Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

extra minne i minin


Zoiefra

Rekommendera Poster

Har ett DDR333/PC2100-minne liggandes här hemma, funderar också på att köpa mig en liten mac mini, macens minne ligger på PC2700 om jag förstått det rätt, går det att sätta in PC2100-minnet utan allt för stora risker? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Om det är ett PC2100-minne är det endast 266 MHz DDR. Något DDR333/2100 ska inte finnas utan det ska vara:

DDR266/PC2100

DDR333/PC2700

DDR400/PC3200

DDR466/PC3700

DDR533/PC4200

DDR600/PC4800

... (edit) och det visar sig att djävulska DDR666 (även kallade DDR667) börjar bli vanligt medan DDR733 ligger runt hörnet.

 

Är det ett PC2100-minne finns det ingen risk i sig, men det är helt onödigt att stoppa in den eftersom Macen inte kommer att starta. Är det ett PC2700 eller PC3200 ska det fungera utan problem. Kravet är dock att minnesmodulen inte är högre än 1,5 tum och det får inte finnas fler än 16 minneskretsar på modulen. Det senare är visserligen ett väldigt ovanligt problem.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan man använda ett DDR PC3200?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan man använda ett DDR PC3200?

143339[/snapback]

 

jo men visst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

säker ? man vill ju inte köpa fel :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

PC3200 fungerar ja. Sitter rent av PC3200-minnen inuti Minin vid leverans.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skillnad på ram och ram?

 

de fins en uppsjö av olika typer av ram, men det är helt vanligt DDR PC3200 som är det rekomenderade?

 

sen har vi ochså ett flertal olika tillverkare, kollar man på 1gb modulen så ligger priserna mellan 850 till 4000 på ett litet kretskort som för mig som hårdvarulekman borde vara exakt samma...

... jag antar eftersom minnestyp inte är någon skrytfaktor på (om man inte har riktigt störda polare) att det fins bra och bättre minne.

 

Tomas, du som uppenbarligen kan lite mer om ämnet, skulle du kunna peka mig i rätt riktning, jag lägger ju gärna 500 mer om jag faktiskt får en bättre produkt medan jag inte är villig att betala en krona extra för att det är ett visst märke.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Helt vanligt PC3200 är det som gäller. Det är en standard som beskriver hur minnet ska fungera. Men det betyder inte att kretsarna är likadana på något sätt. De som gör själva kiselkretsarna är inte nödvändigtvis samma som varumärket på minnet.

 

Varianter finns det gott om: PC3200-minnen som ska tåla överklockning bättre, kretsar som har mindre latens för den som jagar prestanda på partikelnivå och så vidare. En del minnen säljs i matchande par för datorer med 128 bitars minnesbuss. Då specas det som "1 GB" men innehåller två kretsar och ett högre pris.

 

Sen finns det ECC-minnen med inbyggd felkorrigering och de är dyrare men fungerar inte på vanliga apparater (alternativt fungerar men ECC-funktion används inte)

 

Sist men inte minst är det som med allt annat kring kvalité, priser och varumärken. Vissa är minnen direktimporterade och innehåller kretsar tillverkade av anomyma och okända fabriker. Andra bygger minnen vars kretsar kommer från etablerade och tunga namn som Hitachi. Den tredje satsar på att bygga upp varumärket så att de på så sätt kan ta lite mer betalt för modulerna.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilket innebär att jag kan köpa vad som helst egenterligen om jag förstår dig rätt...

 

...ok, då får det bli den billiga helt enkelt..

 

Edit: som är PC 3200

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...