Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bildbibliotek dela mellan 2 datorer


Bulldog76

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har sedan tidigare en iMac där jag lagrar mitt bildbibliotek på en extern hårddisk.

Har nu även skaffat mig en MacBook Pro.

Vad är bästa sättet att göra för att kunna komma åt biblioteket från båda datorerna?

 

Dela ut mappen via imagen till MacBook? Jag har en gammal NAS som jag inte tror är jättesnabb, ska man lägga det där? Köpa ny Nas?, eller köra via iCloud biblioteket. Kostar ju en slant...

Jag säkerhetskopierar via google Photos i nuläget då det är gratis.

Biblioteket är på 120 GB så det vill jag inte lägga på min Macbook.

 

Jag provade precis att komma åt imagens bilder bibliotek, men det verkade inte fungerar, får meddelande om att den används av ett annat program. så jag har inte kunnat testa om hastigheten är tillräckligt bra, MiniMac är ganska slö annars, så jag tror inte det är optimalt att jobba mot biblioteket där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa en delad bildström i iPhoto

 

Du kan enkelt skapa en bildström så att du kan dela dina bilder och videoklipp. Du kan också visa de objekt som du redan har delat.

 

Skapa en delad bildström

Markera de objekt som du vill dela.

Gör något av följande:

Klicka på knappen Dela i verktygsfältet, klicka på iCloud och sedan på Ny bildström.

Dra objekten till iCloud i källistan och klicka på Ny bildström.

Dialogrutan Ny bildström visas.

Skriv in e-postadresserna till de inbjudna i fältet Till.

Om de inbjudna personerna ska få tillgång till den delade bildströmmen från en iOS-enhet måste du ange e-postadresserna som är kopplade till deras iCloud-konton.

I fältet Namn anger du ett namn för bildströmmen.

Om du vill att de inbjudna personerna ska kunna publicera egna bilder och videoklipp till strömmen markerar du kryssrutan Prenumeranter kan posta.

Om du vill dela bildströmmen med någon som inte har en Apple-enhet markerar du kryssrutan för offentlig webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mitt bibliotek på en extern Firewire-800-disk. Funkar bra med mina tre Macar.

Thunderbolt eller USB 3 borde funka bra också.

 

Om du bara behöver komma åt biblioteket hemma så är en snabb NAS och trådat Gigabit ethernet en tänkbar lösning. Trådlöst göre sig ej besvär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cloud-bilddelning – översikt

 

Genom att dela en bildström med andra kan personer som är viktiga för dig enkelt hålla sig uppdaterade med dina senaste bilder och videoklipp. Inbjudna personer, som måste ha ett iCloud-konto innan de kan ansluta sig till bildströmmen, kan visa, ”gilla” och kommentera dina bilder och videoklipp via en valfri enhet där iCloud-bilddelning har aktiverats. Du kan också ställa in delade bildströmmar så att andra kan bidra med egna bilder och videoklipp. Inbjudna personer som inte har något iCloud-konto får en länk till en webbplats där de kan visa delade objekt, men de kan inte kommentera dem.

Så här fungerar delade bildströmmar:

Först ställer du in iCloud-bilddelning på en Apple-enhet som ska vara en del av din bildström.

Sedan markerar du en bild eller video på iOS-enheten eller markerar ett objekt i ditt Aperture- eller iPhoto-bibliotek.

Dela objektet med dina vänner genom att skapa en delad bildström.

Dina vänner får först ett e-brev med en inbjudan om att prenumerera på din delade bildström. När de tackar ja till inbjudan visas strömmen på deras iOS-enheter eller i Aperture och iPhoto. Därefter kommer alla objekt som delas i den bildströmmen att visas automatiskt på prenumeranternas Apple-enheter.

Du och dina vänner kan kommentera och gilla delade objekt och svara på kommentarer, och dina vänner kan till och med dela sina egna bilder och videoklipp (om du har ställt in den delade bildströmmen så att andra ska kunna dela objekt).

Du och dina vänner får meddelanden om nya bilder, videoklipp och kommentarer via notiser i iOS-enheter och i OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man delar bildström, då har jag för mig att om man redigerar en bild så redigeras inte originalet, man kan inte heller rensa mm?

 

Min Lacie med Thunderbolt är ansluten till iMac men Macbook måste ansluta trådlöst.

funderar pp att skaffa iCloud för hela biblioteket och ha det i molnet. Men det är en dyrare lösning i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macbook måste ansluta trådlöst.

 

 

Varför måste den anslutas trådlöst?

 

Du har skrivit MacBook Pro på ett ställe och MacBook på alla andra ställen.

Vilken modell har du? (Det finns dussintals modeller, både med och utan "Pro").

Saknar den Thunderbolt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför måste den anslutas trådlöst?

 

Du har skrivit MacBook Pro på ett ställe och MacBook på alla andra ställen.

Vilken modell har du? (Det finns dussintals modeller, både med och utan "Pro").

Saknar den Thunderbolt?

 

Alltså, jag har disken ansluten till en iMac (inte macbook) som är på ett ställe, Macbook pro har jag överallt i huset, jag har inte lust att låsa mig till att sitta på ett specifikt ställe bara för att köra trädåd anslutning månstan i huset. Är heller inte praktiskt möjligt heller.

 

Tänkte först att som jag skrev dela ut disken och ansluta macbook via nätverket till den disken.Men det kommer att ske trådlöst. (alltså från Macbook Pro till iMac).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Alltså, jag har disken ansluten till en iMac (inte macbook) som är på ett ställe, Macbook pro har jag överallt i huset, jag har inte lust att låsa mig till att sitta på ett specifikt ställe bara för att köra trädåd anslutning månstan i huset. Är heller inte praktiskt möjligt heller.

 

Tänkte först att som jag skrev dela ut disken och ansluta macbook via nätverket till den disken.Men det kommer att ske trådlöst. (alltså från Macbook Pro till iMac).

Då får du välja ut ställen med trådat gigabit nätverk när du vill kolla dina bilder på den bärbara.

 

Eller ta med dig disken till din bärbara när du vill kolla bilderna.

 

Trådlöst är helt enkelt inte snabbt nog för bildhantering. Ja, det går, men praktiskt är det minsann inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack. lite trist

Om man skulle ha biblioteket i molnet (iCloud) skulle det hjälpa? då kanske datorn bara laddar ner det den behöver för tillfället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att du i så fall har hela biblioteket på Macen och det var ju just det du ville undvika. Den laddar då upp det du ändrat på till dina andra enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör man iCloud bildbibliotek kan man välja optimerad lagring för att spara plats på sina enheter. Originalbilderna sparas i molnet och mindre kopior i enheter med optimerad lagring aktiverad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör man iCloud bildbibliotek kan man välja optimerad lagring för att spara plats på sina enheter. Originalbilderna sparas i molnet och mindre kopior i enheter med optimerad lagring aktiverad.

Men då har du originalbilderna bara i molnet, väl?

 

Så se till att backup finns lokalt är ett måste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då har du originalbilderna bara i molnet, väl?

 

Så se till att backup finns lokalt är ett måste.

Mycket riktigt så optimerad lagring bör man låta bli på åtminstone en av sina enheter. Och så självklart köra regelbunden backup på denna enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backup, där har jag hängslen och livrem.

Har en Lacie disk med 2 hårddiskar i som speglas, sen sparas bilarna på min Nas (fast den är oregelbunden backup)

sen kör jag BAckblaze backup som är väldigt prisvärt. Den backar upp hela hårddisken plus anslutna externa diskar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...