Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

mpower

Rekommendera Poster

God morgon och god måndag!

Har ett dilemma i hemmet, misstänker att det förekommer någon form av spionage/övervakning av datorerna av någon som definitivt inte ska ägna någon tid åt sådant. Har blandat nätverk där barnen använder Windows och vi äldre Mac. Vet att det förekommer/finns keyloggers, program som registrerar allt som knappas in på en dator. Det är ju lite därför man kallar Windows för den onda eller mörka sidan av datorvärlden. :D

 

Men, min stora fråga är om det över huvudtaget finns till Mac och hur man kan upptäcka det/ta reda på om det finns eller ej samt göra sig av med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns förstås keyloggers till Mac också. De är inte olagliga i sig, men däremot kan de vara omoraliska att använda...

 

Enda sättet, om de nu gömmer sig (vilket de säkert gör, för annars förstår jag inte poängen med dem), är nog att gå igenom aktiva program i Aktivitetskontrollen. Ser du något misstänkt, googla processnamnet och se vad det handlar om.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för infon. Det är "the hard way" som gäller helt enkelt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag är ju lite nyfiken på varför du misstänker att något sådant program har installerats på någon av datorerna... ;)

 

Men om du misstänker en viss individ eller en viss dator, försök att övervaka den själv. Antingen genom att installera ett eget spionprogram, eller – om det är mellan Macar – aktivera Skärmdelning och sitt och vänta på att vederbörande gör något fuffens. Om nu inte spionprogram har inbyggda skydd mot andra spionprogram.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag är ju lite nyfiken på varför du misstänker att något sådant program har installerats på någon av datorerna... ;)

 

Men om du misstänker en viss individ eller en viss dator, försök att övervaka den själv. Antingen genom att installera ett eget spionprogram, eller – om det är mellan Macar – aktivera Skärmdelning och sitt och vänta på att vederbörande gör något fuffens. Om nu inte spionprogram har inbyggda skydd mot andra spionprogram.

 

 

/ Kiwi

Vår har tidigare berättat att han har installerat ett sådant här "trevligt" program på samtliga datorer vi har. Vi gick dock ingen det med honom, långt om länge, och avinstallerade det hela. Men jag tror vi är tillbaka där igen, tyvärr!!! Jag har dock tagit det med en nypa salt när det gäller Macarna men man ska ju inta alltid vara allt för säker. :(

 

Många gånger när vi har kaos där hemma kommer det upp att han har alla våra kontonummer i inloggningar hit och dit, så det tyder ju på att eländet fortsätter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cheesus. Dags att ta säkra admin-kontot på datorerna och se till att han som vanlig användare inte kan installera något sådant.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör detta på macarna: https://www.malwarebytes.org/antimalware/mac/

Åsså finns detta för windows (hämta det som är gratis och kör):

https://www.malwarebytes.org/downloads/

Det borde ta bort eventuell skräp.

 

Tack! Testar och ser om det ger något. Givetvis ska det testköras mer ordentligt under Windows. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cheesus. Dags att ta säkra admin-kontot på datorerna och se till att han som vanlig användare inte kan installera något sådant.

 

 

/ Kiwi

 

Funderar på att blåa den ena Windows-burken helt och göra precis som du säger, att säkra admin-kontot. Att det över huvud taget ska behövas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Läste för ett tag sedan om olika så kallade "root kits" för Mac. De upptäcks inte så lätt och de få program som kan avslöja sådant ligger långt efter och är rätt krångliga att installera.

 

Kortfattat kan man säga att man är ganska trygg med Mac, men den dagen man råkar ut för något seriöst så finns inte mycket hjälp att få eftersom Macvärlden är en enda stor strutsfarm, huvuden i sanden och arslen i vädret.

 

I ditt fall hade jag blåst rubbet, satt långa admin lösenord på allt och börjat fundera över ett lämpligt straff för personen bakom problemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...