Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Att välja router är inte lätt


svagkyl

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

Jag ska köpa en ny router för att förbereda mig för fiber som ska dras in i vårat hus under nästa år.

 

De kriterier som jag vill att routern ska upp fylla är:

* Hög throughput, gärna 1000 Mbit/s (för att framtidssäkra redan nu)

* QoS

* WPS

* USB, för att koppla in hårddisk och dela ut

* Gigabit WAN och LAN

* Kunna komma åt hårddisken (och när jag köper NAS) från var som helst för att strömma musik och film.

* Printerserver

* DynDNS

 

Om jag bockar i alla dessa på Prisjakt får jag bara upp 3 routrar och jag har fastnat för D-Link DIR 880L eller Netgear R7500.

 

Det jag undrar är:

- Har jag missat nåt kriterium som är bra att tänka på redan nu?

- Har någon erfarenhet av både D-Link och Netgear? Hur är deras användargränssnitt för att ställa in routern? Är det nån som är mer användarvänlig än den andra (för en intresserad amatör som jag)?

- Nåt annat märke/modell på router som jag missat för att jag har för snäva kriterier?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Routrar får för varje år bättre prestanda och lägre pris. Köp inte mer än vad du behöver just nu. Att framtidssäkra är enligt min erfarenhet att kasta bort pengar.

 

Sedan undrar jag om du har något verkligt behov av QoS och DynDNS.

Ska du ha en server hemma så att du behöver DynDNS?

 

Vad har du för tillämpning som kräver QoS, och har du en Internet Service Provider som tar hänsyn till din QoS-taggning vid vidare routing på internet? Internt hemma och på din fiber lär du ha överkapacitet så där behövs inte QoS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sant, så sant. Kanske bara behöver köpa grejer som räcker till det jag gör nu och byta upp mig sen.

 

QoS har jag bara hört/läst att det är bra men visst, jag kanske inte behöver det egentligen. Jag har ju det mesta trådat så det är kanske overkill.

 

DynDNS trodde jag man måste ha för att komma åt NASen från vart som helst, men jag har kanske fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...