Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Övergång till Bilder från iPhoto


ToPan55

Rekommendera Poster

Har kört en iMac med iPhoto i många år och ett bildbibliotek på ca 15000 bilder.

Vill nu gå över till Bilder och ha min primära bildlagringsplats på iCloud.

Men - är yr i huvudet...

Verkar som jag har dubbla bibliotek på iMac nu, iPhoto & Bilder, nästan lika stora, vilket gäller? Kan jag bara radera det andra?

Dessutom har inte alla bilder lyckats kopieras över till iCloud pga för lite utrymme lokalt? Hur kan det stämma? har ca 130 Gb kvar på iCloud och alla bilder ligger uppenbarligen redan lokalt på den stationära datorn.

Var ligger egentligen "mästerfilen", lokalt eller i iCloud, ja, låter säkert rörigt men jag är helt förvirrad nu och tacksam för guidning.

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gamla iPhotobiblioteket kan du radera men säkerhetskopiera biblioteket först ifall något skulle strula nu i början innan allt är i ordning.

"master" bilderna laddas upp och lagras i iCloud.

Kopior lagras lokalt. Beroende på om du valt "Optimerad lagring" eller inte så kan kopiorna vara komprimerade för enbart snabb överblick i Apples bilder tills de automatiskt laddas hem i fullversion när du klickar på dem för fullständig överblick.

Det kan ta väldigt lång tid, många timmar, ibland dygn att ladda upp många bilder till iCloud så ha tålamod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...