Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ta bort foton från iPhone men spara dem i iCloud


mango123

Rekommendera Poster

Hej,

 

Tänkte frigöra utrymme på min iPhone med att föra över mina bilder från min telefon till mitt iCloud utrymme. Call me stupid men jag fattar inte hur jag gör.

 

Har tidigare gjort samma manöver på Dropbox vilket har varit kristallklart och smärtfritt men nu är jag helt lost.

 

1. Kan jag föra över hela mitt bildbibliotek till iCloud och därefter radera dem på min iPhone för att frigöra utrymme?

2. Kan jag då fortfarande se dem (visningläge) i min telefon?

 

Ursäkta om detta är en fråga som ställts och besvarats tidigare men har sökt utan att finna.

 

(iPhone 6, senaste version av iOS och mycket utrymme på mitt iCloud-konto)

 

Stort tack på förhand.

 

//Mango

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte redan alla telefonbilder i iCloud i och med aktivering av iCloud-bildbibliotek i telefonen?

Har du valt "Optimera iPhone-lagring" för att spara utrymme i telefonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du aktiverar iCloud bildbibliotek, så får du dina bilder på iCloud - de synkas automatiskt dit. Men då får du dem också i telefonen. iCloud bildbibliotek fungerar som IMAP-mejl, du har samma bilder (mejl) på alla enheter. Och de hämtas ner till enheten.

Det går att på iCloud bildbibliotek ställa in så att du får en komprimerad visningskopia i telefonen och ett större original på iCloud, men det är fortfarande en bild som tar utrymme, om än mycket mindre utrymme.

iCloud synkar över så mycket som får plats. Dvs, om du har mer utrymme i telefonen än på iCloud så kommer den synka över det till iCloud som får plats. Och tvärtom också... om du har mer bilder på iCloud än vad som får plats i din telefon så kommer den synka ner det som får plats...

Om du för över bilderna till iCloud bildbibliotek, och sedan stänger av det i telefonen, då finns bilderna på iCloud - och du kan ta bort dem från telefonen. Men du kommer inte se bilderna på iCloud. Du kan alltså inte ta bort bilderna på telefonen och fortfarande kunna se dem på iCloud från telefonen, det är inte möjligt. Men du kan se bilderna på iCloud från andra enheter.

Så det bästa alternativet, är att välja optimera lagring. Då tar bilderna upp minsta möjliga utrymme i telefonen, då får du lågupplösta visningsversioner och sedan hämtar du ner ett bättre original när du verkligen vill titta på bilderna ordentligt.

 

Men du får inte bort bilderna helt och hållet så att de inte tar upp något utrymme alls...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än en gång - tack för ett fantastiskt bra svar. Äntligen förstår jag :-)

 

Tror jag ska vända tillbaka till Dropbox. Vill gärna kunna flytta över bilder på en gång, ha åtkomst till dem och samtidigt radera dem från min telefon. Haken är väl prislappen...

 

/Mango

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...