Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

TCP-Block-ersättare...


gabbe170

Rekommendera Poster

Tja!

 

Jag har har två datorer här hemma, en MacBook PRO och en iMac; den ena med Mavericks och den andra med Yosemite (respektive). På Macbooken har jag, det nu nedlagda projektet, TCP-Block för utgående trafik... Och på iMacen så har jag tyvärr inget program installerat för utgående trafik, då TCP-block ej stödjer Yosemite! Min fråga är då: Någon bra ersättare till TCP-block? Ja, jo, little snitch har jag läst om, men hur bra är det? Är det värt summan? Något att se upp med?

 

Schysst om någon kunde hjälpa mig!

 

PS. Ska man ens ha något "skydd" för utgående trafik? Snackar inte om virus, utan om olika programs beteende nu bara!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS. Ska man ens ha något "skydd" för utgående trafik?

Såvitt jag förstår, nej. Varför skulle man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det finns ett program som gör just det du efterfrågar, men jag kan inte komma på just nu vad det heter :fundersam:

 

Vill minnas att det kostar en liten slant, men det anses vara ett erkänt bra program för den som t ex vill hålla koll på vilka program som t ex "ringer hem" och vill kunna blockera det, av en eller annan anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart man vill veta vad programmen har för sig, och hindra dom från dumheter.

"Hands Off!" funkar till Yosemite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jo, little snitch har jag läst om, men hur bra är det?

Little Snitch är jättebra. Och man kan göra allt från enkla inställningar till att tweaka det rätt så specifikt, om man vill/behöver.

 

Fr min (ngt äldre version)

 

post-64246-0-50768200-1433728892_thumb.png

 

post-64246-0-19302500-1433728894.png

 

 

Du kan även köra med wildcard på domänamn, el sätta hela serier, t ex:

10.20.30.0/24

 

Jag har t ex en för “dig” med alla TeliaDNS'er...

post-64246-0-40861500-1433729425.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder little snitch på mina burkar hemma och på jobbet, väldigt trevligt och enkelt program att arbeta i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, verkligt superschysst!

 

Tror jag tar och laddar hem little snitch på en gång, låter som något ganska skönt att förlita sig åt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart man vill veta vad programmen har för sig, och hindra dom från dumheter.

 

 

Varför är det klart?

Vad definierar du som "dumheter"?

 

Vad kör du för program egentligen? :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är det klart?

Vad definierar du som "dumheter"?

 

Vad kör du för program egentligen? :devil:

Det finns många program som har fulhyss för sig, utan att de för den skull är några dåliga program f ö. En annan sak är olika websidor, som helt plötsligt vill börja koppla upp sig mot annat, på andra portar osv.

 

Behöver ju inte vara fel, bara att man bvill ha koll på vad som lämnar och vem som lämnar. Även om man inte gör något åt det så lär man sig mkt om programmen. Det är informativt. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många program som har fulhyss för sig,

Som vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är givetvis upp till var och en om man blint vill lita på att att alla program inte lämnar ut vilka uppgifter som helst.

Vilka program jag använder angår varken dig eller nån annan.

Det kallas integritet. Och det är därför jag använder ett sånt program,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är givetvis upp till var och en om man blint vill lita på att att alla program inte lämnar ut vilka uppgifter som helst.

Vilka program jag använder angår varken dig eller nån annan.

Det kallas integritet. Och det är därför jag använder ett sånt program,

Har du några konkreta belägg för att din integritet har blivit åsidosatt genom användandet av normala program? Som normala program räknar jag sådana som finns på Apples App Store, exempelvis.

 

EDIT: Jag ifrågasätter inte dig. Jag försöker få reda på fakta så att jag kan avgöra om jag också borde skaffa Little Snitch (eller motsvarande).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Har du några konkreta belägg för att din integritet har blivit åsidosatt genom användandet av normala program? Som normala program räknar jag sådana som finns på Apples App Store, exempelvis.

 

EDIT: Jag ifrågasätter inte dig. Jag försöker få reda på fakta så att jag kan avgöra om jag också borde skaffa Little Snitch (eller motsvarande).

 

Du kan ladda ner Little Snitch och testa gratis i 30 dagar om du vill få en känsla för om du behöver det eller inte. Men har du inte upplevt behovet så är ju chansen den att du inte heller har behovet.

 

https://www.obdev.at/products/littlesnitch/download.html

 

Gällande integriteten är det nog svårare med fakta. Men vad jag upptäckt efter att ha använt Little Snitch ett tag är att många program inkluderar kommunikation utåt nätet som inte har med programmets funktioner att göra. Exakt vad den kommunikationen handlar om är svårare att säga, eller rättare sagt har jag inte nagelfarit loggarna efter svaren. Jag har heller ingen lista över vilka program som gjort exakt vad, men större delen av de program jag har finns på appstore.

 

I övrigt är program som Little Snitch bra att ha vid tillfällen då man vill begränsa datatrafiken för att spara på sin 4G datamängd. Man kanske bara vill kunna kolla sin mail under semestern och inte att det börjar hämtas uppdateringar eller övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vad?

T ex program som rätt var det är börjar kolla efter uppdateringar, utan att man vet el vill (föredrar att kolla manuellt). I webläsare när man kommer till en sida, då det ibland poppar upp en massa olika rutor att sidan vill ansluta till både det ena och det tredje, på div olika portar och till en massa andra - ibland privata servrar.

 

Innebär inte att det är fel, men man vill ha lite koll på vad som händer (eg det dem som får ad-/malware i datorn inte verkar ha. :))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...