Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad heter "kontakten"


Kabo

Rekommendera Poster

Avdelningen för korkade frågor :blushing:

Funderar på att sätta in en ny läsare i min powemac g4. Endera byta ut den befintliga eller sätta in en på den tomma platsen. Jag tycker det skulle vara lite häftigt att kunna bränna dvd nämligen. När jag tittar på datorn spc. verkar cd-enheten sitta på nåt som heter ata men när jag letar efter brännare finns det inte med som interface det närmaste är sata. Nån som vet vad jag kan använda?

Jag kanske ska tilllägga att jag har en extra hårddisk satt på en ata också och det verkar inte finnas fler (eller syns dom inte när inget sitter i dem)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde IDE stå med i maskinvaruinf. under "om den här datorn" om man har tillgång till det eller kan det vara det ändå?

Det står i alla fall inget om IDE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

"Ata" är det begrepp som används flitigast även om "ide", "eide" och "atapi" också förekommer.

 

S-ata är en modernare variant av ata (S:et står för seriell) men det finns ingen anledning att köpa till någon sådan brännare och det fungerar inte utan extra datorkort i vilket fall.

 

De flesta dvd-brännare använder ata i vilket fall så det är de som passar. Kabel till detta är en vanliga ata-kabel och det går i princip inte att ta fel.

 

Tyvärr är det sedan inte helt problemfritt att köra detta på Macen. Det är inte säkert att Apples programvara accepterar enheten och du kan inte räkna med att iDVD fungerar med den. För att få till de programmen att fungera som det är tänkt måste man köpa samma typ av brännare som Apple använt i sina Macar. Och inte ens då är det säkert att det fungerar.

 

Beroende på hur du värderar din tid och hur pass stor lust du har att lära dig mecka i datorn och trixa för att få det att fungera, kan det lika gärna löna sig att köpa en Mac Mini med dvd-brännare.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta lite nu. Exakt vilken Power Macintosh G4 gäller det?

139698[/snapback]

1.25Ghz PowerPc G4

1 MB L3-cache

512 Mb (256 i original)

80 Gb hårddisk+20 Gb(från vår gamla dator)

HL-DT-ST RW/DVD GCC-4480B står det om cd-dvd läsaren

Det finns en tom lucka på framsidan med plats för ytterligare en "optisk enhet"

Hoppas jag fått med det viktiga nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur du värderar din tid och hur pass stor lust du har att lära dig mecka i datorn och trixa för att få det att fungera, kan det lika gärna löna sig att köpa en Mac Mini med dvd-brännare.

 

//Thomas

139704[/snapback]

En macmini kostar ca 4 700:- men det är ingen dvd brännare i den så vitt jag förstår; det är ett tillval som kostar?

En intern brännare kostar under 1 000-lappen så lite skilnad är det ju.

 

Vad det gäller mina kunskaper om meckande så begränsar de sig till att ha bytt diskettstation i en gammal mac, bytt hårddisk i en nyare dito samt petat in mer minne i diverse aparater. Jag kan inte avgöra hur mycket krångligare det här skulle vara.

Om jag fattar dig rätt så skulle det inte funka med program och drivrutiner och det låter besvärligare än skruvar och kablar som inte skrämmer mig ett dugg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.25Ghz PowerPc G4

1 MB L3-cache

512 Mb (256 i original)

80 Gb hårddisk+20 Gb(från vår gamla dator)

HL-DT-ST RW/DVD GCC-4480B står det om cd-dvd läsaren

Det finns en tom lucka på framsidan med plats för ytterligare en "optisk enhet"

Hoppas jag fått med det viktiga nu!

139800[/snapback]

Okej, i så fall ska du inte lyssna på vad jag har sagt utan gå på Thomas linje.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

I ditt fall är Mac Mini en onödig väg. Det vore skillnad om du satt med en G4 på 400 - 733 MHz eller så, särskilt om du vill göra egna dvd-filmer från eget filmat material.

 

Skruvar och praktiskt jox är inte alls det svåra här utan resten, att finna en brännare som accepteras av Apples egna program. Det praktiska du ska tänka på är att använda en brännare där du kan ta loss frontlisten på släden. Annars kan kan du inte öppna den utan den stoppas med ett "klonk" av chassit. :)

 

De flesta som byter enhet satsar på programmet

Patchburn för att få det att fungera. Men det är ändå mycket trix och fix och knappast som med Apples enheter från början, läs Patchburns FAQ för mer info. Pioneers modeller är de som de flesta satsar på, då de sedan länge har levererats i Macar. Men det finns hela tiden krav på att man kör en viss OS X-version för att komma åt alla funktioner. Enklast är helt enkelt att köra senaste OS X, eller i detta fall 10.3.9 eftersom allt inte är helt redo med Tiger ännu.

 

För att utnyttja bränningskapaciteten till fullo med dual layer, 16x och liknande krävs senaste versionen av Toast Titanium. Eller att man väntar på att Apple bygger in dessa funktioner i Tiger.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite konstigt tycker jag nog ändå...... Jag menar apple säljer ju datorer med dvd-brännare. Då borde väl åtminståne apple ha brännare som funkar utan allt för mycket krux.

Jag ska klura lite på det här.

Men, är det fortfarande som nån skrev att interface ska vara ide.

Har sökt på pricerunner och de interface som anges där är IDE, PCMCIA, SATA, SCSI förutom firewire och usb som jag antar att är externa brännare.

Skulle det vara enklare att få en extern brännare att fungera föresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det stämmer att Apple har en underlig inställning till detta med att utrusta sin Mac med dvd-brännare i efterhand.

 

"ide" eller "ata" eller "eide" eller "atapi" är vad du söker. Bara det inte är scsi, s-ata, pcmcia, usb eller Firewire.

 

Externa brännare är enklare på så sätt att de ofta inkluderar en begränsad version av Toast. Däremot får man inte iDVD att fungera med externa brännare. Det är också osäkert med hantering av Apples programvaror som iTunes, Skivverktyg och Finder. Men där har man förstås Toast och i ditt fall har du redan en cd-brännare från Apple för till exempel iTunes.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vill stoppa i en DVD brännare i en gammal iMac globe.

Har ni då några rekomendationer om vilket fabrikat som kan vara lämpligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Xlr8yourmac finns en sökbar databas där personer berättar vilka enheter de prövat med och hur väl det fungerar. Kolla in den.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Externa brännare är enklare på så sätt att de ofta inkluderar en begränsad version av Toast. Däremot får man inte iDVD att fungera med externa brännare. Det är också osäkert med hantering av Apples programvaror som iTunes, Skivverktyg och Finder. Men där har man förstås Toast och i ditt fall har du redan en cd-brännare från Apple för till exempel iTunes.

 

//Thomas

140147[/snapback]

Fast jag har redan toast 6 nånting

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning den där databasen. Verkar som om många fått det att funka med en Pioneer-modell som heter 106D. Modellen som Shinzon gav tips om verkar vara nyare (109)

 

Fattar jag rätt att dom rekommenderar att datorn inte får sättas i vila? Varför i så fall?

 

Och, man ska visst sätta dvd-brännaren i den övre för att få bättre ventilation om man ska ha båda. Undrar om samma sak gäller även om man använder combon mest och bara använder den nya när man bränner dvd. Båda borde ju må bra av god ventilation.

 

Hmmm, jag kanske ska skaffa en Halda i stället? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

106D är en flera år gammal modell så kontrollera vilket datum databasinlägget är ifrån. Problemen med vila är att brännaren går i vila medans iDVD tuggar och sedan väcks den inte utan man får ett felmeddelande. Men lätt att stänga av via Strömspararinställningarna.

 

Är dvd-bränning av eget inspelade filmer via iDVD ett måste?

 

Om inte, utan du är mest ute efter att bränna data-dvd så kan du göra det väldig lätt för dig och köpa första bästa Pioneer 109. Toast 6 har du redan så kör på.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För närvarande är det datadvd och back up på de populäraste köpfilmerna ( dom där som spelats så ofta att man tycker det är ett under att det inte gått hål i dem) men sonen är jättesugen på en videokamera och då måste blir det väl egen inspelade dvd.

Allt ska funka jajamensan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det finns en omväg som jag läser om då och då men inte kunna bekräfta eftersom min dvd-brännare är en medföljande superdrive. Det är att man sparar projektet i iDVD som en image-fil som man sedan bränner med Skivverktyg. Helt obekräftat som sagt.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först ska jag se ut en trevlig brännare sen får jag väl ta fram hammaren, kofoten och släggan- här ska mekas.

Vi har ingen videokamera än så det problemet dyker nog inte upp på ett tag.

 

Tack för alla tips!

 

Jag misstänker att jag kommer med mer frågor när det blir dags.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...