Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Höjdmätare till iPhone 6


arjemma

Rekommendera Poster

Jag är ute efter en app som kan mäta den totala höjd upp och ner jag har färdats en dag. Jag är bergsklättrare så det är därför jag är intresserad av en sådan app.

Jag har hört att iPhone 6 är utrustad med en barometer vilket kan hjälpa avsevärt om det finns en bra app som kan utnyttja det. Är det någon som vet någon app som passar mina behov?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Hittar ett gäng via Google och appstore med sökord som typ "altitude" och "barometer", men jag undrar om du inte ska ställa den här frågan i ett klättringsforum och se vad folk där använder.

 

Det finns en del olika sätt att mäta höjd med iPhone men alla har egentligen begränsningar som antingen gör dem svåranvända eller mindre exakta.

 

Om man t.ex. ska få höjd via GPS kan närheten av ett stort berg göra det svårt att få kontakt med tillräckligt många satelliter. Plus att GPS inte är ett helt optimalt sätt att möta höjd, iallafall inte på ett smidigt sätt via en iPhone.

 

iPhone 6 har ju barometer, men för att den ska visa korrekta värden måste man egentligen veta trycket vid havsnivå för ens aktuella position. Det kräver då 4G anslutning. Man klarar sig visserligen utan detta med, eftersom man kan använda "Average sea-level pressure" (1013,25 hPa) och räkna ut skillnaderna mellan höjder genom skillnaderna i tryck. Då vet du hur många meter du klättrat ganska exakt, men inte exakt hur högt du var när du började eller slutade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Jag har provat en massa Altitude appar men ingen gör det som jag vill. Jag kollade dock i hälsa appen och där står ju antal trappor som man har gått per dag.

Om jag bara får reda på hur hög en trappa är i meter så är ju problemet löst :)

Så hur hög är en trappa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så hur hög är en trappa?

 

I ett vanligt svenskt bostadshus, cirka 270 cm. ;)

Står det inget i manualen?

Här står det 12 trappsteg:

http://www.tomsguide.com/faq/id-2379447/measure-stairs-climbed-iphone-health-app.html

Frågan är då: Hur högt är ett trappsteg? Här hemma, cirka 19 cm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Oavsett om du hittar en app som gör det du vill bör du fundera över vad jag skrev tidigare, att metoderna med vilken en iPhone samlar in data till apparna kan ge stora avvikelser eller missvisningar.

 

Faktum är att till och med appar som t.ex. Runkeeper ofta ger grova fel. Och då pratar vi om stadsnära och någorlunda plan miljö med utmärkt 4G mottagning och inget annat än träd och några hus i vägen för GPS signalen. Inte ens några höjdmeter som ska loggas.

 

Du får själv bedöma hur noggrann du vill vara, men du har nog större hjälp av råden från andra klättrare än våra funderingar kring avvikelser eller ett trappstegs höjd :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det roliga är att min iphone räknat rätt exakt på trappor i en vecka nu. Jag är brevbärare och vet hur många det är och den har har det antalet varje gång. Så något rätt måste den ju göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...