Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook 2008 alu slocknar plötsligt vid batteridrift


andreasc

Rekommendera Poster

Jag fick för ett tag sedan ärva en MacBook aluminium (modell sent 2008) som fungerar felfritt utom vad gäller batteridriften. Vid batteridrift stänger datorn plötsligt av sig själv utan att den hinner gå in i vila. Oftast sker detta då mellan 8-20% av batterikapaciteten återstår, men aldrig när datorn körs på adapterström.

 

Först trodde jag att det var det ursprungliga batteriet det var fel på, dels eftersom det var ett billigt ersättningsbatteri, dels eftersom det dessutom var helt slutkört. Köpte därför ett nytt ersättningsbatteri (Apple verkar inte sälja original längre) från batteriexperten.se, men problemet kvarstår. Batteriexperten har därefter skickat ett andra batteri efter att jag påtalat problemet med det första, men fortfarande stänger datorn av sig helt utan förvarning.

 

De plötsliga avstängningarna brukar se ut ungefär såhär:

1) Datorn slocknar plötsligt då 8-20% av kapaciteten återstår. Exakt när är svårt att säga, men det verkar som det beror lite på hur energikrävande användningen är för tillfället. Om jag stänger av Airport och drar ner ljusintensiteten på skärmen verkar det som jag kan använda batteriet till lägre procentsatser, ibland ända ner till 4%. Den plötsliga avstängningen sker dock alltid; datorn går aldrig i vila först.

 

2) Vid första försök till uppstart efter avstängning händer inget. D.v.s., om jag pluggar in adaptern efter en plötslig avstängning och därefter försöker starta datorn, så händer inget. Andra gången jag trycker på uppstartknappen så drar datorn igång som efter en vanlig kallstart. Kollar jag sedan i programkonsollen (console.app) brukar jag ha två "shutdown cause"-händelser registrerade:

Previous shutdown cause: 5 (registrerad vid den plötsliga avstängningen)

Previous shutdown cause: -128 (vid den misslyckade återuppstarten)

 

3) Batteriet börjar laddas vid samma procentsats som då datorn slocknade. Om den slocknade med 18% återstående kommer den alltså att påbörja laddning från 18%.

 

Eftersom jag nu har sett det här problemet med tre olika ersättningsbatterier börjar jag undra om det helt enkelt är så att ersättningsbatterier genomgående är kassa, eller om det faktiskt kan vara datorn det är fel på. Någon som har någon idé?

Tyvärr har jag inget originalbatteri till förfogande för att kunna prova, men vill samtidigt inte köpa ett dyrt originalbatteri om det är datorn som är källan till felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att travestera Forrest Gump:

 

Piratbatterier är som en ask choklad: Man vet aldrig vad man får.

 

Vissa funkar bra, andra inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att travestera Forrest Gump:

 

Piratbatterier är som en ask choklad: Man vet aldrig vad man får.

 

Vissa funkar bra, andra inte.

 

Hmm ok... lite moment 22 där. Vill inte köpa ett dyrt originalbatteri (om jag ens hittar något) om det är datorn det är fel på. Men jag kan inte ta reda på om det är fel på datorn utan ett originalbatteri :)

 

Det KAN vara en bugg i kretsen som sköter batteriet.

 

 

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Tack, men det har jag redan provat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hmm ok... lite moment 22 där. Vill inte köpa ett dyrt originalbatteri (om jag ens hittar något) om det är datorn det är fel på. Men jag kan inte ta reda på om det är fel på datorn utan ett originalbatteri :)

 

Tack, men det har jag redan provat.

Så vitt jag vet brukar alla batteriproblem som är relaterade till datorns hårdvara fixas med SMC. Slutsen blir att batteriets elektronik inte lirar med datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet brukar alla batteriproblem som är relaterade till datorns hårdvara fixas med SMC. Slutsen blir att batteriets elektronik inte lirar med datorn.

Ok, det låter ju iaf betryggande. Ska jaga ett originalbatteri isf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla med Stereotypen här på forumet, han handlar med och reparerar gamla macar, möjligt han har något på lager.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...