Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

.mov to .gif för rörlig bildsvit i en Keynote


kiplon

Rekommendera Poster

Håller på med en presentation i programmet Keynote.

I en av bilderna i Keynote så vill jag lägga in en filmsnutt skapad av 4 bilder. Så när den sidan i KN visas sedan så finns där en film i en del av bilden, inlagd jämte text och sådant.

 

Borde inte vara några konstigheter, lägger man in en gif så kan man ju få den att rulla runt och gå så länge som man vill.

Började med att göra en slideshow i Aperture, men vad jag kan se så går det inte att lägga in den i en KN?

Så jag lade dem i ett vanligt album istället. Exporterade den som .mov.

 

Men sen då? Hm, öppnade sidan https://imgflip.com/gifgenerator och laddade upp filmfilen dit. Dvs .mov to .gif.

Gifgeneratorn rekommenderar helst formatet mpg4. Och det hade ju inte jag. Men chansar ändå med .mov, men det blir jättedåligt och blir inget som duger.

 

Börjar så söka på nätet för att lösa .mov to .mpeg4, och det finns en salig uppsjö med onlinekonverterare och program att ladda ner. Vilken av alla dessa ska jag välja?

 

Så tänker jag, ska det vara så krångligt? Borde inte Apple tänkt på det här när i övrigt alla Apples egna program lirar så bra ihop. Att konvertera filer fram och tillbaka kan ju inte vara meningen?

 

Men hur jag letar bland KN;s alla funktioner så hittar jag inget användbart - bara för gif. Det är det enda formatet jag kan få att rulla i en presentation. För lägger jag in filmsnutten .mov så ligger den där och jag fixar inte att få den att gå igång automatiskt och sedan rulla i en presentation.

 

Vad gör jag för fel? För fel måste jag ju ha gjort, för det kan väl inte vara så att det inte går?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom sen på att den nog går igång automatiskt om jag bara spelar upp Keynoten.

Borde ha tänkt på att spela upp KN innan jag lade ut frågan här.

 

:dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut: Får bli femdubbel Skäms Kiplon :)

 

Usch så jag krånglade till det, men det var första gången för mig som jag använde formatet i en KN.

 

Moderatorerna får gärna ta bort hela denna tråd ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte lärt dig efter all denna tiden på Mac att sluta tänka Windows :whistling:

 

Hur kan jag göra detta på mest krångliga sätt? Jo, jag sparar en fil för att konvertera den så jag kan konvertera den så jag kan importera den :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte lärt dig efter all denna tiden på Mac att sluta tänka Windows :whistling:

 

Hur kan jag göra detta på mest krångliga sätt? Jo, jag sparar en fil för att konvertera den så jag kan konvertera den så jag kan importera den :hihihi:

Nu får du inte skoja med mig Mattem ;) Men visst, jag tänkte windowstänk så det bara visslade om det.

 

När jag hade fillilurat på sk-n en halvtimme med alla möjliga tricks, så kom jag på mig själv. Och först då, först då, så kom jag på att tänka att jag nog borde kolla hur det ter sig när jag spelar upp Keynoten. Först då!!!

 

Hm

 

 

:dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut:

 

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad kul att det löste sig till slut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...