Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är firewire alltid firewire


Kabo

Rekommendera Poster

Kan jag köpa vilken billig extern firewirehd som helst och den funkar på min mac eller måste man tänka på nåt speciellt

Min firewire enligt systeminfo: Hastighet: 400 Mbit/sek

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Det finns två typer av FireWire. 400 och 800, kontakterna ser annorlunda ut

 

http://developer.apple.com/devicedrivers/firewire/index.html

 

Får rätta mig lite, det finns 6 poliga Firewire och 4-poliga Firewire.

 

Både data och matningsspänning? kan skickas i en firewire-kabel. Firewirekabeln finns med 4-poliga (utan strömförsörjning) eller 6-poliga anslutningsdon?. Firewire är mycket likt seriell SCSI men med bättre prestanda, f.n. (teoretiskt) 400 Mbps och 63 samtidiga enheter. Trots en lägre överföringshastighet på pappret är Firewire i verkligheten snabbare än USB 2.0. Den senaste FireWire-specifikationen kallas FW800? och har en teoretisk överföringshastighet på 800 Mbps. Gränsnittet som numera är en amerikansk standard med namnet IEEE 1394 är utvecklat av Apple Computer som också äger det ursprungliga namnet Firewire. Av licensrättghetsskäl kallar därför Sony sitt firewiregränssnitt för i.Link.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gränsnittet som numera är en amerikansk standard med namnet IEEE 1394 är utvecklat av Apple Computer som också äger det ursprungliga namnet Firewire. Av licensrättghetsskäl kallar därför Sony sitt firewiregränssnitt för i.Link.

142253[/snapback]

 

Så dumt, Apple hade nog tjänat mer på ifall alla kallade det samma sak, firewire, nu tror ju okunnigare vanligt folk att det är olika standarder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vidt jeg har sett bruker Sony kun iLink-navnet om de små, 4-pins kontaktene og kablene.

 

But I may be wrong :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alldeles riktigt Coroner.

IEEE1394 = FireWire = iLink

 

<_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...