Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Veckonummer ej med på utskrift.


Charlesmartin

Rekommendera Poster

Charlesmartin

 

OS X Yosemite v.10.10.5

MacBook Pro (Retina, 13-inch, Late 2013)

Calendar v.8.0

 

 

Tre tillsynes brister i Calendar som antingen beror på mig eller applikationen.

 

1. På skärmen visas veckonummer för respektive månad, men trots det kommer dessa inte med när jag skriver ut en månadsöversikt. Redan på förhandsvisningen under File/Print har veckonumren fallit bort.

 

2. Om jag gör en anteckning för ett visst datum, så visas den tydligt med både text och stark färg i vecko- och månadsvisningen. På årsöversikten finns händelsen tyvärr inte med visuellt, vilket jag tycker är en brist.

 

3. Hur gör jag för att skriva ut en årskalender från Calendar? Har letat under diverse inställningar, men hittar inte några val som gör detta möjligt.

 

Tacksam för kommentarer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. På skärmen visas veckonummer för respektive månad, men trots det kommer dessa inte med när jag skriver ut en månadsöversikt. Redan på förhandsvisningen under File/Print har veckonumren fallit bort.

Måste vara amerikanernas oförmåga att använda veckonummer. Det tog sin lilla tid att alls få fram veckonumren i Kalendern, men de har tydligen glömt att få med dem vid utskrifter...

 

 

2. Om jag gör en anteckning för ett visst datum, så visas den tydligt med både text och stark färg i vecko- och månadsvisningen. På årsöversikten finns händelsen tyvärr inte med visuellt, vilket jag tycker är en brist.

Detta går att ordna: Kalender > Inställningar > Avancerat > Visa aktiviteter i årsvyn

 

 

3. Hur gör jag för att skriva ut en årskalender från Calendar? Har letat under diverse inställningar, men hittar inte några val som gör detta möjligt.

Tyvärr finns ingen sådan inbyggd möjlighet. Men det finns en alternativ lösning: Välj att skriva ut månadsvis från januari till december. I utskriftsdialogrutan väljer du sedan att ha flera sidor på samma papper (jag kan bara välja mellan 9 eller 16). På så vis kan du få hela året på ett blad, om än inte lika snyggt som om det hade funnits en färdig funktion.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Charlesmartin

Måste vara amerikanernas oförmåga att använda veckonummer. Det tog sin lilla tid att alls få fram veckonumren i Kalendern, men de har tydligen glömt att få med dem vid utskrifter...

 

 

Detta går att ordna: Kalender > Inställningar > Avancerat > Visa aktiviteter i årsvyn

 

 

Tyvärr finns ingen sådan inbyggd möjlighet. Men det finns en alternativ lösning: Välj att skriva ut månadsvis från januari till december. I utskriftsdialogrutan väljer du sedan att ha flera sidor på samma papper (jag kan bara välja mellan 9 eller 16). På så vis kan du få hela året på ett blad, om än inte lika snyggt som om det hade funnits en färdig funktion.

 

 

/ Kiwi

 

Tack för kommentarer. Det är alltid tacksamt att få goda råd, samtidigt som de ger draghjälp för att fundera vidare på saken.

 

Replik på dina kommentarer:

1. Det är med veckonummer som med namnsdagar – inget man använder ”över där”. Vi får alltså nöja oss med att veckonumren trots allt finns med, men att man på lite omvägar ändå kan få med dessa på en utskrift. (Shift+cmd+4, hårkorset på kalendern, mellanslag för att markera, retur för att spara och så till slut välja utskrift av filen).

 

2. Jag var inte tydlig i min beskrivning – veckonummer är valt och händelsen är faktiskt markerad på årskalendern. Problemet är att ”min” händelse markeras på samma sätt som 31 andra händelser typ helgdagar och kungliga födelsedagar som jag inte har lagt in, dvs med röda siffror på gul bakgrund. Det är först när jag klickar på ”min” händelse som jag kan läsa vad det var jag skulle komma ihåg den dagen. Har man då ett större antal egna datum markerade, så blir det tämligen oöverskådligt. Om man t ex kan ändra färg på ”mina” egna händelser, så skulle årsöversikten bli mer användbar. Men å andra sidan kanske man ska nöja sig med att bara ta en månad i taget, särskilt nu som pensionär.

 

3. Försöker följa ditt förslag, men kommer inte fram till möjligheten att kunna lägga flera sidor på samma papper. Valet tycks inte finns med i dialogrutan som jag får upp. Har en HP Laser Jet 300 om det nu kan ha betydelse. Den möjligheten du beskriver kan ju vara bra ha vid flera tillfällen. Återstår att forska vidare i. Jag får skriva ut årskalendern som för månaderna med veckonummer, via Screen print även om det inte blir perfekt.

 

/Charlesmartin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Jag var inte tydlig i min beskrivning – veckonummer är valt och händelsen är faktiskt markerad på årskalendern. Problemet är att ”min” händelse markeras på samma sätt som 31 andra händelser typ helgdagar och kungliga födelsedagar som jag inte har lagt in, dvs med röda siffror på gul bakgrund. Det är först när jag klickar på ”min” händelse som jag kan läsa vad det var jag skulle komma ihåg den dagen. Har man då ett större antal egna datum markerade, så blir det tämligen oöverskådligt. Om man t ex kan ändra färg på ”mina” egna händelser, så skulle årsöversikten bli mer användbar. Men å andra sidan kanske man ska nöja sig med att bara ta en månad i taget, särskilt nu som pensionär.

Aha. Okej, jag trodde mer att du ville se vilka dagar som var upptagna.

 

En dellösning är att endast markera de händelser som man vill ha med i årsöversikten. Då ser man åtminstone vilka dagar som är upptagna med en viss sorts saker, utan att få med kungliga födelsedagar och liknande. ;) Fast detta bygger förstås på att man från början har varit duktig och delat upp olika sorters händelser i olika kalendrar.

 

 

3. Försöker följa ditt förslag, men kommer inte fram till möjligheten att kunna lägga flera sidor på samma papper. Valet tycks inte finns med i dialogrutan som jag får upp. Har en HP Laser Jet 300 om det nu kan ha betydelse. Den möjligheten du beskriver kan ju vara bra ha vid flera tillfällen. Återstår att forska vidare i. Jag får skriva ut årskalendern som för månaderna med veckonummer, via Screen print även om det inte blir perfekt.

Har själv en Canon MG8250. När jag kommer fram till dialogrutan, så har jag en rullgardinsmeny med val som »Medium och kvalitet«, »Layout«, »Pappershantering« m.fl. Det är under »Layout« som jag kan välja att ha flera sidor per ark. Det är också där jag kan välja om jag vill ha dubbelsidig utskrift. Men visst, exakt vad man ser beror förstås på vilken sorts skrivare man har.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Charlesmartin

 

Tack för dina synpunkter. Tycker nu att jag har fått kläm på vilka egenheter Calendar bjuder på och hur man kan tackla bristerna. Nu har jag flyttat över hjärnverksamheten till skrivaren med anledning av det du nämnde angående utskrift av flera sidor på samma papper. Har hittills kommit fram till att det inte är skrivaren som är problemet, utan det tycks som om det har med kontorsprogrammet att göra.

Jag använder LibreOffice 5.0.3.2 som jag tycker fungerar väl till mina ringa anspråk. Har också läst lite på deras forum, att det i vart fall tidigare har varit en del ofullkomligheter i utskriftsmenyerna. Tänker nu plåga någon på det hållet och se om det finns en lösning på den bristen.

 

/Charlesmartin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...