Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern SSD (Läser&Skriver dåligt...) Icy Box IB-253U3


JudgeDredd

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har stoppat in en SSD Samsung 840 pro 256 GB i ett externt lagringschassi (Icy Box IB-253U3) med USB 3, sedan formaterade jag till Mac OS Extended (journalförd) men hastigheten blev sämre än sämst.

 

Resultat med BlackMagic Speed Test

Jag fick en WRITE på 10-20 MB/s

Och en READ på 40-70 MB/s

 

Lagringschassi

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2490152

 

SSD

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1441708

 

Testad på en MacBook Pro Retina.

 

Hoppas det finns svar därute!

 

Vänliga Hälsningar

Jonathan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Var med om liknande med min senaste externa disk, även det en SSD i USB 3.0 chassi. Jag matade ut disken, stoppade i den igen och testade en gång till. Sedan har allt funkat.

 

Har tidigare varit med om liknande problem med USB chassin och ibland är det så att chassit inte fungerar vidare bra helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Gäller inte 840 Pro. Står t.o.m. i din länk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med om liknande med min senaste externa disk, även det en SSD i USB 3.0 chassi. Jag matade ut disken, stoppade i den igen och testade en gång till. Sedan har allt funkat.

 

Har tidigare varit med om liknande problem med USB chassin och ibland är det så att chassit inte fungerar vidare bra helt enkelt.

 

Testade att mata ut och in nu ett par ggr både hårddisk i chassi och in i datorn men det måste ju vara nått fel på antingen hårddisken eller chassit. Byggkvalitén på chassit ser inte ut att vara den bästa... finns det några tips på ett chassi man kan lita på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byggkvalitén på chassit ser inte ut att vara den bästa... finns det några tips på ett chassi man kan lita på?

Om man betalar litet mer så finns det i alla fall en teoretisk chans att det man köper är av bra kvalitet.

Om man köper det billigaste så finns inte ens det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man betalar litet mer så finns det i alla fall en teoretisk chans att det man köper är av bra kvalitet.

Om man köper det billigaste så finns inte ens det...

 

Lösningen är här! synd bara att inga svenska leverantörer har tagit in denna kabinett som verkar vara THE WAY TO GO om man ska stoppa in en SSD i alla fall. Jag har beställt från amazon nu och kan återkomma hur det funkade.

 

AMAZON:

http://www.amazon.co.uk/dp/B00FCLG65U/ref=pe_385721_37986871_TE_item

 

YOUTUBE:

 

Viktigt att tänka på tydligen är att kabinetten stödjer: UASP Support

 

 

Inateck har även andra varianter av kabinetter, mindre plastiga etc.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UAS(P). Värt att tänka på:

 

"When used with an SSD, UAS is considerably faster than BOT for random reads and writes, but still well below the speed of a native SATA 3 interface (6 Gbit/s)."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är helt övertygad om att man bör använda Thunderbolt för att kunna utnyttja snabbheten i en SSD som extern enhet.

Ja, absolut. Men det är dyrare och frågan är om man har påtaglig nytta av det annat än att ha det som startdisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, absolut. Men det är dyrare och frågan är om man har påtaglig nytta av det annat än att ha det som startdisk.

Är det bara backup det är frågan om behöver man inte SSD (eller TB). Har man däremot stora ljud- eller bildfiler som ska läsas i realtid så är det en klar förde med båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är helt övertygad om att man bör använda Thunderbolt för att kunna utnyttja snabbheten i en SSD som extern enhet.

 

Tycker det också spontant, men jag har kollat runt ang detta och USB3 och Thunderbolt SSD Externa diskar är väldigt likvärdiga.

 

Denna Lacie med Thunderbolt läser dessutom sämre än resultaten av Inatecken som jag har beställt,

 

https://www.dustinhome.se/product/5010798148/rugged-thunderbolt-ssd-250gb?ssel=false&gclid=CjwKEAiA3vamBRDJ1Lfwt5Pckw4SJAAdhnk2EldcbqJf68UI2uGR9NHSpkLq0aPCkRGh5pvKdpNpLhoCUF7w_wcB&_ga=1.38114531.1776473795.1423788029#specifications

 

(Lacie Read: 387 ish Thunderbilt, Inateck Read: 433 ish USB3)

 

Kan ju bero på själva SSD men ändå anmärkningsvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tycker det också spontant, men jag har kollat runt ang detta och USB3 och Thunderbolt SSD Externa diskar är väldigt likvärdiga.

 

Denna Lacie med Thunderbolt läser dessutom sämre än resultaten av Inatecken som jag har beställt,

 

https://www.dustinhome.se/product/5010798148/rugged-thunderbolt-ssd-250gb?ssel=false&gclid=CjwKEAiA3vamBRDJ1Lfwt5Pckw4SJAAdhnk2EldcbqJf68UI2uGR9NHSpkLq0aPCkRGh5pvKdpNpLhoCUF7w_wcB&_ga=1.38114531.1776473795.1423788029#specifications

 

(Lacie Read: 387 ish Thunderbilt, Inateck Read: 433 ish USB3)

 

Kan ju bero på själva SSD men ändå anmärkningsvärt.

Vi får väl se om det stämmer med verkligheten. Specar kan avse viss typ av test. Sedan ska det funka med vanliga operativsystem i vanliga lägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får väl se om det stämmer med verkligheten. Specar kan avse viss typ av test. Sedan ska det funka med vanliga operativsystem i vanliga lägen.

 

Jag återkommer med resultat om en vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tycker det också spontant, men jag har kollat runt ang detta och USB3 och Thunderbolt SSD Externa diskar är väldigt likvärdiga.

 

Denna Lacie med Thunderbolt läser dessutom sämre än resultaten av Inatecken som jag har beställt,

 

https://www.dustinhome.se/product/5010798148/rugged-thunderbolt-ssd-250gb?ssel=false&gclid=CjwKEAiA3vamBRDJ1Lfwt5Pckw4SJAAdhnk2EldcbqJf68UI2uGR9NHSpkLq0aPCkRGh5pvKdpNpLhoCUF7w_wcB&_ga=1.38114531.1776473795.1423788029#specifications

 

(Lacie Read: 387 ish Thunderbilt, Inateck Read: 433 ish USB3)

 

Kan ju bero på själva SSD men ändå anmärkningsvärt.

Fram till idag så har USB på PC varit snabbare än de system som Macen föredrar. FireWire har varit överlägset USB på Mac medan det har ofta varit tvärt om på PC. Nog verkar Thunderbolt ligga i omkörningsfilen på Macen! Det handlar ju inte bara om en beteckning utan hur tekniken är implementerad. Och nog verkar Mac och PC dra åt olika håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tycker det också spontant, men jag har kollat runt ang detta och USB3 och Thunderbolt SSD Externa diskar är väldigt likvärdiga.

 

Denna Lacie med Thunderbolt läser dessutom sämre än resultaten av Inatecken som jag har beställt,

 

https://www.dustinhome.se/product/5010798148/rugged-thunderbolt-ssd-250gb?ssel=false&gclid=CjwKEAiA3vamBRDJ1Lfwt5Pckw4SJAAdhnk2EldcbqJf68UI2uGR9NHSpkLq0aPCkRGh5pvKdpNpLhoCUF7w_wcB&_ga=1.38114531.1776473795.1423788029#specifications

 

(Lacie Read: 387 ish Thunderbilt, Inateck Read: 433 ish USB3)

 

Kan ju bero på själva SSD men ändå anmärkningsvärt.

Det skulle ju kunna förklara varför det finns så få thunderbolt-diskar. Om USB 3 är i princip lika snabb, bra mycket billigare och dessutom ingår som standard på alla datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det skulle ju kunna förklara varför det finns så få thunderbolt-diskar. Om USB 3 är i princip lika snabb, bra mycket billigare och dessutom ingår som standard på alla datorer.

 

Jag uppfattar de tester jag läst som att Thunderbolt är märkbart snabbare tillsammans med en SSD, dock inte så mycket snabbare att de flesta tycker det är värt den stora prisskillnaden. Tillsammans med en mekanisk hårddisk verkar den prestandamässiga skillnaden vara näst intill obefintlig.

 

Sedan har ju Thunderbolt fördelen att det innebär mindre belastning för systemet. Men frågan är om de genomsnittlige användaren tycker det är värt de extra pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej här kommer uppdatering om någon skulle vara intresserad, Inatecks kabinett levererade! läser och skriver runt 410-430! med min Samsung 840 pro i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...