Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ändra dpi och cm i photoshop, hjälp!?


Bräcke

Rekommendera Poster

Hej!
Jag vet inte om denna tråd platsar i detta forum, men jag försöker ändå för jag har verkligen kört fast och är väldigt tidspressad just nu.

 

Jag ska skicka in en digital ansökan till en skola. Bilden jag ska skicka måste vara i 72 dpi och den längsta sidan får vara max 20 cm. Det är här jag går bet. Ändrar jag det ena så ändras automatiskt det andra. Dvs gör jag bilden till 72 dpi så blir dokument storleken alldeles för stor. Ändrar jag istället storleken så maxlängden är 20 cm så blir det för hög dpi. Hur kan jag lösa detta? Vill ju fortfarande ha bra kvalitet på bilden så den inte blir superpixlig.

 

Såhär gör jag i dagsläget:

Image size --> bockar ur Resample Image --> ändrar i fältet som heter Document size --> Resolution ändrar jag till 72 pixles/inch.

 

Det som händer är alltså att width och height (cm) blir för stort. Ändrar jag istället width och hight så de får rätt storlek i cm så blir pixles/inch för stort.

Någon som kan hjälpa mig med detta? Hur gör jag för att få 72 dpi och en maxlängd på 20 cm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Verkar vara krångligt och invecklat det där, men eftersom du jobbar i photoshop - är det inte enklare att bara skapa ett nytt tomt dokument med rätt dpi och sen dra över alla layers från det andra dokumentet och fortsätta därifrån?

 

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ruergård

Det här låter skumt. Vilken programvara använder du mer exakt?

 

Skall jag göra det du beskriver i Photoshop CC som jag använder så öppnar jag bara filen, sätter bredden eller höjden till 20cm beroende på om det är en liggande eller stående bild. Skriver i 72 DPI och trycker "OK" och det blir rätt direkt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Janne Suhr

Felet du gör är att kryssa ur "Resample", låt krysset vara kvar så gör den som du vill.

Du ska ju "bygga om" bilden för att få ner både DPI och storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...