Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rädda innehåll från degraderad RAID-array?


Anders Wallén

Rekommendera Poster

Anders Wallén

Hej på Er alla!

 

Jag har en RAID-array (RAID5, HFS+) i ett USB-anslutet kabinett, som drabbats av ett dubbelt hårddiskhaveri medan jag var borta.

Mac OS X vill inte kännas vid den degraderade arrayen överhuvudtaget, så den kommer inte ens upp i Skivverktyg.

 

För att rädda vad som räddas kan, skulle jag vilja göra följande:

  1. Ta ur alla diskarna ur kabinettet (check)
  2. Sätta in nya, rymligare diskar, och bygga en ny, större och säkrare array (check)
  3. Tanka ur det som går att rädda från de gamla diskarna (här är problemet), med hjälp av en extern HDD-adapter (check), och föra in det i den nya arrayen

 

Eftersom jag inte köpt några diskverktygsprogram på år och dar, undrar jag om forumkollektivet känner till något lämpligt program för detta ändamål.

 

 

Tack på förhand

och

God Jul

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bli svårt, detta.

 

På vilket sätt är diskarna havererade? Om den ena trasiga disken har trasig elektronik och den andra har trasiga skivor så kan du bygga ihop en fungerande disk av de två. (Förutsatt att de är samma modell, förstås, men det borde de ju vara.) Och en RAID-5 med bara en kraschad disk kan ju enkelt återskapas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bli svårt, detta.

 

På vilket sätt är diskarna havererade? Om den ena trasiga disken har trasig elektronik och den andra har trasiga skivor så kan du bygga ihop en fungerande disk av de två. (Förutsatt att de är samma modell, förstås, men det borde de ju vara.) Och en RAID-5 med bara en kraschad disk kan ju enkelt återskapas.

Det är bara RAID 6 som klarar två kraschade diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på Er alla!

 

Jag har en RAID-array (RAID5, HFS+) i ett USB-anslutet kabinett, som drabbats av ett dubbelt hårddiskhaveri medan jag var borta.

Mac OS X vill inte kännas vid den degraderade arrayen överhuvudtaget, så den kommer inte ens upp i Skivverktyg.

 

För att rädda vad som räddas kan, skulle jag vilja göra följande:

  1. Ta ur alla diskarna ur kabinettet (check)
  2. Sätta in nya, rymligare diskar, och bygga en ny, större och säkrare array (check)
  3. Tanka ur det som går att rädda från de gamla diskarna (här är problemet), med hjälp av en extern HDD-adapter (check), och föra in det i den nya arrayen

 

Eftersom jag inte köpt några diskverktygsprogram på år och dar, undrar jag om forumkollektivet känner till något lämpligt program för detta ändamål.

 

 

Tack på förhand

och

God Jul

Photorec (gratis) kan vara något för dig. Den jobbar via Terminalen med alla typer av filer, inte bara bilder. Programmet ignorerar filsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara RAID 6 som klarar två kraschade diskar.

Ja, precis. Det var just därför tanken var att eventuellt kunna bygga ihop en fungerande disk av två kraschade. Då har man bara en kraschad disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, precis. Det var just därför tanken var att eventuellt kunna bygga ihop en fungerande disk av två kraschade. Då har man bara en kraschad disk.

Jag tror att RAID 5-uppställningen förstörs i och med att två hårddiskar kraschar, oavsett orsak. Checksummorna måste spridas ut hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att RAID 5-uppställningen förstörs i och med att två hårddiskar kraschar, oavsett orsak. Checksummorna måste spridas ut hela tiden.

Risken finns. Förhoppningsvis stannade hela systemet direkt när andra disken kraschade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Wallén

Jag skall prova Photorec - tack för tipset!

 

Efter att ha kontemplerat det hela tror jag att det som låg på de båda kraschade diskarna kan vara förloirat, men det som ligger på de övriga borde vara något så när ok. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Efter att ha kontemplerat det hela tror jag att det som låg på de båda kraschade diskarna kan vara förloirat, men det som ligger på de övriga borde vara något så när ok. Eller?

Det är inte så RAID 5 fungerar. Det fattas var tredje sektor i varje fil ifall du hade fyra diskar från början.

 

Litet långrandig, men bra förklarat:

https://www.youtube.com/watch?v=LTq4pGZtzho

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...