Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Adblock avinstalleras automatiskt?


Joppedi

Rekommendera Poster

Hej hopp. Jag har en sprillans macbook pro och har laddat ned lite olika program till den. Bland annat så hämtade jag Adblock och det fungerade fint i en vecka, men nu är programmet borta, det finns inte ett spår av det! Vad kan ha hänt? Känns lite olustigt och jag kan verkligen inte fatta hur det bara kan försvinna?

 

När jag laddade ned ett annat program så fick jag med något trassel som ändrade min sökmotor till yahoo i tid och otid. Då återställde jag inställningarna och nu verkar det som att jag fått bort yahoo helt, men kan Adblock-bekymret vara relaterat till det viruset eller vad det nu var? Någon som har en idé?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adblock är inget program som du hittar där alla andra program ligger i Finder utan det är ett tillägg till Safari.

Det hittar du i Safari under Safari - Inställningar -Tillägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adblock är inget program som du hittar där alla andra program ligger i Finder utan det är ett tillägg till Safari.

Det hittar du i Safari under Safari - Inställningar -Tillägg.

 

Tack för ditt svar.

Men om det är helt tomt där också då? Det står att det inte finns några tillägg alls.

 

Och bara för att jag sa att mitt yahoo-bekymmer verkade vara borta så kom det precis nu tillbaka. Går det någonsin att bli av med yahoo?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för program du installerat? Låter som du fått in någon sorts "malware".

Installera detta och scanna datorn.

http://www.adwaremedic.com/index.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I adressfältet i Safari kan man ange 'default' sökmotor. Ändra till Google. Se bif bild:

post-48757-0-12121300-1445605080_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hopp. Jag har en sprillans macbook pro och har laddat ned lite olika program till den. Bland annat så hämtade jag Adblock och det fungerade fint i en vecka, men nu är programmet borta, det finns inte ett spår av det! Vad kan ha hänt? Känns lite olustigt och jag kan verkligen inte fatta hur det bara kan försvinna?

 

När jag laddade ned ett annat program så fick jag med något trassel som ändrade min sökmotor till yahoo i tid och otid. Då återställde jag inställningarna och nu verkar det som att jag fått bort yahoo helt, men kan Adblock-bekymret vara relaterat till det viruset eller vad det nu var? Någon som har en idé?

Ja, det låter lite Malwarevarning på det betéendet. Annars om det kan vara nåt med att tillägg och sånt synkas mot iCloud? Vet inte inte hur det funkar för jag anv inte det.

 

Mewn börja ovanför hos Lappen...

 

AdBlock.... Prova uBlock istället. Tar inte lika mycket resurser heller (RAM, CPU osv). :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AdBlock.... Prova uBlock istället. Tar inte lika mycket resurser heller (RAM, CPU osv). :crossfingers:

Följde ditt råd och testade. Har i och för sig inte haft några problem med AdBlock. Men jag märkte att den ”hicka” som Safari haft vid uppstart (som om sidan laddades om ytterligare en gång) nu är borta!

Lite skumt med uBlock bara att när man ska blockera enskilda element är fönstret med olika val skuggat – men fungerar ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följde ditt råd och testade. Har i och för sig inte haft några problem med AdBlock. Men jag märkte att den ”hicka” som Safari haft vid uppstart (som om sidan laddades om ytterligare en gång) nu är borta!

Lite skumt med uBlock bara att när man ska blockera enskilda element är fönstret med olika val skuggat – men fungerar ändå.

Ja, den ser nertonad ut, men klicka där nere till höger så visas det, så man kan kontreollera/ev justera. :yeahbaby:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade ned AdwareMedic och den hittade tre grejer den föreslog att jag skulle ta bort, så gå gjorde jag det. Det var när jag laddade ned Utorrent som något hände.

 

Och även fast jag går in och ändrar startsidan så återkommer yahoo efter ungefär en dag. Och det är konstigt när yahoo gör återbesök, för det drabbar inte alla flikar, bara den första jag öppnar. Stänger jag fönstret och öppnar ett nytt är det inte alltid yahoo är kvar. Men kanske försvinner det nu när jag prövade AdwareMedic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade ned AdwareMedic och den hittade tre grejer den föreslog att jag skulle ta bort, så gå gjorde jag det. Det var när jag laddade ned Utorrent som något hände.

 

Och även fast jag går in och ändrar startsidan så återkommer yahoo efter ungefär en dag. Och det är konstigt när yahoo gör återbesök, för det drabbar inte alla flikar, bara den första jag öppnar. Stänger jag fönstret och öppnar ett nytt är det inte alltid yahoo är kvar. Men kanske försvinner det nu när jag prövade AdwareMedic.

 

Det är det adwaremedic tog bort som ändrade startsidan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade ned AdwareMedic och den hittade tre grejer den föreslog att jag skulle ta bort, så gå gjorde jag det. Det var när jag laddade ned Utorrent som något hände.

 

Och även fast jag går in och ändrar startsidan så återkommer yahoo efter ungefär en dag. Och det är konstigt när yahoo gör återbesök, för det drabbar inte alla flikar, bara den första jag öppnar. Stänger jag fönstret och öppnar ett nytt är det inte alltid yahoo är kvar. Men kanske försvinner det nu när jag prövade AdwareMedic.

Har du laddat ner från Cnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du laddat ner från Cnet?

 

Nej, det har jag inte. Borde jag? Eller borde jag inte? :) Jag har ingen koll på vad det är faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-28798-0-23558300-1446109731_thumb.png

 

Michael Gundlach har sålt AdBlock till en anonym ägare och man säljer numera "vitlistning" till företag. Läs mer här. Jag har installerat uBlock Origin i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifadblock.png

 

Michael Gundlach har sålt AdBlock till en anonym ägare och man säljer numera "vitlistning" till företag. Läs mer här. Jag har installerat uBlock Origin i stället.

Jag har också testat uBlock som alternativ till AdBlock. Det har fungerat bra på det stora hela. Men emellanåt är det som om uBlock missar en och annan annons på första försöket. Laddar man om sidan så är annonsen borta. Händer inte jätteofta, men är ändå irriterande.

Det problemet hade jag inte med AdBlock.

 

Har förresten inte AdBlock ganska länge haft det där med ”vitlista” som valfritt alternativ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Har förresten inte AdBlock ganska länge haft det där med ”vitlista” som valfritt alternativ?

Jo, som egen vitlista. Alltså sajter man själv lägger till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, som egen vitlista. Alltså sajter man själv lägger till.

Nej, jag menar enligt din bild. Tycker jag känner igen det sedan tidigare (fast det kan ha varit AdBlock Plus…). Och det går ju att välja bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag menar enligt din bild. Tycker jag känner igen det sedan tidigare (fast det kan ha varit AdBlock Plus…). Och det går ju att välja bort.

Ja, ABP har haft det en längre tid, inte AdBlock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...