Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips om bra skivverktyg


Alix

Rekommendera Poster

Jag vill tipsa om MiniTool, som är gratis och bra skivverktyg med grafisk miljö, massor av möjligheter och bra "wizards". Framför allt uppskattar jag funktionen ("wizard") där man kan överföra allt från en systemlagringsenhet till en annan, även om den senare har mindre lagringsutrymme. Jag lade över en Windowsinstallation från en HDD på 1 TB till en SSD på 250 GB och det gick utmärkt. Jag testade även med en Lubuntuinstallation, från HDD till HDD, men det gick inte, MiniTool känner inte igen det som ett OS. Då får man använda sig av de manuella funktionerna, men det avstod jag ifrån. MiniTool har även EFI Boot, men när jag testade med min Mac mini Late 2012 fick jag inte grafikdrivrutinen att fungera. Jag hade inget behov för tillfället att felsöka det, eller göra manuell inställning. Nackdelen i övrigt är väl att detta är ett skivverktyg som kräver att man bootar en cd. Kanske finns det en möjlighet att få det att fungera med en USB-sticka, men det vet jag inget om. Tips om program för att enkelt bränna en iso till cd: SimplyBurns.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...