Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern Hårrdisk


GladMac

Rekommendera Poster

uråldriga hårddisk.

 

Hej igen. När jag ändå är inne på om mina gamla macars tillbehör så kan jag ju passa på att fråga om det finns nått hopp för min GAMLA externa hårddisk. Det är såhärn att för ett tag sedan skaffade jag mig en Macintosh Plus (för ett TAG sedan ja) och med den var det en hårddisk och det var den enda årddisk den hade, så den startade från den och det fanns masor med spel program och mycket andra bra saker. Helt plötsligt samma dag när jag skulle starta den så blinkade ett frågetecken då kallade jag på hjälpa och ha bara knäppte av/på/av/på osv på macen hela tiden tills den hittade hårddisken. Men på senare tid har den inte hittat den alls och får någotår sen när jag gav den en chans till lyckades jag få den tt starta och tänkte att nu måste jag kopiera över alla program och allt till en annan dator men började med att försökar starta ett program , vilket gav mig systemfel och jag måste starta om. Efter det har jag inte fått igång den en ända gån jag har provat i min Classic och i min LC men detfungerar inte. Igår (9 maj) kopplade jag in den i min LC igen och när oset hadde laddats klart frågade han om jag vile formatera en skiva som inte kunde läsas (ja jag hadde satti på HD'n) och jag valde ja och skrev ett namn men som jag minns att det varit tidigare en gång så bart det Formateringen misslyckades". Så alltså kan jag göra något med den där HD'n eller är det ett musée föremål??? Jag tänker på alla saker som gått förlorat isåfall. Som vanligt har jag tagit bilder på den. men nu på ett enklare sätt. Varning för reklam.

 

http://hinkebo.t35.com/hdd

 

En rolig smilie som passar mig när jag inte får den att fungera:blowup.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För all del, formatera INTE om om du vill rädda innehållet!!!

Hard Disk Toolkit eller Nortons, Symantec Diskdoctor var utmärkta program för OS9 och tidigare att rädda pajade HD´n. Informationen finns där, försvinner om du formaterar!!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kommer ihåg vilket OS det var på HD:n så kan jag nog fixa en diskett som kan ordna det. Har ett program som heter MacTools. Det blev senare uppköpt av/integrerat med Norton.

 

Per-Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kommer ihåg vilket OS det var på HD:n så kan jag nog fixa en diskett som kan ordna det. Har ett program som heter MacTools. Det blev senare uppköpt av/integrerat med Norton.

 

Per-Anders

138419[/snapback]

Annars finns de flesta systemversioner som Apple gjort fria här:

http://home.earthlink.net/~gamba2/syslist.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars finns de flesta systemversioner som Apple gjort fria här:

http://home.earthlink.net/~gamba2/syslist.html

138456[/snapback]

 

 

Nu är det väl inte systemet jag tänkte på utan systemet MED ett hårddiskfixarprogram. Förmodligen MacTools i det här fallet. Kan tänka mig att en Plus inte tar mer än 400k disketter dessutom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det väl inte systemet jag tänkte på utan systemet MED ett hårddiskfixarprogram. Förmodligen MacTools i det här fallet. Kan tänka mig att en Plus inte tar mer än 400k disketter dessutom?

138464[/snapback]

Den tar 800k-disketter. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den tar 800k-disketter. ;)

138483[/snapback]

 

Då blir allt mycket lättare...

 

Men som sagt, jag kan nog fixa en sådan diskett. Vi får väl anta att "the original poster" redan kört Apples diskverktyg och att han INTE vill formatera hårddisken utan att ha testat att rädda den med dåtidens "top of the line"-program...

 

Per-Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen hjade glömt att kolla i tråden på senare tid. Jag har försökt med skivvekrtyg dom det heter med från det kan jag varken kolla disken eller formatera den. Classicen och plussen jag testade den i senast hittar´den vid uppstart och frågar om jag vill formatera om men den misslyckas ändå med det. Jag glömde även att lägga upp bilderna jag har fixat på den med kabel och allt... hittade en mapp med dom på skrivbordet när jag rensade idag (på en av mina PC datorer). Jaja de finns här. Föressten angående det första svaret så hittar jag ingen HD SC preparerare!?! Det finns den ikoen på "systemdiskett 3" men den finns inte på skivan(disketten) bara det där skivverktyget. Ladda hem från internet??:P men sen fick jag reda på att det bara är 19MB på den STORA hårddisken! Kan knappt tro det. Tror att det var sysstem 6.x.x eller tidigare för den är ju gammal.

 

EDIT:

Det du sa om alla systemversioner och länken där qwerty : jag har försökt att ladda hem version 1.0 men Stufflt kunde inte packa upp filerna för jag hade inte "dropstuff"............krazy.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...