Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kom-ihåg-lappar, felmeddelande


snuttis68

Rekommendera Poster

Har ett litet problem som dök upp på frugan imac häromdagen.

 

Vid uppstart har vi lagt in att komihåg-lappar skall startas automatiskt, och det har tills nu fungerat felfritt.

Häromdagen dök dock följande ruta upp (se bifogad fil), och vi begriper inte hur vi skall fixa/få bort det.

 

Klickar man bort rutan och startar programmet manuellt så funkar det utan problem, men meddelandet dyker upp varje gång datorn startas på nytt.

 

post-78397-0-30350500-1443012077_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i Systeminställningar-->Konton-->Startobjekt. Finns det ett "Kom-ihåg-lappar alias" där? Tag bort det (med mínus-knappen under listan).

 

Starta om Macen och kolla så meddelandet är borta.

 

Nu kan ni lägga in Kom-ihåg-lappar igen i Startobjekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har Yosemite hittar du det under Systeminställningar->Användare och Grupper->Startobjekt.

Här gör du som Telly skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, Apple har bytt namn på vad inställningen heter. Om jag minns rätt är det inte första gången de bytt.

Tack för infon. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade detta och meddelandet försvann när jag stängde av att programmet skulle starta automatiskt.

Tyvärr kom det tillbaka när jag aktiverade autostart, loggade ut och sen in igen. Någon systeminställning som spökar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade detta och meddelandet försvann när jag stängde av att programmet skulle starta automatiskt.

Tyvärr kom det tillbaka när jag aktiverade autostart, loggade ut och sen in igen. Någon systeminställning som spökar?

Vad då "stängde av"? Du skulle plocka bort det helt ur listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske var lite otydlig, men menade att jag tog bort det ur listan som jag skulle och startade om datorn.

 

Hade dock kvar mitt alias i dockan och efter omstart (då meddelandet var borta), så slog jag på autostart via dockan.

Loggade ut/in och meddelandet var tillbaka.

 

Innan detta problem uppstod, så skapade jag ett alias av komi-ihåg-lappar i Finders lista över program, drog detta alias till dockan och aktiverade autostart.

 

Kanske kommer problemet från den proceduren?

 

Det underliga är att felmeddelandet dök upp nyligen, och inte alltså direkt efter mitt alias-skapande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog bort alias från dockan och från finders programlista, startade om datorn och meddelandet var borta.

Satte "kom-ihåg-lista" på starta vid inloggning, startade om och meddelandet är borta.

 

Verkar som att problemet är löst, men återkommer om så inte är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...