Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad kan detta vara för fil?


Pocahontas

Rekommendera Poster

På annat ställe var det någon som fråga om rensning av större filer, så jag startade min OmniDiskSweeper och kolla lite om jag hade några stora "skumma" filer, och hittar en i mappen Private,

som heter Sleepimage på 4,3 GB

 

Den mappen hittar jag i System > Bibliotek > Open SSL > Private

 

Men går man dit och öppnar mappen Private syns ingen filer alls....är de osynliga?

Man ser inte "var" och vm och inuti den ligger sleepimage...

eller letar jag på fel ställe?

 

post-113-0-21669000-1447362933_thumb.png

 

post-113-0-65740700-1447362960.png

 

Vad kan Sleepimage vara för något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan Sleepimage vara för något?

Sleepimage är allt (eg det som finns i RAM) som sparas ner när du vilar datorn, så den har nåt att läsa tillbaka ifrån.

 

sleepimage – the Mac OS X sleepimage file explained

https://duckduckgo.com/?q=OS+X+sleepimage+hibernate+remove

 

Den kan du ta bort om du vill ha mer utrymme. OS X skapar en ny vid nästa tillfälle.

 

För att stänga av den funktionen helt har OSXDaily med den som punkt 1 här: http://osxdaily.com/2013/05/10/advanced-tricks-reclaim-disk-space-mac-os-x/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

What is sleepimage in Mac OS X?

The ‘sleepimage’ file is just what it sounds like, it’s what your Mac had in it’s memory when the machine went to sleep, creating an image of your Mac’s previous memory state. When your Mac wakes from sleep, the content of sleepimage is read again and placed back into active memory, and your Mac is returned to the state that it was in prior to sleeping. Think of it like a swapfile of sorts, but for sleep and wake functionality only.

Why is sleepimage taking up so much space? 2GB, 4GB, 8GB, etc?

The sleepimage file is generally the exact same size as the amount of physical RAM your Mac has. If your Mac has 2GB of RAM, the sleepimage file will also be 2GB because there are 2GB of data that need to be stored when your Mac is put to sleep. You can check the size of your sleepimage file by typing the following command into the Terminal:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, då förstår, låter den vara, har gott om plats än på min nya MBA.

Tar jag hellre bort Garageband och annat jag aldrig använder.

 

Tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...