Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera Macbook Pro med RAM och SDD


macbookpro86

Rekommendera Poster

Kan vara:

 

Tjurig laddare

Problem med laddningskretsen på logic-kortet

Batteri som inte mår bra (kan ngt vara svullet)

 

Hur många cykler har batteriet gått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 133
  • Created
  • Senaste svar

Kul projekt! Gjorde det själv för ett tag sedan. Dock har jag en 13" så tryckte in 16gb!

 

Fick byta ut min hårddisk får något år sedan pga krasch så behöll den som inte är ssd, men gjorde detta https://www.ifixit.com/Guide/Installing+MacBook+Pro+13-Inch+Unibody+Mid+2010+Dual+Hard+Drive/11763 då jag inte använde cd-läsaren alls. Har operativ och de funktioner jag behöver snabbhet i installerat på SSDn och tycker det är rätt skönt med lite mer utrymme vid behov i den andra.

 

Lycka till och hoppas det blir som önskat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara:

 

Tjurig laddare

Problem med laddningskretsen på logic-kortet

Batteri som inte mår bra (kan ngt vara svullet)

 

Hur många cykler har batteriet gått?

 

Hej igen! :)

Tack vare finfint tips några inlägg tidigare har jag en coconut-app för batteriinfo. Det jobbiga med det den visar, är att Laddaren anser datorn färdigladdad. Grön lampa.

Den säger följande:

post-74808-0-63892300-1479937469.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! :)

Tack vare finfint tips några inlägg tidigare har jag en coconut-app för batteriinfo. Det jobbiga med det den visar, är att Laddaren anser datorn färdigladdad. Grön lampa.

Den säger följande:

attachicon.gifSka?rmklipp 2016-11-23 22.41.51.png

Det är normalt att batterier tappar i kapacitet med tiden, ser inget konstigt där. Gjorde det någon skillnad med batteriprocenten att återställa SMC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget konstigt? :)

Antal cykler ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget konstigt? :)

Antal cykler ...

Och datum för tillverkning. Visst. Men det säger väl sig självt att det inte stämmer. Vad gäller designkapacitet och kvarvarande kapacitet är det dock inom det normala. Särskilt om man aldrig har kört batteriet på rätt sätt, men det vet jag i och för sig inget om. Det kan också bli så om man jobbar hårt med datorn utan att ha laddaren i och man måste ladda ofta.

Jag har tipsat om och frågat om SMC men inte fått svar. Därmed har jag uttömt min idébank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har följt de instruktionerna. Tack för bra tips! (SMC). Batteriet är nytt. Laddat en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har följt de instruktionerna. Tack för bra tips! (SMC). Batteriet är nytt. Laddat en gång.

 

Piratbatteri? Apple original?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Piratbatteri? Apple original?

Svårt att svara på den frågan och använda rumsren svenska. Ville självklart köpa original. Detta var en absolut premiummaskin. Idag har de inga batterier till den utan jag är hänvisad till tredjepart, eller priat som du uttrycker det. Batteriet heter A1309 och finns alltså inte på Apple. Har pratat med Store och teknisk support och de hänvisar mig till en auktoriserad butik, som säljer kopia för 2500:- stycket. Jag köpte kopia för 799:-.

http://cdon.se/accessoarer/batteri-macbook-pro-17-2009-2010-a1309-p38941118

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara på den frågan och använda rumsren svenska. Ville självklart köpa original. Detta var en absolut premiummaskin. Idag har de inga batterier till den utan jag är hänvisad till tredjepart, eller priat som du uttrycker det. Batteriet heter A1309 och finns alltså inte på Apple. Har pratat med Store och teknisk support och de hänvisar mig till en auktoriserad butik, som säljer kopia för 2500:- stycket. Jag köpte kopia för 799:-.

http://cdon.se/accessoarer/batteri-macbook-pro-17-2009-2010-a1309-p38941118

 

Det kan vara det som är problemet. Piratbatteri som inte lirar med Apple. Kolla om den håller tiden även om sifforna inte stämmer. Det kan ju vara så också att den är fulltankad men att det är något vajsing på mätaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Videon i förra posten funkade inte för att få korrekt info ang batteri ... Ifall du är i samma sits som jag kommer en video som löste det längre ner i denna post ...

 

Jag har dels testat den variant som visas i videon i posten innan, som tar ett dygn att göra.

Jag har dels testat den variant som går ut på att man plockar ut batteriet - alltså kopplar bort det från moderkortet, och sedan håller inne strömbrytaren 5s. Inga av dessa funkade.

 

Det som funkade var att stänga av datorn och hålla inne följande fyra knappar samtidigt i 4s.

ctrl+alt+shift + strömbrytaren - lätt som en plätt och funkade. Vad som händer när man gör detta är att laddindikatorn på Magsafe-Lkontakten först blir grön, sen röd och orange.När du sedan sätter på ser du att det funkar ... Kommer video på det med här:

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök att få tag i Hard Ware Test för din maskin, genomför du ett utökat test kommer även batteriet att testas.

Har du ett batteri som inte lirar med datorn kommer du få felkod om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-74808-0-48345100-1480013965.png

 

Jo just det ... Så här ser det ut nu ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök att få tag i Hard Ware Test för din maskin, genomför du ett utökat test kommer även batteriet att testas.

Har du ett batteri som inte lirar med datorn kommer du få felkod om detta.

Hej! :D

Tack för tipset!

 

Har du eller någon annan koll på hur jag "blåser" burken? Jag har en ny SSD nu. Gjorde klon för att vara säker på att ha allt med mig. Nu när jag stoppat allt där det skall vara (externa diskar) vill jag formatera om hela 1TB till systemdisk så att säga. Varit inne på systemverktyg men hittar inte det jag söker. Tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Det som funkade var att stänga av datorn och hålla inne följande fyra knappar samtidigt i 4s.

ctrl+alt+shift + strömbrytaren - lätt som en plätt och funkade. Vad som händer när man gör detta är att laddindikatorn på Magsafe-Lkontakten först blir grön, sen röd och orange.När du sedan sätter på ser du att det funkar ... Kommer video på det med här:

Ja, det är alltså det där med att återställa SMC som jag tipsade om. Bra att det funkade. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är alltså det där med att återställa SMC som jag tipsade om. Bra att det funkade. :)

:whistling::D:superirriterad::) Varmt tack för dina tips! Utan er som varit med några varv, skulle detta forum inte ha samma väde. Alls. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tänkte passa på att låna tråden eftersom jag själv ska uppgradera min MacBook Pro mid 2009. Den klarar för övrigt OS X upp till Yosemite, om det är väsentlig info. Jag har skaffat både 2 x 4gb ram och en ny SSD.

 

Hur går jag tillväga på klokast sätt? Ska jag installera min nya SSD och ram-minnena samtidigt eller var för sig? Tänker iaf något går snett så blir det lättare att utesluta problemet. Och om ni inte på rak arm kan berätta hur jag kan installera OS X från början :), annars googlar jag bara och söker efter en guide.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte passa på att låna tråden eftersom jag själv ska uppgradera min MacBook Pro mid 2009. Den klarar för övrigt OS X upp till Yosemite, om det är väsentlig info. Jag har skaffat både 2 x 4gb ram och en ny SSD.

 

Hur går jag tillväga på klokast sätt? Ska jag installera min nya SSD och ram-minnena samtidigt eller var för sig? Tänker iaf något går snett så blir det lättare att utesluta problemet. Och om ni inte på rak arm kan berätta hur jag kan installera OS X från början :), annars googlar jag bara och söker efter en guide.

Jag hade nog petat in både ram och ssd:n, men "de gamla rävarna" här kanske inte håller med.

 

När det gäller att installera nytt os: starta upp datorn och håll ner cmd+alt+R = total ominstallation, allt försvinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... MacBook Pro mid 2009. Den klarar för övrigt OS X upp till Yosemite, om det är väsentlig info. ...

Den klarar upp till och med OS X El Capitan (som numera finns tillgängligt för alla på App Store). Den klarar även Sierra, med lite moddande.

 

Vad gäller installation så sätt i allt med en gång, men du kan fästa bottenplåten med ett par skruvar enbart, innan du bommar igen för gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte passa på att låna tråden eftersom jag själv ska uppgradera min MacBook Pro mid 2009. Den klarar för övrigt OS X upp till Yosemite, om det är väsentlig info. Jag har skaffat både 2 x 4gb ram och en ny SSD.

 

Hur går jag tillväga på klokast sätt? Ska jag installera min nya SSD och ram-minnena samtidigt eller var för sig? Tänker iaf något går snett så blir det lättare att utesluta problemet. Och om ni inte på rak arm kan berätta hur jag kan installera OS X från början :), annars googlar jag bara och söker efter en guide.

 

Jag har aldrig gjort det samtidigt av rent ekonomiska skäl. Det är dyrt nog med en SSD. Men kläm i alltihopa. Ser ingen anledning att inte göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har börjat söka efter info för hur jag går tillväga för att installera min nya SSD. En tråd visar hur en kan klona sin gamla hårddisk till sin nya: https://discussions.apple.com/thread/3136140?start=0&tstart=0

 

Är det generellt klokt att ibland ominstallera hela OS X som en kan göra med Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Är det generellt klokt att ibland ominstallera hela OS X som en kan göra med Windows?

Ja. Glöm bara inte att ta backup på dina viktiga filer. Sedan kan du använda Flyttassistenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
skogsmulle101

HDD har lagt av. När jag beställer en SSD, Kommer det med allt jag behöver? Utan verktygen. Dom har jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...