Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

RAM-minne - SO-DIMM DDR3 667 MHz


mpower

Rekommendera Poster

Har letat ett tag runt om på nätet efter minne till en laptop - PC3-10700 (667 MHz) SO-DIMM DDR3. Lyckas inte hitta det, inte ens på Prisjakt.se :(

 

Någon som vet var eller var jag eventuellt skulle kunna finna denna typ av minne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har letat ett tag runt om på nätet efter minne till en laptop - PC3-10700 (667 MHz) SO-DIMM DDR3. Lyckas inte hitta det, inte ens på Prisjakt.se :(

 

Någon som vet var eller var jag eventuellt skulle kunna finna denna typ av minne?

Byt ut 10700 mot 10600 och 667 mot 1333 i stället så ska du nog hitta det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt ut 10700 mot 10600 och 667 mot 1333 i stället så ska du nog hitta det.

 

Okej. Men tror du de kommer fungera ändå? Provade nämligen något liknande men då ville datorn inte starta. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Okej. Men tror du de kommer fungera ändå? Provade nämligen något liknande men då ville datorn inte starta. :(

Du har skrivit fel. PC3-10700 finns inte. Det heter PC-10600. OM det heter 10600 är nästa siffra 1333 MHz. Så den evt korrekta beteckningen är då

PC3-10600 ( 1333 MHz ) SO-DIMM DDR3

 

Det jag undrar bara är om 10600 eller 667 är det riktiga eftersom det finns riktigt gamla minnen med 667 MHz. Så du får kolla en gång till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1333 står egentligen för MT/s. Det är den siffran (dataöverföringshastighet) som brukar användas. Men jag skriver själv MHz... Vad gäller att hitta rätt minne kan man använda minneskonfigurator, som den på Komplett.se (egentligen Crucial).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har skrivit fel. PC3-10700 finns inte. Det heter PC-10600. OM det heter 10600 är nästa siffra 1333 MHz. Så den evt korrekta beteckningen är då

PC3-10600 ( 1333 MHz ) SO-DIMM DDR3

 

Det jag undrar bara är om 10600 eller 667 är det riktiga eftersom det finns riktigt gamla minnen med 667 MHz. Så du får kolla en gång till.

 

Fel har jag inte skrivit, PC3-10700 (667 MHz) SO-DIMM DDR3 anges på minnet. Men att det inte finns (längre) kan ju stämma. Det är till en äldre laptop, ej Apple branded. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel har jag inte skrivit, PC3-10700 (667 MHz) SO-DIMM DDR3 anges på minnet. Men att det inte finns (längre) kan ju stämma. Det är till en äldre laptop, ej Apple branded. :)

Jag skrev inte att du skrev fel, bara att du skulle söka efter 10600, för så brukar den mycket oftare benämnas, se mer här (kolumnen "module name").

 

Därefter står som fotnot:

 

"... Some manufacturers also round to a certain precision or round up instead. For example, PC3-10666 memory could be listed as PC3-10600 or PC3-10700. ..."

 

Macar och RAM har alltid varit lite av vilda västern. "Vanliga" RAM borde fungera på papperet, men gör inte alltid det. Därför köper jag alltid Mactestade RAM.

 

Edit: Nu vet jag ju inte om du letar efter RAM till en Mac eller en annan bärbar dator. Du kanske kunde berätta det, så kan vi hjälpa dig mer specifikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för info, tips och hjälp till er alla. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Min utbildning var inte komplett. :whistling:

Inte min heller. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...