?

 

Har du bilderna i iPhoto så ska du radera dem där, ALDRIG i Finder. Aldrig någonsin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja har svårt att förklara och beskriva saker men försökt så gott jag kan. Jag fick förklarat så här varför det blir så många bilder på ett kort.

Ett original på dator, ett på iphoto, och ett på iCloud. Sen blir det ytterligare fler om jag redigerar. Ber om ursäkt om jag är otydlig med det jag vill ha hjälp med. Men jag tackar er för eran hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför svarar du inte på dom frågor som vi ställer?

Sen är det tydligt att du inte läser våra förklaringar.

Vill du ha någon fortsatt hjälp är det dags att svara på frågorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför svarar du inte på dom frågor som vi ställer?

Sen är det tydligt att du inte läser våra förklaringar.

Vill du ha någon fortsatt hjälp är det dags att svara på frågorna.

Varför är du oförskämd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är du oförskämd?

 

Det är mer oförskämt att ignorera dom frågorna han får för att avgöra problemet. Istället fortsätter han med sina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är mer oförskämt att ignorera dom frågorna han får för att avgöra problemet. Istället fortsätter han med sina.

 

Han har bett om ursäkt och har tackat för hjälpen. Jag skulle bara anse ärendet avslutat i stället för att gå på som du gör. Skulle det komma fler frågor av typen "Varför svarar ni inte på mina frågor?" skulle jag anse ditt svar befogat. Du går händelserna i förväg och skrämmer bort folk med din attityd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Han har bett om ursäkt och har tackat för hjälpen. Jag skulle bara anse ärendet avslutat i stället för att gå på som du gör. Skulle det komma fler frågor av typen "Varför svarar ni inte på mina frågor?" skulle jag anse ditt svar befogat. Du går händelserna i förväg och skrämmer bort folk med din attityd.

 

Ja du tycker det.

Jag tycker att det är oförskämt att inte ge respons på dom råd man får och svarar på motfrågor för att reda ut oklarheterna. Utan fortsätter ställa frågor skapar det bara förvirring.

Så länge TS inte skriver att han förstår eller att problemet är löst antar jag ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Ok, nu är jag inte så mycket klockare av att ha läst tråden..

 

Jag har sedan 2009 använt mig av Lightroom och Photoshop och haft mina bilder smidigt i årsmappar/datum mappar och utgått därifrån. Nu några år senare har alla fotoprylar sålts och jag plåtar enbart med iPhone och då vill jag köra med "Bilder", då min nya dator skall vara lätt för alla familjens medlemmar.

 

Så jag har importerat hela min mapp med bilder från 2008 till 2016, det blev 27000 bilder :) sedan importerade jag även min iPhones bilder ca 5000bilder. så vad jag förstår nu av tråden så är mina iPhone bilder i någon obskyr databas där jag inte kan nå dom, jag kan endast nå dom ifrån "Bilder" appen.. och alla mina 27000 ligger också i den obskyra databasen men som kopior av originalen? Har jag förstått det rätt då? 27000 bilder är i mitt fall nästan 500gb då blir det plötsligt 1TB av HD som används eller?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

alla mina 27000 ligger också i den obskyra databasen men som kopior av originalen?

Det beror på vilka inställningar du hade under importen.

 

Dessutom är det ingen obskyr databas. Det är en mappstruktur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...