Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan man enkelt klona en hel disk, både Mac och Bootcamp?


Telly82

Rekommendera Poster

Hej.

 

Funderar på att byta till en större disk i min MacBook Pro. Finns det något verktyg som klonar hela innehållet till en ny disk?

 

Det finns ju Carbon Copy Cloner och SuperDuper! som klonar en partition.

Och så finns det WinClone för Bootcamp. (Fast den klonar ju inte, den zippar innehållet till en mellanlagringsfil och så zippar upp den till den bootcamp-partition man skapat med Bootcamp-assistenten. Allt detta zippande och uppzippande tar ju en "evig" tid.)

 

Alltså, finns det något enklare/bättre/snabbare sätt än det ovan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Funderar på att byta till en större disk i min MacBook Pro. Finns det något verktyg som klonar hela innehållet till en ny disk?

 

Det finns ju Carbon Copy Cloner och SuperDuper! som klonar en partition.

Och så finns det WinClone för Bootcamp. (Fast den klonar ju inte, den zippar innehållet till en mellanlagringsfil och så zippar upp den till den bootcamp-partition man skapat med Bootcamp-assistenten. Allt detta zippande och uppzippande tar ju en "evig" tid.)

 

Alltså, finns det något enklare/bättre/snabbare sätt än det ovan?

Skivverktyget kan man ju alltid använda. Annars kör jag CCC för det mesta. Har man den installerad på ett annat system än det som skall klonas kan man även köra en “block-level clone”. Finns ju andra program med - CloneZilla. dd är ett bra alternativ annars. Fast dd är inte så jättesnabbt direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med MiniTool kan du först skapa en partition för Windows på den nya disken och sedan klona Windowspartitionen. Det får dock ske separat, att klona hela disken på en gång känner jag inte till någon metod för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om hårddiskarna är identiska (samma storlek, samma antal sektorer, samma antal läshuvuden) så kan kopiera dom med hjälp av en liten hårdvara som kallas hårddisk-kopiator. Det här används av företag som säljer datorer med förinstallerad programvara. Snabb och smidig. Men det hjälper ju inte dig eftersom du vill byta till en större disk, inte ha en identisk kopia.

 

Jag tror att du måste partitionera nya hårddisken och skapa filsystem först. Sedan kan du kopiera innehåll. Filsystemen på partitionerna bör nog skapas på rätt disk så att de får korrekt information om layout och storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Det får nog bli CCC och MiniTool, ser det ut som.

 

Samsung 850 evo 1 TB för under 3000 spänn på prisjakt. Får nog bli en tidig julklapp till mig själv. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan klona en hel disk med easeus todo backup som är gratis (men det körs under windows). Köper du en samsung så får med en cd som innehåller kloningsprogram (windows).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kan klona till en lika stor disk eller större. I det sistnämnda fallet lämnas "mellanskillnaden" helt oanvänd. Dvs utrymmet är bortkastat.

Kan möjligen användas till att skapa en ny partition eller kanske utöka den sista partitionen med ett bra diskhanteringsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MiniTool har fördelen att kunna lägga innehållet från en mindre partition till en större utan att den senare görs lika stor, den bibehåller sin ursprungliga storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...